• Anonym (Förstår inte?)

    Varför ska hyresvärden..

    Undrar varför min kommunala hyresvärd utöver att godkänna andrahands hyrestagaren kräver att man ska skicka in arbetsgivarintyg och andra liknande intyg när man vill hyra ut i andra hand ?

    Borde inte fokus vara på att den andra blir godkänd och kan betala de pengar som de kräver för boendet?

    Varför måste de då ha "giltiga skäl" till att få hyra ut i andra hand?

    Jag förstår verkligen inte.. ska man inte få röra sig utan att hyresvärden ska ha full koll på en som 1:a hands hyrare???

    Känns ganska integritetskränkande.

    Jag vill hyra ut i andra hand men vill inte berätta vart och varför jag vill dra vidare. Vill heller inte skicka in intyg om nytt arbete då jag inte anser att hyresvärden har något med min inkomst att göra under tiden som jag inte vistas där. Menar om andrahands tagren blir godkänd ifrån deras håll.. vad är problemet då??

  • Svar på tråden Varför ska hyresvärden..
  • Anonym (Kommuninvånare)

    Varför skulle jag vilja att mitt kommunala bostadsbolag hyr ut åt folk som inte själva bor där.

  • smulpaj01

    Om inte andrahands hyresgästen betalar så är du skyldig att göra det. Det beror troligen på det? För att få hyra en lägenhet ska du ha en inkomst på minst 3 gånger hyran.

  • sextiotalist
    smulpaj01 skrev 2019-09-17 20:10:25 följande:

    Om inte andrahands hyresgästen betalar så är du skyldig att göra det. Det beror troligen på det? För att få hyra en lägenhet ska du ha en inkomst på minst 3 gånger hyran.


    Det är olika, 1,5 gånger eller 2 gånger gäller för de flesta på boplats syd i Malmö. 2,5 ggr var det högsta jag sett hittills, då var det ett 55+boende
  • sextiotalist

    Du ska ha giltliga orsaker till att hyra ut i andra hand

  • smulpaj01
    sextiotalist skrev 2019-09-17 20:16:37 följande:

    Det är olika, 1,5 gånger eller 2 gånger gäller för de flesta på boplats syd i Malmö. 2,5 ggr var det högsta jag sett hittills, då var det ett 55+boende


    Jag har främst bott i BR och då har föreningar aldrig ifrågasatt andrahandsuthyrning. Men jag har aldrig bott i hyresrätt som inte haft 3 gånger hyran regeln. Har bara bott i Sthlm dock.

    Att ha giltigt skäl kan jag faktiskt förstå. Provbo, jobb eller studier på annan ort eller annat land är väl det vanligaste?

    Har nog hyrt ut lägenheter ca 20 ggr i mitt liv.
  • Anonym (Värmdö bo)

    Här ute på Värmdö så kräver värmdöbostäder att man ska tjäna minst 3 gånger mer än hyran 

  • Anonym (P)

    Du behöver inte lämna in. Det är bara att säga upp lägenheten i stället

  • Anonym (A)
    Anonym (P) skrev 2019-09-17 20:46:54 följande:
    Du behöver inte lämna in. Det är bara att säga upp lägenheten i stället
    Håller med
  • nernu

    Det handlar inte om att de har vissa villkor för andrahandsuthyrning?

  • Gräsroten

    Hyresvärden äger lägenheten, och vill ha kontroll på vilka som bor där! Helt i sin ordning, tycker jag! Köp en lägenhet, så slipper du problemet.

Svar på tråden Varför ska hyresvärden..