• Anonym (Klara)

    Hård uppfostran - socanmäla?

    Ska försöka göra en lång historia kort...

    Min dotter har en bästa vän som hon ofta leker med, både hos henne och hos oss. De är i lågstadieålder. Jag har hört både direkt från kompisen och återberättat från dottern om hur föräldrarna till kompisen uppfostrar. Dels kompisen själv men jag reagerar främst på hennes två småsyskon, 5 och snart 3 år.

    Några exempel. De tvingar barnen att äta upp maten, från tidig ålder. De får sitta vid bordet till maten är uppäten, den blir kall osv. Pappan har ett häftigt temperament och skriker/blir arg, främst på den yngsta som är i trotsåldern. Min dotter har berättat att han skrikit ?jävla unge? och liknande när barnet gjort något hen inte får. Mamman är lugnare men dottern säger att hon är väldigt sträng och jag uppfattar henne lite känslokall. T.ex. vet jag att hon kör med time-out från tidig ålder.

    Vad tycker ni? Borde jag göra något? Känns väldigt känsligt att prata med dem så socanmälan känns enklare men kanske lite väl hårt...

  • Svar på tråden Hård uppfostran - socanmäla?
  • Pope Joan II
    Anonym (Klara) skrev 2019-09-17 11:33:52 följande:

    Ska försöka göra en lång historia kort...

    Min dotter har en bästa vän som hon ofta leker med, både hos henne och hos oss. De är i lågstadieålder. Jag har hört både direkt från kompisen och återberättat från dottern om hur föräldrarna till kompisen uppfostrar. Dels kompisen själv men jag reagerar främst på hennes två småsyskon, 5 och snart 3 år.

    Några exempel. De tvingar barnen att äta upp maten, från tidig ålder. De får sitta vid bordet till maten är uppäten, den blir kall osv. Pappan har ett häftigt temperament och skriker/blir arg, främst på den yngsta som är i trotsåldern. Min dotter har berättat att han skrikit ?jävla unge? och liknande när barnet gjort något hen inte får. Mamman är lugnare men dottern säger att hon är väldigt sträng och jag uppfattar henne lite känslokall. T.ex. vet jag att hon kör med time-out från tidig ålder.

    Vad tycker ni? Borde jag göra något? Känns väldigt känsligt att prata med dem så socanmälan känns enklare men kanske lite väl hårt...


    Hårt? Tja, det är väl knappast hårdare än vad de själva pysslar med. 
  • Anonym (*)
    Pope Joan II skrev 2019-09-17 11:37:02 följande:
    Hårt? Tja, det är väl knappast hårdare än vad de själva pysslar med. 
    Instämmer, dessa föräldrar tål nog hårda tag...
  • Anonym (Alltså)

    Socanmäla för detta? Är du seriös?

    Slösa inte soc dyra tid på småsaker, de har viktigare saker att utreda som barn som far illa på riktigt.

  • Anonym (hmm)

    Det känns väldigt löjligt att socanmäla för något som du fått återberättat av din dotter som är mellan 7-9 år gammal. 
    Verkar kompisen må dåligt? Är hon undernärd eller på annat sätt synligt dåligt behandlad? Är hon ledsen? 
    Då kanske det kan finnas anledning för oro. 

    Börja med att prata med föräldrarna om din oro kanske?

  • Anonym (Snälla nån)
    Anonym (Alltså) skrev 2019-09-17 11:41:17 följande:

    Socanmäla för detta? Är du seriös?

    Slösa inte soc dyra tid på småsaker, de har viktigare saker att utreda som barn som far illa på riktigt.


    Håller med ovanstående!
  • Anonym (R)

    Eh nej. Det du beskrivit är inte grund för socanmälan. Inte alls faktiskt.

  • Anonym (Tänk efter)

    Nej Klara, du ska inte göra en orosanmälan. Jag tycker inte heller om det du skriver men detta är tyvärr oerhört vanligt i Sverige och i världen och soc ska inte vara till för att ange alla som inte beter sig som ?perfekta? föräldrar i ens egna ögon.

    Vilket väldigt många tror eftersom det hela tiden används som ett säkert kort för att trycka till andra föräldrar som man inte gillar.

    Det här är samhällsresurser som bekostas med skattepengar och dom är till för barn som blir misshandlade fysiskt eller psykiskt eller sexuellt, vanvårdade, instängda som i Ystad osv. Sjuka och allvarliga missförhållanden.

    Fattar du att det för det första är ovanligt att riktigt störda föräldrar ens anmäls? Och att du tar upp tid och resurser med det här tramset som dom måste ta sig an och är skyldiga att kalla in föräldrarna för samtal för och administrera innan dom arkiverar och släpper det eftersom det inte är ett fall för socialen?

    Det är INTE bättre för dom utsatta barnen att vi anmäler så många föräldrar som möjligt för så små saker som möjligt, det gagnar INTE pojken och flickan som blir slagna, utnyttjade, inlåsta, utelåsta, psykiskt misshandlade osv att soc har en massa trams att tugga igenom.

    Jag såg däremot något hemskt på en hamburgerrestaurang för ett tag sen. En mamma som verkligen mobbade sin egen son, en liten kille på 5-6 år. Till att börja med började hon skälla och peka med hela handen mot ett bord helt utan anledning när han stod tyst i kön. Hon skrek att om han sa ett ljud eller rörde sig ur fläcken så skulle han få gå och lägga sig för natten direkt när dom kom hem (klockan var typ 16)

    Han satte sig och tog på sig en papperskrona (föreställande kungakrona) som är till för barnen på deras restauranger. ALLA andra barn på restaurangen hade dom på sig när dom åt, även hans kompis som var där med sin mamma (som låtsades som ingenting hela tiden!)

    Mamman satte sig och plötsligt slet hon av kronan från hans huvud och satte den bakom honom och röt ?Den ska stå kvar på FLÄCKEN tills du ätit upp, ser jag att du rör den så blir det jävlar *ohörbart*). Sen började hon viska något i hans öra och det såg hemskt ut av hans min att döma. Det var så HEMSKT och jag ville verkligen gå fram och säga till henne men jag var där med min höggravida syster som fick för sig att kvinnan skulle kunna börja bråka och hon nojjade att det skulle stressa fram för tidig födsel...

    Jag hade SÅ gärna anmält detta för det var sjukt och allvarligt, inte bara en sträng förälder som är beklämmande att se, det var mer ?pojken som kallades det?. Om jag vetat vad hon hette och var hon bor så hade jag anmält och då hade jag inte velat att soc först hade 567 fall av okynnesanmälningar att gå igenom först som mest handlar om att grannens barn haft en fläck på byxorna, att kompisen använder 5-minutersmetoden eller att kusinen ger sina barn chips ibland...

  • Anonym (Sussi)

    Nej. Anmäl inte. Att uppfostra hårdare eller vara sträng är inget brott och säga fula saker till sitt barn när man tappar tålamodet är inget brott. Annan sak om barnen blev slagna.

  • Akidoki
    Anonym (R) skrev 2019-09-17 12:00:06 följande:

    Eh nej. Det du beskrivit är inte grund för socanmälan. Inte alls faktiskt.


    Grund och grund.
    En orosanmälan baseras på oro. Ibland är den oron inte så påtaglig.
    Det vill säga det kan verka som om orsakerna till anmälan är vaga, men magkänslan säger något annat.

    Till TS: Precis som det redan påpekats i tråden, du behöver nog inte oroa dig för föräldrarna. Om du känner oro, anmäl. Det är Socialtjänstens uppgift att avgöra om orosanmälan ska leda till utredning.
  • Anonym (+1)

    Prata med föräldrarna.

    Om man skulle anmäla alla man tycker gör fel i sitt föräldraskap så skulle varje förälder bli anmäld.

    Vissa tycker föräldrar är för slappa andra för hårda andra skämmer bort barnen och vissa lämnar bort dem. Alltså vi alla tycker olika om uppfostring och hur man bör uppfostra.

    Personligen så vet jag föräldrar som vanvårdat sina barn genom att de inte får mat, föräldern går ut och super, fast barnet är ensamt hemma.. osv.

    Jag råder dig att prata med föräldrarna istället.

    Det finns så mkt familjer som behöver hjälp och soc behöver koncentrera sig på de som verkligen är utsatta.

    Märker du att det blir värre så självklart ska du ta kontakt med soc men avvakta iaf

Svar på tråden Hård uppfostran - socanmäla?