• Anonym (Mh)

    Det här med pryo

    Om ett par veckor ska yngste som går på högstadiet ut på prao. Är det bara jag tycker det är helt meningslöst? Jag förstår inte vitsen alls med det. Det låter så fint att dom ska få testa på hur det är att jobba. Sanningen är att när man inte fyllt 15 är det inte så mycket man får göra. Min erfarenhet är dom som pryar därför blir hänvisade till uppgifter som är allra tråkigast som städa, fixa fikat, strimla papper etc etc.. Vilket i sin tur leder till att avskräcka snarare än bli nyfikna på jobbet.

    Jag förstår inte riktigt varför skolorna fortsätter med den här enligt mej helt meningslös praon. Är det någon som fått blodad tand efter praon och sen velat jobba med det?

  • Svar på tråden Det här med pryo
  • Anonym (Ja)

    Beror ju helt på vilket företag man pryar på.

    För min del gick jag runt själv och frågade på företag jag var intresserad av att prya på. Så jag fick absolut blodad tand efter min prao.

    Jag fick göra allt man gjorde på det företaget och hjälpa till.

    Men om man kommer till ett företag man absolut inte vill prya på så kanske det är skillnad.

  • Fjäril kär

    När jag hade prao i högstadiet var jag på dagis i 7:an, då fick jag vara med och läsa för barnen, vara i köket och plocka i ordning vagnarna med lunch som skulle till varje avdelning bland annat. I 8:an var jag på JC och fick vika kläder, hålla snyggt i butiken och hjälpa till med viss dekoration och styling. I 9:an var jag på kommunkontoret och fick sitta med viss registrering, arkivera vissa saker och följa med när tex skolmateriel skulle levereras till skolor. På detta kontor sökte jag också sommarjobb på som jag fick.

    Jag tycker absolut att prao är nyttigt för alla åldrar. Nu som vuxen och medelålders har jag haft många praoelever på mina arbetsplatser och jag har varit noga med att dom ska få jobba på riktigt och lära sig hur det faktiskt är på ett jobb.

  • AndreaBD

    Oj! Jag måste säga att jag har helt motsatt uppfattning där. Jag är lärare på högstadiet och jag trodde det inte heller tidigare, att det kunde vara någon vits med detta. Men sedan har jag sett skillnaden när de kommer tillbaka från två veckors PRAO - årskurs 8 i regel.

    Dels så har de fått göra något praktiskt och fokuserar så mycket bättre på skolarbetet, men det är inte bara det. De har också fått bättre självförtroende, har mognat allmänt, ser sammanhang mellan skolarbete och arbetslivet, m.m.

  • IceKitten

    Jag hade prao hos kommunens kommunalråd så ja, jag tyckte att det var givande och intressant. Har jag själv blivit kommunalråd? Nej, men jag lärde mig definitivt en del om vad jag ville eller inte ville göra med mitt liv.

    Man måste inte tvunget praoa på ICA eller möbelfabriken vet du...

  • fjanten

    Jag jobbar idag på den typ av firma som jag hade prao på som 14-åring Blev väldigt inspirerad! Läste vidare direkt efter gymnasiet. Däremot var det väl lite onödigt när vi var ca 10 år och 99 % av klassens elever hängde med till sina föräldrars jobb i en vecka och drack varm choklad i fikarummet (ungefär).

  • Anonym (Järnia)

    Att du själv har dålig erfarenhet betyder inte att alla praoplatser är "meningslösa".

    Jag jobbar på ett företag som gärna tar emot elever och vi är noga med att förklara för skolans personal att de får utföra riktigt jobb och gärna får ta lite rimligt ansvar.

    Samt att vi är noga med att barnen hamnar hos rätt personer. Alla är tyvärr inte lämpad som handledare och då blir det lätt att de blir sittandes med mobilen, tömmer nån papperskorg eller blir sagd att hålla sig ur vägen. Det vet jag många barn möter.

    I många kontakter med skolan och vårdnadshavare möter jag dock föräldrar som inte ser vitsen med prao och föga förvånande delar barnen den åsikten och allt blir tråkigt och meningslöst och det finns ingen motivation till att göra något. Och dessa barn är sen dom som i skolan kommer återberätta att "jag gjorde ingenting, det var värdelöst"... Tadaa liksom..

  • Anonym (Fia)

    Jag tycker det är bra med prao plats det gör det lättare för de att veta vad de kan tänka sig att jobba med och veta vilket program de ska välja på gymnasiet.

    Lära sig lite om vuxen livet.

  • Anonym (Kassa och kök)

    På en praktik fick jag stå i kassan på en kiosk när jag gick i åk 8. I åk 9 hade jag praktik i en restaurang och lagade mat. Mycket gandlar även om vad man vill söka för linje. Det är enormt mycket praktik under gymnasiet.

  • Bagar Bengtsson

    Mycket hänger även på en själv. Vi hade en prao som hela tiden sa "det där får inte jag göra". Det var inga farliga saker men har man den inställningen till jobb så är det svårt för en arbetsgivare att ge ut vettiga uppgifter. 

  • Anonym (Anna)

    Jag är lärare och tycker att praon är kanon! Det märks på eleverna att de får upp ögonen lite för vuxenansvar som krävs när man jobbar (passa tider o.s.v.). Dessutom så jobbar vi mycket med praon i skolan. Våra elever får med sig frågor att undersöka t.ex. vilka typ av texter som skrivs i yrket, vilka språk som pratas, vilka säkerhetsregler som finns, vilka fackförbund som är kopplade till yrket o.s.v.

  • Anonym (Mh)

    [quote=79907487][quote-nick]Anonym (Järnia) skrev 2019-09-17 14:39:45 följande:[/quote-nick]Att du själv har dålig erfarenhet betyder inte att alla praoplatser är "meningslösa".

    Jag jobbar på ett företag som gärna tar emot elever och vi är noga med att förklara för skolans personal att de får utföra riktigt jobb och gärna får ta lite rimligt ansvar.

    Samt att vi är noga med att barnen hamnar hos rätt personer. Alla är tyvärr inte lämpad som handledare och då blir det lätt att de blir sittandes med mobilen, tömmer nån papperskorg eller blir sagd att hålla sig ur vägen. Det vet jag många barn möter.

    I många kontakter med skolan och vårdnadshavare möter jag dock föräldrar som inte ser vitsen med prao och föga förvånande delar barnen den åsikten och allt blir tråkigt och meningslöst och det finns ingen motivation till att göra något. Och dessa barn är sen dom som i skolan kommer återberätta att "jag gjorde ingenting, det var värdelöst"... Tadaa liksom..[/quote

    Jag personlige har inga dåliga erfarenheter. Eller jag fuskade lite med min prao. Jag praoade aldrig. Jag jobbade istället i den klädaffär som jag jobbade extra i. Fick full lön under hela perioden. För egen del hade jag gärna ?praoat? några såna veckor till.

Svar på tråden Det här med pryo