• Anonym (Perra)

    Leva ett år i celibat som 19-åring

    När jag träffade min särbo för några år sen och vi lärde känna varandra berättade hon bl a att hon under hela sitt liv sen hon var 15 år, alltid haft en man vid sin sida. Hennes celibatperioder hade under hela hennes liv uppgått till möjligtvis en vecka, max 2 veckor, förkunnade hon nästan med stolthet. 


    Jag kunde inte ha några invändningar mot detta. Hellre en levnadsglad kvinna som är erfaren, än tvärtom ett UFO  som inte har varit med om någonting. 


    Idag närmar vi oss båda 50-årsåldern så det som hände när vi var yngre har förvisso ingen relevans, men när vi nyligen började prata om hennes au pair-period på ett år, när hon arbetade som au pair i en stor europeisk stad som 19-20-åring hävdade hon att hon inte hade sex på ett helt år, eftersom hon hade en pojkvän hemma i Sverige under denna period. Jag häpnade över detta, dels för att hon är som hon är och har berättat att hon var notoriskt otrogen under sin tonårsperiod mot denne pojkvän, dels för att denna storstad i Europa måste ha bjudit på ett gäng möjligheter att ha sex för en snygg svensk 19-årig tjej!!? Och sen då att hon tidigare har sagt att hennes vuxna liv - sen hon var 15 år - inte innehållit några celibatperioder, mer än något "glapp" då och då på någon vecka. 


    Är det inte konstigt och motsägelsefullt så säg!? Hon hävdar nu att hon faktiskt levde i celibat under detta år. Jag inbillar mig att hon säger så för att hon inte ska framstå som att hon var slampig under denna period? Samtidigt har hon ju berättat att hon var otrogen hela tiden under tonåren? Men det bästa av  allt är att det inte har någon relevans nu ca 30 år senare för vår relation, men jag blir väldigt fundersam över om detta är 


    1) en lögn för att framstå som mer präktig än vad hon egentligen var? 


    2) en sanning. Hon levde faktiskt i celibat under detta år, och kunde motstå alla frestelser som storstan lockade med, och har tidigare sagt att hon aldrig haft något "glapp" vad gäller män, för att hon tyckte det lät bra i sin marknadsföring av sig själv, när vår relation var ny? 


    Jag vet varken ut eller in. 

  • Svar på tråden Leva ett år i celibat som 19-åring
  • Anonym (mimi)

    Jag tycker inte alls det låter konstigt. Hon tänkte väl inte på just aupair perioden när ni har talat om sex tidigare. 

    När man är aupair så jobbar man ju heltid och bor oftast hemma hos familjen som anställt en så det är inte säkert att det fanns så många tillfällen till sex då. 

  • Anonym (Perra)
    Anonym (mimi) skrev 2019-09-20 13:54:18 följande:

    Jag tycker inte alls det låter konstigt. Hon tänkte väl inte på just aupair perioden när ni har talat om sex tidigare. 

    När man är aupair så jobbar man ju heltid och bor oftast hemma hos familjen som anställt en så det är inte säkert att det fanns så många tillfällen till sex då. 


    Men lite konstigt är det ju!? 


    När man med någon slags stolthet poängterar att man a l d r i g har levt i celibat/det har alltid funnits en man med i bilden under hela sitt liv sen man var 15 år, och så glömmer man bort att man har levt t o t a l t utan sex under nästan ett år när man var 19/20? 

  • 66Joy
    Gunilla1963 skrev 2019-09-17 13:38:11 följande:

    Det låter ju lite konstigt och motsägelsefullt. 


    Jag tror att hon far med osanning! 


    Håller med dig helt!
  • Anonym (mimi)
    Anonym (Perra) skrev 2019-09-26 09:33:26 följande:

    Men lite konstigt är det ju!? 

    När man med någon slags stolthet poängterar att man a l d r i g har levt i celibat/det har alltid funnits en man med i bilden under hela sitt liv sen man var 15 år, och så glömmer man bort att man har levt t o t a l t utan sex under nästan ett år när man var 19/20? 


    Det är inte särskilt konstigt att man inte tänker på exakt hur mycket sex man har haft exakt varje år sedan 35 år tillbaka i tiden. Jag har noll koll på exakt hur mycket eller med vem jag var med under specifika år mellan 16-25.

    Hon hade ju dessutom pojkvän även då. Så hon hade ju en man vid sin sida precis som hon sagt tidigare. Troligen har de väl träffats ett par gånger under det där året. Så långt är det inte mellan Sverige och Paris. Hon kom väl bara på att det inte blev så mycket just då utan att hon tänkt speciellt på det innan.
  • Anonym (Perra)
    Anonym (mimi) skrev 2019-09-26 09:59:29 följande:
    Det är inte särskilt konstigt att man inte tänker på exakt hur mycket sex man har haft exakt varje år sedan 35 år tillbaka i tiden. Jag har noll koll på exakt hur mycket eller med vem jag var med under specifika år mellan 16-25.

    Hon hade ju dessutom pojkvän även då. Så hon hade ju en man vid sin sida precis som hon sagt tidigare. Troligen har de väl träffats ett par gånger under det där året. Så långt är det inte mellan Sverige och Paris. Hon kom väl bara på att det inte blev så mycket just då utan att hon tänkt speciellt på det innan.

    Och när denne pojkvän fanns i samma stad i Sverige var hon notoriskt otrogen mot honom - hela tiden, men när hon var i ett annat land under år så blev hon plötsligt trogen och levde i celibat? 


    Nej, jag tror inte det... 

  • Anonym (mimi)
    Anonym (Perra) skrev 2019-09-26 11:16:45 följande:

    Och när denne pojkvän fanns i samma stad i Sverige var hon notoriskt otrogen mot honom - hela tiden, men när hon var i ett annat land under år så blev hon plötsligt trogen och levde i celibat? 


    Nej, jag tror inte det... 


    Du verkar paranoid. Varför bryr du dig så mycket om vad hon gjorde för över 30 år sedan?
  • Anonym (Perra)
    Anonym (mimi) skrev 2019-09-26 11:28:57 följande:
    Du verkar paranoid. Varför bryr du dig så mycket om vad hon gjorde för över 30 år sedan?

    Handlar inte om att vara paranoid och givetvis är det  betydelselöst vad hon gjorde för 30 år sen. Det handlar mer om tillit och att tala sanning/rak kommunikation. Om det är uppenbart att man ljuger eller undanhåller för att det ska låta bättre, tycker jag att det känns obehagligt. Och man kan spekulera i och - rätt eller fel? - förmoda att det ljugs/undanhålls andra saker också, som kanske rent tidsmässigt är mer relevant. 


    Förstår du min poäng? Eller tycker du fortfarande jag är paranoid. 

  • Anonym (mimi)
    Anonym (Perra) skrev 2019-09-26 11:34:25 följande:

    Handlar inte om att vara paranoid och givetvis är det  betydelselöst vad hon gjorde för 30 år sen. Det handlar mer om tillit och att tala sanning/rak kommunikation. Om det är uppenbart att man ljuger eller undanhåller för att det ska låta bättre, tycker jag att det känns obehagligt. Och man kan spekulera i och - rätt eller fel? - förmoda att det ljugs/undanhålls andra saker också, som kanske rent tidsmässigt är mer relevant. 

    Förstår du min poäng? Eller tycker du fortfarande jag är paranoid. 


    Jag är absolut för tillit och att inte ljuga.

    Men dels behöver det inte ha varit en lögn från din frus sida. För vem fan har exakt koll på vem man har hade sex med och hur ofta varenda år trettio plus år tillbaka i tiden? Inte jag iaf.

    Och dessutom är det inte att ljuga bara för att man inte berättar varenda detalj i hela sitt liv för sin partner. Jag tror till och med att det är skadligt för relationen om man nödvändigtvis ska redovisa alla känslor och allt sex man någonsin har haft under hela sitt liv.

    Det skapar ju såna känslor som du har nu. Du har hängt upp dig på något som hon eventuellt gjorde som 19-åring och hanterar det som om det har något med er relation nu 30 år senare att göra. Vilket det naturligtvis inte har.

    Självklart är det som händer nu mellan er en helt annan sak. Där är det ju öppenhet som gäller till 100%.
  • Anonym (Perra)
    Anonym (mimi) skrev 2019-09-26 12:04:53 följande:
    Jag är absolut för tillit och att inte ljuga.

    Men dels behöver det inte ha varit en lögn från din frus sida. För vem fan har exakt koll på vem man har hade sex med och hur ofta varenda år trettio plus år tillbaka i tiden? Inte jag iaf.

    Och dessutom är det inte att ljuga bara för att man inte berättar varenda detalj i hela sitt liv för sin partner. Jag tror till och med att det är skadligt för relationen om man nödvändigtvis ska redovisa alla känslor och allt sex man någonsin har haft under hela sitt liv.

    Det skapar ju såna känslor som du har nu. Du har hängt upp dig på något som hon eventuellt gjorde som 19-åring och hanterar det som om det har något med er relation nu 30 år senare att göra. Vilket det naturligtvis inte har.

    Självklart är det som händer nu mellan er en helt annan sak. Där är det ju öppenhet som gäller till 100%.

    Det handlar inte om att "exakt ha koll", men jag tror att de flesta som varit hemifrån i så unga år, under en sån lång tidsperiod som nästan ett år, kommer ihåg ungefär hur man levde sitt liv. 


    Det hade varit ett helt annat läge om hon hade sagt "Jag tycker inte det har någon relevans för vår relation exakt vad jag gjorde när jag var 19/20" utan snarare som du är inne på, att det kan skada en relation om man grottar ned sig i detta. Men nu har hon istället, i motsats till vad hon har berättat tidigare, sagt att det inte förekom några män alls under denna period, vilket jag tycker är konstigt. 


    Jag hävdar att, även om det saknar relevans för vår relation 2019, handlar om tillit, och när man känner att det så uppenbart är en undanflykt/lögn. 


    Jag har släppt frågan och detta kom upp för flera månader sen, men det slog mig att det skulle vara intressant att höra vad andra säger och tycker om detta. Även dina åsikter tar jag till mig, även om vi kanske inte tycker exakt likadant. Men det är ju inte dit vi strävar heller, utan som sagt bara en liten gallup kring detta. 

Svar på tråden Leva ett år i celibat som 19-åring