• Anonym (Anony­m (förta­l))
    Tue 17 Sep 2019 10:01
    1141 visningar
    25 svar
    25
    1141

    Trakasserier från psykiskt sjuk släkting

    Min man har en styvdotter som har omfattande psykiska problem. Hon har alltid varit krävande och min man har alltid hjälpt henne mycket. Jag har inga problem med det heller, jag har också hjälpt till. Ibland har det varit överdrivet och belastande för alla. Och då menar jag inte jobbet vi lagt (även om vi har fått hjälpa henne flytta ungefär 8 gånger och transporterat saker hit och dit ännu fler gånger) ner utan hennes attityd. Dvs. hon kräver och uppskattar inte tillräckligt det vi gör. Men emellanåt har hon också visat en viss insikt och min man är en väldigt snäll person och känner att han måste hjälpa henne då.

    Han har dock haft ett helvete när han var ihop med hennes mamma, som är ungefär likadant, fast värre. Jag har känt min man i 12 år och då hade han varit skild i 2 år, men den kvinnan lyckas alltid göra något så att det blir elände. Numera genom barnen, som min man gärna vill ha en bra relation till, trots att de inte är hans biologiska barn, men de ser ju honom som sin pappa. De är mellan 25 och 32 år nu. Och hans ex drar sig inte för att göra livet till ett helvete för sina barn också, om hon bara får som hon vill. Min man har alltid varit försiktig med att "bråka" med henne, eftersom hon inte drar sig för att ställa till vad som helst. 

    Nu ställer dottern till för honom och han säger nu också att det bara blir värre om man bråkar med henne och att hon har blivit mycket lik sin mamma. Det har trappats upp den senaste tiden, med dottern. Vi trodde först att hon var psykotisk igen, men hon har även en diagnosticerad personlighetsstörning och jag tror nu att det är mer den som märks. Så fort hon inte får helt och hållet som hon vill så skyller hon på alla andra och ställer till det för andra. Nyligen ringde hon min man kl. 3 på natten, mitt på veckan och krävde att han skulle komma och hämta henne i en annan stad. Min man har inte ens körkort och hon var inte i något nödläge, hade någonstans att sova. Det var bara att en kille inte ville som hon ville. Men det är inte bara för sånt som hon kan hota att aldrig mer prata med honom, utan vi har också haft drama över hennes telefon som hon påstod att han hade "låst". Det hade han förstås inte. 

    Nu kom den stora kraschen! Hon skrev till sin bror att min man skulle ha utsatt henne för sexuella övergrepp. Vilket förstås inte är sant. Hennes mor har en gång, för många år sedan när tjejen var i nedre tonåren intalat henne detta, då hon blev av med vårdnaden för att hon misshandlade barnen. Min man fick vårdnaden under en kort tid, trots att han inte är pappa till barnen. Hon fick tillbaka vårdnaden så småningom, men hade då försökt få honom att bli av med vårdnaden genom att intala flickan detta. Hon har tagit upp det med min man för några år sedan, när hon också har förstått hur hennes mamma kan ljuga, och de talade ut om detta, han sa att det aldrig har hänt och det verkade hon också tro då. 

    Och nu detta! Min man ville egentligen inte göra något, men jag tänker att man kanske borde vara mer offensiv där. Han ville inte konfrontera henne, men jag tyckte han måste åtminstone säga ifrån, så han skickade ett SMS till henne om att det inte är sant och hon inte ska berätta sånt, att det är förtal. Och då fick han tillbaka hot om att hon skulle berätta det för hela hans släkt. Och min man sa, tänk om hon sprider det på mitt jobb? Visst, jag förstår vad han menade med att man helst inte ska provocera såna människor, det blir bara värre. Men kan man inte göra något för att hindra en person från att förstöra en oskyldig persons liv? Juridiskt då? Förtal, visst, men det ger inte mycket, eller? Finns det något annat?

  • Svar på tråden Trakasserier från psykiskt sjuk släkting
  • Anonym (Oj)
    Tue 17 Sep 2019 10:09
    #1

    Vad jobbigt ni måste ha det hemma!

    Ang det med förtal så ger det böter, om jag var ni hade jag inte anmält henne bara låtit det va annars riskerar det kanske att bli ännu värre.

    Tror ni hon menar allvar med att sprida det vidare?

  • Anonym (Anony­m (förta­l)) Trådstartaren
    Tue 17 Sep 2019 10:36
    #2

    Svårt att säga. Det som stör mig så mycket är ju också att om man ligger lågt nu, och hon sprider det ändå senare, då ser det ju ut som om han kanske hade något att dölja för att han inte säger ifrån öppet. På andra sidan så fattar nog många människor att det är ett jäkla läge att hamna i. 

    Jag tänker också på att hans mamma och syskon inte vet att tjejen är psykiskt sjuk. De vet bara att hennes mamma är det.  Och mamman har också gjort precis detta - berättat intima, pinsamma detaljer  (som inte var lögn, men som hon dramatiserade förstås) för hela släkten. Min man säger att han inte ville prata negativt om barnen och mamman ville han ju inte belasta med det, då hon hade en syster med liknande problem. Jag tycker att det ändå vore läge att min man berättar för sina syskon, så om hon gör något sånt, så vet de åtminstone ....

  • Anonym (Anony­m (förta­l)) Trådstartaren
    Tue 17 Sep 2019 13:07
    #3

    Något mer? 

  • Anonym (H)
    Tue 17 Sep 2019 17:03
    #4

    Hon kan förstöra livet hur som även om ni gör en anmälan, jag tycker att ni borde söka hjälp av en psykolog kanske

  • Anonym (Varfö­r)
    Tue 17 Sep 2019 17:09
    #5

    Varför lägga energi på vuxna människor som utnyttjar er? Kanske dags att gå vidare utan dessa människor i era liv? Sluta svara, sluta hjälpa till osv.

  • Anonym (Varfö­r)
    Tue 17 Sep 2019 17:09
    #6

    Varför lägga energi på vuxna människor som utnyttjar er? Kanske dags att gå vidare utan dessa människor i era liv? Sluta svara, sluta hjälpa till osv.

  • Anonym (Backa undan)
    Tue 17 Sep 2019 17:29
    #7
    Anonym (Varför) skrev 2019-09-17 17:09:29 följande:

    Varför lägga energi på vuxna människor som utnyttjar er? Kanske dags att gå vidare utan dessa människor i era liv? Sluta svara, sluta hjälpa till osv.


    Jag håller med. Barnen är inga barn längre, din man har varit en fantastisk människa som ställt upp för dem fast det inte är hans egna barn. Men nu är hon en vuxen kvinna som tar efter sin mammas beteende. Hon måste lära sig att stå på sina egna ben istället. Du och din man har gjort tillräckligt för dem. Ta några steg tillbaka och ägna er åt varandra nu istället.
  • Anonym (Anony­m (förta­l)) Trådstartaren
    Tue 17 Sep 2019 17:47
    #8
    Anonym (H) skrev 2019-09-17 17:03:12 följande:

    Hon kan förstöra livet hur som även om ni gör en anmälan, jag tycker att ni borde söka hjälp av en psykolog kanske


    För att få råd hur man ska hantera henne? Jo, jag har sagt till min man att han kanske kan ringa någon vuxen-psyk för att få råd. En psykiater eller även en mental-skötare vet nog bättre än en psykolog.
  • Anonym (pippi­)
    Tue 17 Sep 2019 17:58
    #9

    Det går inte att förändra andra eller bestämma över någon annan. Men man bestämmer över sig själv och vad man accepterar från andra. Det är inte ett dugg elakt att vara tydlig med vad man accepterar eller förväntar sig av andra. Även om folk kanske inte gillar det i alla lägen så är det ärligt och inger trygghet.

  • Anonym (Anony­m (förta­l)) Trådstartaren
    Tue 17 Sep 2019 18:08
    #10

    Och ni två som säger att vi ska backa och inte hjälper henne - det är precis vad jag försökt säga till min man i flera år. Men då var det hela tiden: Men om vi hjälper henne bara med det här, så kommer hon att klara sig mycket bättre. Först var det en riktig lägenhet, eftersom hon inte mådde bra av att flytta från ett andra-hands-boende till nästa. Och när hon hade den, var det andra viktiga saker, ett eget företag, osv. 

    Sedan var det perioder där hon verkade stabilisera sig och vi hoppades att hon skulle ha ett vanligt liv. T.ex. så hade hon en trevlig pojkvän ett tag. 

    Det som jag tycker är så hemskt är att min man plågas, först av den kvinnan, sedan av hennes dotter. Det tog ju flera år tills han vågade säga till henne (exet) att han inte vill ha någon kontakt med henne. Fast, den senaste tiden har hon ringt honom igen - visserligen med vettiga saker, men ändå. Hans ex lyckas på något sätt skapa situationer där han känner att han måste hjälpa, eller att han blir tvungen för att det drabbar honom. 

    Om han nu avbryter kontakten med dottern, så kommer exet att säga till alla tre barn: Ser ni, jag har ju sagt, att han kommer att avbryter kontakten med er! Och det kommer att bli tråkigheter för min man på något sätt. Han vågar inte riktigt göra något slutlig där, han är rädd för vad hon hittar på då. 

Svar på tråden Trakasserier från psykiskt sjuk släkting