• Anonym (TS)
    Tue 17 Sep 2019 15:23
    906 visningar
    19 svar
    19
    906

    Ni som separerat med bebis. Hur har ni löst det?

    Hur ska jag få detta kortfattat?

    Blev oplanerat gravid trots skydd. Valde efter samtal med både kurator och familjerådgivningen att behålla. Sambon ville inte egentligen men förstod min oro och smärta över att göra abort och vi bestämde tillsammans att behålla.

    Hade kunnat skriva tusen saker som gör honom till en olämplig förälder men vill inte outa mig. Kort sagt är att han inte kan ta hand om de barn han har utan det gör jag. Jag vill såklart att barnet ska ha sin pappa också, men han klarar inte att ha det största ansvaret och absolut inte när den är en liten bebis.

    Måste jag stå ut i relationen ett par år tills barnet är nog stort att kunna vara ett par dagar varannan vecka hos honom? Jag kan inte leva med vetskapen om att mitt barn ska bli känslomässigt ignorerat, inte ha på sig kläder efter väder, inte få uppmärksamhet, inte bli buren och älskad, inte få stimulering utan växa upp med en skärm i ansiktet och speciellt inte när den är en liten bebis som kräver extremt mycket uppmärksamhet och omvårdnad.

    VAD GÖR MAN!?

  • Svar på tråden Ni som separerat med bebis. Hur har ni löst det?
  • Anonym (Grus i dojjan­.)
    Tue 17 Sep 2019 15:26
    #1
    -2

    Bind sambon vid en skampåle?

  • Tue 17 Sep 2019 16:06
    #2
    +1

    Blev det fel pa relationen den dag han sa han inte klarar av att ta hand om ett barn, eller? hur gammalt är barnet?

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Tue 17 Sep 2019 16:10
    #3
    Tow2Mater skrev 2019-09-17 16:06:10 följande:

    Blev det fel pa relationen den dag han sa han inte klarar av att ta hand om ett barn, eller? hur gammalt är barnet?


    Hur menar du fel på relationen?

    Det var problem redan innan jag blev gravid och prat om separation. Graviditeten var oplanerad och jag blev gravid trots skydd. Jag ville inte göra abort med anledning av att jag känslomässigt inte skulle klara det. Jag sa att jag skulle kunna ta hand om barnet ensam. Men han ville vara delaktig och ta sitt ansvar. Vilket han inte gjort eller gör.

    Barnet är ett par månader.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Tue 17 Sep 2019 16:11
    #4
    Anonym (Grus i dojjan.) skrev 2019-09-17 15:26:14 följande:

    Bind sambon vid en skampåle?


    Förstår inte?
  • Tue 17 Sep 2019 16:11
    #5

    Flytta. (Blir säkert inte kul för dina bonusbarn om inte din sambo kan ta hand om dem, men de har förhoppningsvis en bra mamma.)
    När bebisen är född och faderskapet ska bekräftas skriver du inte på för gemensam vårdnad. Har du enskild vårdnad får du alla föräldradagarna själv, även de s k pappadagarna. Barnet har alltid rätt att träffa sin pappa ändå, men han behöver inte skriva på papper och godkänna ex.vis val av förskola eller vårdcentral, allt sånt sköter du själv som ensam vårdnadshavare.
    Det rekommenderas inte vv-boende för bebisar, och det blir inte fråga om övernattningar hos pappan förrän han och barnet har en bra relation (och du slutat amma). Men det är inte säkert att pappan är särskilt intresserad ens.
    Förbered dig mentalt och praktiskt på att bli singelmamma! Jag har erfarenhet av att leva i både en- och tvåföräldrafamiljer, och det är inte bara nackdelar att vara ensam vuxen i hushållet, i många fall är det skönt att rå sig själv och inte behöva rodda allt åt en slöfock...

  • Tue 17 Sep 2019 16:13
    #6

    Sorry, uppfattade inte av trådstarten att bebisen redan är född.

  • Tue 17 Sep 2019 16:25
    #7

    Om han inte är intresserad av att vara föräldraledig kan du be honom ge sina dagar till dig. Han kan ge bort sin halva av dagarna, utom de 90 pappadagarna. Problemet är att vill han j*klas med dig när du flyttat, så kan han ta tillbaka de dagar du inte redan använt. Eller helt vägra att ge dig några dagar, vilket han är i sin fulla rätt till. Det blir då svårt för dig om du har slut på f-dagar och behöver börja jobba, för då kan han oxå vägra att ta ut sina f-dagar, och då sitter du i en omöjlig sits.
    Har ni gemensam vårdnad nu kan han vägra att godkänna bebisens flyttanmälan när du och bebisen flyttar.

    Vad som är bäst att göra för din del beror alltså helt på hur benägen han är att fucka upp saker för dig (och i förlängningen ert barn)...

  • Siden
    Tue 17 Sep 2019 16:33
    #8

    Hej! Beklagar så din situation. Du skriver att ni har haft hjälp av familjerådgivning och kurator tidigare. Går det att få hjälp av dom igen? BVC? Har du någon släkting eller vän som du litar på och kan bo lite hos? Jag har själv fått mitt första barn tillsammans med en man som har barn sedan tidigare. Jag vet hur svårt det är.

  • Tue 17 Sep 2019 16:38
    #9
    Anonym (TS) skrev 2019-09-17 16:10:40 följande:
    Hur menar du fel på relationen?

    Det var problem redan innan jag blev gravid och prat om separation. Graviditeten var oplanerad och jag blev gravid trots skydd. Jag ville inte göra abort med anledning av att jag känslomässigt inte skulle klara det. Jag sa att jag skulle kunna ta hand om barnet ensam. Men han ville vara delaktig och ta sitt ansvar. Vilket han inte gjort eller gör.

    Barnet är ett par månader.
    ok, tack for forklaringen (undrade när tal om separation kom upp).
  • Anonym (ABC)
    Tue 17 Sep 2019 16:46
    #10
    Anonym (TS) skrev 2019-09-17 15:23:24 följande:

    Hur ska jag få detta kortfattat?

    Blev oplanerat gravid trots skydd. Valde efter samtal med både kurator och familjerådgivningen att behålla. Sambon ville inte egentligen men förstod min oro och smärta över att göra abort och vi bestämde tillsammans att behålla.

    Hade kunnat skriva tusen saker som gör honom till en olämplig förälder men vill inte outa mig. Kort sagt är att han inte kan ta hand om de barn han har utan det gör jag. Jag vill såklart att barnet ska ha sin pappa också, men han klarar inte att ha det största ansvaret och absolut inte när den är en liten bebis.

    Måste jag stå ut i relationen ett par år tills barnet är nog stort att kunna vara ett par dagar varannan vecka hos honom? Jag kan inte leva med vetskapen om att mitt barn ska bli känslomässigt ignorerat, inte ha på sig kläder efter väder, inte få uppmärksamhet, inte bli buren och älskad, inte få stimulering utan växa upp med en skärm i ansiktet och speciellt inte när den är en liten bebis som kräver extremt mycket uppmärksamhet och omvårdnad.

    VAD GÖR MAN!?


    Men var det inte dessa frågor du ställde dig innan du tog beslutet att behålla, dvs hur ska det bli att skaffa barn med en man som inte tar hand om sina barn han har idag och kan absolut inte ta hand om en bebis? Vad kom du då fram till, hur såg lösningen ut?
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Thu 19 Sep 2019 12:50
    #11
    Anonym (ABC) skrev 2019-09-17 16:46:49 följande:

    Men var det inte dessa frågor du ställde dig innan du tog beslutet att behålla, dvs hur ska det bli att skaffa barn med en man som inte tar hand om sina barn han har idag och kan absolut inte ta hand om en bebis? Vad kom du då fram till, hur såg lösningen ut?


    Lösningen där och då och som Abortmottagningen också rekommenderade var att man absolut inte ska göra abort om man inte är säker på det. Eftersom jag vet hur mitt känsloliv är skulle jag må otroligt dåligt av att göra en abort. Detta skulle jagat mig hela livet. Jag skulle ha räknat ner till BF, funderar på kön och namn, vad barnet skulle blivit för person. Skulle ha tänkt på detta HELA livet och förmodligen blivit deprimerad.

    Då sa sambon att han självklart tar sitt ansvar. Men han gör inte det.
  • Thu 19 Sep 2019 12:58
    #12
    MammaTillDansband skrev 2019-09-17 16:25:05 följande:

    Om han inte är intresserad av att vara föräldraledig kan du be honom ge sina dagar till dig. Han kan ge bort sin halva av dagarna, utom de 90 pappadagarna. Problemet är att vill han j*klas med dig när du flyttat, så kan han ta tillbaka de dagar du inte redan använt. Eller helt vägra att ge dig några dagar, vilket han är i sin fulla rätt till. Det blir då svårt för dig om du har slut på f-dagar och behöver börja jobba, för då kan han oxå vägra att ta ut sina f-dagar, och då sitter du i en omöjlig sits.

    Har ni gemensam vårdnad nu kan han vägra att godkänna bebisens flyttanmälan när du och bebisen flyttar.

    Vad som är bäst att göra för din del beror alltså helt på hur benägen han är att fucka upp saker för dig (och i förlängningen ert barn)...


    Han är oroligt egoistisk. Även om de barn han har nu. Han låter dem inte vara halvtid hos sin mamma t ex. Jag å andra sidan vill såklart att barnet ska ha båda sina föräldrar i den mån det är möjligt. När barnet är i 6-7 års åldern skulle denne säkert kunna bo halvtid. Då får jag sköta läxor, kontakt med skolan, köpa kläder etc som denne behöver. Men han anser ju att bebisen antingen ska bo hos honom eller bo varannan vecka vilket en bebis inte kan göra...

    Vid en eventuell separation har han sagt att bebisen ska bo hos honom och han ska vara föräldraledig. Han ser inte sina egna brister. Han har mest troligt någon diagnos (Vad han själv tror också). Han har STORA brister i föräldraskapet som han själv inte ser. Han ger såklart barnen mat men i övrigt gör han inte så mycket. Tvättar deras kläder. Men allt det känslomässiga existerar inte. Han sätter sig själv framför barnen. Han ignorerar dem. Han köper inte säsongskläder fören det gått och frusit ett par veckor, han uppmärksammar dem inte.

    När han matar bebisen gör han det helst i sängen så han kan titta på mobilen samtidigt. Han förstår inte ett barns behov av närhet och känslomässig närvaro och kan därför inte se sina brister där heller. Han ser inte att han egna barn mår dåligt över hans bristande engagemang och förstår inte när man påtalar det heller.

    Han tror han är en toppenförälder och kan inte ta till sig det någon säger. Till och med familjerådgivningen blev uppgiven i de samtal vi hade när inte de heller nådde fram till honom.
  • Anonym (crame­n)
    Thu 19 Sep 2019 13:06
    #13

    Hej TS,
    Tycker du ska ta reda på fakta. Tala med en jurist. Brukar vara gratis med rådgivning. Ju mer fakta du har, desto mer kan du slå bort orosmoln.

    I början brukar bebisen bo främst hos mamman. Och kanske senare sova nån natt hos pappan. Och senare 2-2-3-principen (som man alternerar veckovis).

    Men om du på annat sätt kan påvisa att han inte är lämplig som förälder så kanske du ändå kan få vårdnaden. Han ville ju helst inte ha barnet, så han kanske tycker det är mer lämpligt att du har vårdnaden och att han träffar barnet då och då.

    Om han negligerar sina befintliga barn och verkar olämplig som förälder så tycker jag du ska föra dagbok om detta. Så att alla smådetaljer visar på helheten i en eventuell tvist.

  • Thu 19 Sep 2019 13:10
    #14
    MammaTillDansband skrev 2019-09-17 16:25:05 följande:

    Om han inte är intresserad av att vara föräldraledig kan du be honom ge sina dagar till dig. Han kan ge bort sin halva av dagarna, utom de 90 pappadagarna. Problemet är att vill han j*klas med dig när du flyttat, så kan han ta tillbaka de dagar du inte redan använt. Eller helt vägra att ge dig några dagar, vilket han är i sin fulla rätt till. Det blir då svårt för dig om du har slut på f-dagar och behöver börja jobba, för då kan han oxå vägra att ta ut sina f-dagar, och då sitter du i en omöjlig sits.

    Har ni gemensam vårdnad nu kan han vägra att godkänna bebisens flyttanmälan när du och bebisen flyttar.

    Vad som är bäst att göra för din del beror alltså helt på hur benägen han är att fucka upp saker för dig (och i förlängningen ert barn)...


    Viktig aspekt att tänka på! Den situationen kan ju i och för sig uppstå även om de inte separerar. Finns ju många exempel på mammor som blir skuldsatta för många år framåt för att maken vägrar ta sin del av föräldraledigheten, samtidigt som han inte vill ge bort sina dagar, samtidigt som förskolan inte tar emot barn under ett år. Då blir mamman tvungen att snåla på sina 195 sgi-dagar så de räcker ett helt år. Vem som helst kan räkna ut vilka gigantiska inkomstbortfall det kan röra sig om!

    Hoppas att det löser sig för dig, TS. I bästa fall vill inte din make vara föräldraledig, men du kan nog glömma att han skulle ge dagar till dig. Om ni dessutom skulle separera mot hans vilja lär det ju bli ännu värre! Möjligheterna att jävlas med sitt barn är tyvärr rätt stora.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Thu 19 Sep 2019 14:16
    #15
    Anonym (cramen) skrev 2019-09-19 13:06:05 följande:

    Hej TS,

    Tycker du ska ta reda på fakta. Tala med en jurist. Brukar vara gratis med rådgivning. Ju mer fakta du har, desto mer kan du slå bort orosmoln.

    I början brukar bebisen bo främst hos mamman. Och kanske senare sova nån natt hos pappan. Och senare 2-2-3-principen (som man alternerar veckovis).

    Men om du på annat sätt kan påvisa att han inte är lämplig som förälder så kanske du ändå kan få vårdnaden. Han ville ju helst inte ha barnet, så han kanske tycker det är mer lämpligt att du har vårdnaden och att han träffar barnet då och då.

    Om han negligerar sina befintliga barn och verkar olämplig som förälder så tycker jag du ska föra dagbok om detta. Så att alla smådetaljer visar på helheten i en eventuell tvist.


    Problemet är ju att det endast är mitt ord som finns. Även om jag för dagbok är det mitt ord. Kaaaanske att det skulle framkomma litegrann om man pratade med barnen.

    Han är lite att han vill ha både kakan och äta den. Han vill ha barnen, mest av egoism men vill inte engagera sig tillräckligt. Han har svårt att prioritera bort sig själv på det viset. Han sätter sig själv främst både när det kommer till barnen och till relationen med mig. Han gör det han vill, när han orkar och känner för det. Det är svårt för mig att "bevisa det" speciellt när han själv har svårt att se det.

    Att då enskild vårdnad är väldigt svårt. Tror inte jag skulle få det i en eventuell tvist. Kanske när barnet är så pass stort att man ser att hen missar läxor de veckor hen är hos pappa, att hen inte har med sig idrottskläder etc. Men det har ju inget med vårdnaden att göra heller. Det skulle missas när det är umgänge också.

    Jo. Bebisen BRUKAR bo främst hos mamman. Men det finns egentligen ingen anledning till det som jag kan hävda. Det är för att samhället ser ut så. Det finns ingenting som säger att i en normalt fungerande familj att barnet skulle bo främst hos pappan till en början.

    Jag är ju emot hit och dit principen. Att barnen ska bo 2 dagar här, 2 dagar där, 3 dagar här. Jag tycker det blir för ostrukturerat för barnet. Inte skulle man själv vilja byta hem varannan dag. Jag är mer för en sammanhållande period. T ex varannan helg som sen utökas till varannan torsdag-söndag osv så det blir 12-2 sen 10-4 tills man har 7-7.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Thu 19 Sep 2019 14:20
    #16
    korngryn skrev 2019-09-19 13:10:04 följande:

    Viktig aspekt att tänka på! Den situationen kan ju i och för sig uppstå även om de inte separerar. Finns ju många exempel på mammor som blir skuldsatta för många år framåt för att maken vägrar ta sin del av föräldraledigheten, samtidigt som han inte vill ge bort sina dagar, samtidigt som förskolan inte tar emot barn under ett år. Då blir mamman tvungen att snåla på sina 195 sgi-dagar så de räcker ett helt år. Vem som helst kan räkna ut vilka gigantiska inkomstbortfall det kan röra sig om!

    Hoppas att det löser sig för dig, TS. I bästa fall vill inte din make vara föräldraledig, men du kan nog glömma att han skulle ge dagar till dig. Om ni dessutom skulle separera mot hans vilja lär det ju bli ännu värre! Möjligheterna att jävlas med sitt barn är tyvärr rätt stora.


    Ja. Jag tar nu ut dagar så det ska räcka ett år.. Snålar som fan! Han har kvar alla sina dagar. Han har inte varit föräldraledig med tidigare barn heller, men använt dagarna för att förlänga semester under sommaren och liknande. Dock under tiden han levde med barnens mor. Han har fortfarande kvar dagar som snart kommer brinna inne.....

    Varför han vill vara föräldraledig nu är väl för att ha något maktövertag över mig. Han kan hota med att vara föräldraledig så jag blir tvungen att stanna tills barnet är nog stort att börja förskola.
  • Anonym (crame­n)
    Thu 19 Sep 2019 20:30
    #17
    Anonym (TS) skrev 2019-09-19 14:16:30 följande:
    Problemet är ju att det endast är mitt ord som finns. Även om jag för dagbok är det mitt ord. Kaaaanske att det skulle framkomma litegrann om man pratade med barnen.

    Han är lite att han vill ha både kakan och äta den. Han vill ha barnen, mest av egoism men vill inte engagera sig tillräckligt. Han har svårt att prioritera bort sig själv på det viset. Han sätter sig själv främst både när det kommer till barnen och till relationen med mig. Han gör det han vill, när han orkar och känner för det. Det är svårt för mig att "bevisa det" speciellt när han själv har svårt att se det.

    Att då enskild vårdnad är väldigt svårt. Tror inte jag skulle få det i en eventuell tvist. Kanske när barnet är så pass stort att man ser att hen missar läxor de veckor hen är hos pappa, att hen inte har med sig idrottskläder etc. Men det har ju inget med vårdnaden att göra heller. Det skulle missas när det är umgänge också.

    Jo. Bebisen BRUKAR bo främst hos mamman. Men det finns egentligen ingen anledning till det som jag kan hävda. Det är för att samhället ser ut så. Det finns ingenting som säger att i en normalt fungerande familj att barnet skulle bo främst hos pappan till en början.

    Jag är ju emot hit och dit principen. Att barnen ska bo 2 dagar här, 2 dagar där, 3 dagar här. Jag tycker det blir för ostrukturerat för barnet. Inte skulle man själv vilja byta hem varannan dag. Jag är mer för en sammanhållande period. T ex varannan helg som sen utökas till varannan torsdag-söndag osv så det blir 12-2 sen 10-4 tills man har 7-7.
    tycker du ska tala med jurist ändå. jurister brukar uppmana att föra dagbok. 

    även om bara ditt ord finns, varför utgår du från att bara hans ord väger mer?
  • Anonym (crame­n)
    Thu 19 Sep 2019 20:31
    #18
    Anonym (cramen) skrev 2019-09-19 20:30:04 följande:
    tycker du ska tala med jurist ändå. jurister brukar uppmana att föra dagbok. 

    även om bara ditt ord finns, varför utgår du från att bara hans ord väger mer?
    PS. Enskild vårdnad betyder ju inte att ni inte kan dela på umgänget, såsom det passar er. 

    Lycka till TS!
  • Anonym (crame­n)
    Thu 19 Sep 2019 20:34
    #19

    jag kanske svamlar men jag menar, tala iaf med en jurist så du vet vilka möjligheter du har, rent juridiskt.

Svar på tråden Ni som separerat med bebis. Hur har ni löst det?