• Anonym (Orolig)

    Hur få jobb utan referenser? Vad säga?

    Jag har studerat på högskola. Saknar bara själva c-uppsatsen för examen. Så har jag jobbat lite som timvikarie i väntan på examen. MEN nu var jag en idiot och struntade i jobbet för att jag började må dåligt i mitt privatliv. Jag sjukanmälde mig den sista månaden av mitt kontrakt som nu gått ut. Jag vet att jag agerade fel och nu är jag orolig för hur jag ska kunna få nåt nytt jobb. Kan någon ge mig råd? Jag kan alltså sannolikt inte få goda referenser från min senaste arbetsplats... och har bara flera år gamla regerenspersoner då... Usch, har sån ångest.

  • Svar på tråden Hur få jobb utan referenser? Vad säga?
  • Långbenopluto

    Det är i princip omöjligt. Söker du inom samma yrke så har ryktet om dig garanterat hunnit runt, såna personer prats det om mellan alla chefer.

    Med all rätt.

    Så testa söka jobb inom nåt helt annat så kanske det går.

  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2019-09-17 18:41:18 följande:

    Jag har studerat på högskola. Saknar bara själva c-uppsatsen för examen. Så har jag jobbat lite som timvikarie i väntan på examen. MEN nu var jag en idiot och struntade i jobbet för att jag började må dåligt i mitt privatliv. Jag sjukanmälde mig den sista månaden av mitt kontrakt som nu gått ut. Jag vet att jag agerade fel och nu är jag orolig för hur jag ska kunna få nåt nytt jobb. Kan någon ge mig råd? Jag kan alltså sannolikt inte få goda referenser från min senaste arbetsplats... och har bara flera år gamla regerenspersoner då... Usch, har sån ångest.


    Om möjligt, gör exjobbet utanför högskolan så du kan få referenser därifrån.

    Det är inte allt för sällsynt att nyexade saknar jobberfarenhet och jobbreferenser, framförallt unga. Har du någon annan som kan vara referens, t ex en tränare/lagledare, ordförande i någon förening, handledare på högskolan, gymnasielärare?

    Att som nyexad sakna jobbreferenser i närtid är inte en dealbreaker. Dina möjligheter att få jobb hänger på så mycket annat. En extremt viktig faktor är läget inom den yrkekategori du är utbildad inom. Är du t ex legitimerad matte/fysiklärare lär du få jobb direkt oavsett referenser. Är du egyptolog så blir det tuffare, även med jättebra referenser.


  • Anonym (Me)

    Lös C-uppsats så fort det går. Tar du examen nu så är det inte konstigt om du inte jobbat. Beror helt på bransch hur mycket detta kommer ligga dig i fatet.

  • Anonym (Har inte heller referenser)

    Är själv i samma sits och tycker att det är svårt.

    Under tonåren arbetade jag i en annan kommun. Väldigt omtyckt och uppskattad av både enhetschef och medarbetare. Kunde använda dem som referens tills kommunen lade ner verksamheten. Har ingen kontakt alls idag med någon av dem men de är ju gamla nu och bor över 30 mil bort.

    Sedan diverse ströjobb. Kortvariga vik någon vecka här och där.

    Blev sambo och arbetade i hans företag. Han var en otrogen skitstövel och jag lämnade= ingen referens.

    Pluggade, blev gravid och föräldraledig. Hemma i nästan 3 år.

    Sökte ett skitjobb för att jobba extra under föräldraledigheten. Fick jobbet och avancerade snabbt. Inom loppet av 3 månader var jag personalchef med ansvar över 160 medarbetare. Omorganisation med 160 missnöjda medarbetare och en chef som var riktigt otrevlig i sin ton när hon pratade om andra medarbetare. Hon var både rasist och homofob. Trodde inte att psykisk ohälsa existerade utan alla var bara latmaskar. Hennes inställning var att anställda var förbrukningsmaterial och ville man bli av med någon så var det bara att göra det riktigt svårt för dem tills de gav upp och slutade. När jag påtalade det olämpliga i hennes uttalanden samt visade på en del brister i några av hennes utförda arbeten som kunde leda till rättsliga påföljder (att inte spara löneunderlag eller registrera dem korrekt samt att neka löntagare extratid på fel grunder) blev det för obekvämt och hon försökt omplacera mig. Jag slutade och tog ett annat jobb. Företaget gick i konkurs för 3 år sedan. Skulle aldrig be henne vara min referens. Har ingen kontakt med någon av de andra.

    Slutade på det andra arbetet av etiska och moraliska skäl. Kändes så fel och kränkande att ligga ovanpå en brukare och hålla fast och tvinga. Sondmata tills brukaren kräks och även att anhöriga fifflade med ersättning så att de fick lön trots att de inte arbetade. Anmälde missförhållanden samt till FK. Anhöriga drev bolaget så att be om referens därifrån lär inte ge mig några lovord.

    Föräldraledig. Började arbeta som elevassistent. Gick väldigt bra och jag var mycket omtyckt av elever och kollegor. Sedan hände något på skolan när en ny grupp elever togs emot. Misshandel, hot och skadegörelse var en del av vardagen. Kollegor slutade på löpande band och majoriteten ersattes av vikarier. Blev utsatt för rån, skadegörelse och misshandel på väg till bilen efter arbetet, av elever. Rektorn vägrade stå bakom en polisanmälan då det fanns stor risk för att vårdnadshavare skulle anmäla skolan till skolinspektionen för brister så det bästa skulle vara att vända andra kinden till. Jag valde att göra en polisanmälan ändå. Annars hade jag inte fått någon ersättning av försäkringsbolaget. Man kan säga att det skar sig lite mellan oss. Rektorn sjukskrev sig och sade upp sig, har ingen kontakt alls med övrig personal men ingen arbetar kvar på skolan.

    Är fortfarande sjukskriven efter misshandeln men hoppas kunna börja arbeta snart. Med vad vet jag inte. Söker aktivt arbete och blir kallad till intervjuer men när det kommer till referenser är det blankt och då blir det ofta ett nej tack. 3 gånger har jag fått erbjudande om tjänsten men det har inte fungerat med arbetstider eller resor. Jag har ju barn och familj.

    Jag har lite svårt för att berätta om varför jag inte vill uppge någon referens då jag inte vill framstå som någon som talar skit om eller svartmålar. En sådan vill ingen arbeta med.

    Antingen har jag haft otur med de arbetsplatser jag varit på eller så är det något fel på mig.

  • Anonym (myself)

    Det är lustigt med referenser. Jag kom till Sverige som vuxen och hade erfarenhet sen tidigare, men noll referenser. Fick tips att använda en av lärare från olika kurser som referenser - de kunde i alla fall berätta hur de upplevde mig. Dock mitt första jobb fick jag utan referenser alls. Mitt andra jobb, där jag hade referenser, ingen ringde dem! Jag blev nästan förbannad för att nu hade jag ju referenser, men ingen ville prata med dem
    Så, det är svårt, men fullt möjligt. Gör inte samma misstag igen bara. Lycka till!

  • Anonym (Chefen)

    Chefer tycker olika om referenser. I offentlig verksamhet har man ofta en policy att ta referenser. Då jag jobbade privat resonerade vi så (i flera olika företag) att referenser är tämligen värdelösa och vi tillämpade provanställning istället.

    Själv har jag blivit tillfrågad väldigt många gånger om jag skulle kunna vara referens och det har ringt kanske i 10% av fallen och då vet jag att folk har fått nytt jobb ändå.

    Så sammantaget, jag skulle inte ta med det senaste jobbet i ditt cv. Uppge gamla jobb, men att de du kände där har slutat. Så är det när det är personalomsättning. Men var inte rädd för en provanställning.

  • Anonym (Orolig)

    Tack snälla för era svar! Nu fick jag lite nytt mod att söka jobb. Jag har egentligen inga problem att jobba inom annan bransch medan jag väntar på tillfälle att göra c-uppsatsen.

    Jag kan ju även söka i annan kommun, och lyckligtvis är det hög personalomsättning i min bransch, så det kanske kan vara en fördel.

  • Anonym (A)
    Anonym (Chefen) skrev 2019-09-18 13:43:54 följande:
    Chefer tycker olika om referenser. I offentlig verksamhet har man ofta en policy att ta referenser. Då jag jobbade privat resonerade vi så (i flera olika företag) att referenser är tämligen värdelösa och vi tillämpade provanställning istället.

    Själv har jag blivit tillfrågad väldigt många gånger om jag skulle kunna vara referens och det har ringt kanske i 10% av fallen och då vet jag att folk har fått nytt jobb ändå.

    Så sammantaget, jag skulle inte ta med det senaste jobbet i ditt cv. Uppge gamla jobb, men att de du kände där har slutat. Så är det när det är personalomsättning. Men var inte rädd för en provanställning.
    +1
Svar på tråden Hur få jobb utan referenser? Vad säga?