• Eliiineliiin

    Äta eller sova? Viktigast?

    Jag har nyss kommit hem med min 5 dagars bebis från bb. Första barnet. Hon blir flaskmatad efter ett hemskt strul med amningen. Både ersättning och bröstmjölk. Vet att hon måste äta var 3e timma. Men. Jag har svårt ibland att få henne att somna efter. Hon somnar och vaknar lite om vartannat tills hon till slut somnar. Ibland är det en timma till nästa matning, någon gång tom hunnit bli hungrig igen så sover inget. Men om hon somnar sent så vaknar hon inte av sig självt när det är dags för mat. Ska man låta dom sova en timma extra? I så fall ge lite extra varje mål? Så att dagsintaget blir samma? Annars blir det såklart för lite per dag eftersom det går för långt mellan matningarna. Eller är sömnen inte lika viktig så att det bara är att väcka efter tre timmar?

    Tips på lösning? Jag är helt grön på detta.

    Två frågor till:

    Ger bröstmjölk och ersättning samma mättnad?

    Erat bästa tips på att få en så liten bebis att somna?

  • Svar på tråden Äta eller sova? Viktigast?
  • Anonym (Mamma till 3)

    Jag skulle ta var tredje timme tills ditt barn självt vaknar. Eventuellt att du förskjuter om några dagar en halvtimme -max en timme men inte mer. I alla fall en liten tid tills ni lärt känna varandra lite mer <3

    Grattis till den lilla!

  • Anonym (Mamma till 3)

    Glömde svara på dina frågor:

    1. Jag skulle inte öka mängden. Hennes mage är inte så stor.

    2. Det bör ge samma mättnadskänsla men jag tror att bebisen blir mer mätt av ersättningen. De blir lite mer slöa av ersättning. (Har haft båda delarna av barn).

    3. Bärsele/bärsjal är ett bra sätt till närhet och få bebisen att somna. Annars bära gunga, sova på en.

  • Umayma113

    Ååh grattis för det första!

    Båda mina barn blev flaskmatade. Min yngsta är nu 8 månader. Han har sovit kasst hela sitt liv. Max en timme åt gången och hände det att han sov när det var dags för mat så fanns det inte en chans att jag väckte honom. Han åt när han vaknade isåfall.

    Och mängden ska du inte bry dig för mycket om så länge hon mår bra och följer sin kurva. Min son åt max 60 ml per gång de första 2 månaderna, sen åt han 90ml till han var nästan 5 månader och sen 120 ml vilket är vad han äter fortfarande på kvällen innan nattsömnen. Annars äter han fast mat men inte i närheten av vad som är gällande riktlinjerna men han går upp i vikt som han ska och växer som han ska och mår bra vilket är det viktigaste.

    Tror att ersättning mättar bättre från vad jag hört att de som ammar i princip ammar dygnet runt. Jag körde på 3 timmar och det fungerade perfekt, ibland åt han efter 4 timmar och nån gång efter 2,5 timme.

    Bärsjal vägrade han också. Skulle gå fram och tillbaka och vagga honom, det var enda sättet att få honom att somna.

    Lycka till och njut av den lilla.

  • lövet2

    Äta är prio 1. Den första månaden får det aldrig gå mer än max 4 timmar mellan målen, för då kan blodsockret gå ned för mycket. Efter den första månaden brukar det inte vara något problem.

    Bröstmjölk och ersättning mättar lika bra. Däremot är bröstmjölk mer lättsmält och går genom kroppen fortare. Ersättning tar längre tid (vilket är anledningen till att man kan få problem med förstoppning). Så å ena sidan blir babyn hungrig fortare av bröstmjölk, men å andra sidan mår magen bättre.

  • FuckGoggleAskMe
    lövet2 skrev 2019-09-17 22:49:32 följande:
    Äta är prio 1. Den första månaden får det aldrig gå mer än max 4 timmar mellan målen, för då kan blodsockret gå ned för mycket. Efter den första månaden brukar det inte vara något problem. Bröstmjölk och ersättning mättar lika bra. Däremot är bröstmjölk mer lättsmält och går genom kroppen fortare. Ersättning tar längre tid (vilket är anledningen till att man kan få problem med förstoppning). Så å ena sidan blir babyn hungrig fortare av bröstmjölk, men å andra sidan mår magen bättre.

    Just det, se till att barnet får nog med mat. Det får lättare att sova om det är mätt.
  • Eliiineliiin

    Tack för svaren!

    Hon somnar gärna i famnen eller på en arm om man sitter (efrer mycket om och men) men hon hatar att ligga på en. Delvis därför amningen inte funkar, mage mot mage blir hon hysterisk av. Hon får gärna sova på mig, men hittar ingen bra ställning där jag slipper sitta.

    Bärsjal ska införskaffas!

    Allt det här gör att jag inte får sova sjukt lite på nätterna. Och lyckas sällan på dagarna heller. Så frustrerande när hon inte eller knappt hinner somna innan man ska upp igen. Blir inga timmar över.

    Det som gör mig ledsen är att hon så gärna vill amma och när vi lyckades somnade hon direkt efter för hon blev så lugn av det. Men det var med hjälp av två sköterskor som satte en sond på mitt bröst och den andre lugnade bebisen.

  • Anonym (Mamma till 3)
    Eliiineliiin skrev 2019-09-18 04:53:22 följande:

    Tack för svaren!

    Hon somnar gärna i famnen eller på en arm om man sitter (efrer mycket om och men) men hon hatar att ligga på en. Delvis därför amningen inte funkar, mage mot mage blir hon hysterisk av. Hon får gärna sova på mig, men hittar ingen bra ställning där jag slipper sitta.

    Bärsjal ska införskaffas!

    Allt det här gör att jag inte får sova sjukt lite på nätterna. Och lyckas sällan på dagarna heller. Så frustrerande när hon inte eller knappt hinner somna innan man ska upp igen. Blir inga timmar över.

    Det som gör mig ledsen är att hon så gärna vill amma och när vi lyckades somnade hon direkt efter för hon blev så lugn av det. Men det var med hjälp av två sköterskor som satte en sond på mitt bröst och den andre lugnade bebisen.


    Sömnen blir bättre men det tar en stund och livet med en bebis innebär väldigt lite sömn. Kanske hon somnar i en rullande vagn så du kan sova om pappan går ut och går med bebisen.

    Amning kan vara väldigt svår att få till. Inte så enkelt som det kan framstå. Om du vill försöka igen med amning så kontakta amningsmottagning. Eller googla olika ställningar.
  • syntharen

    Men vill du gärna amma? Ersättning är jättebra men om man vill amma så ska man inte ge upp efter 5 dagar (eller mindre), det tar ett tag innan man får grepp på amningen. Har du nån amningsmottagning där du bor?

    Men om du inte vill amma så bortse från mitt inlägg, grattis till bebisen

  • Eliiineliiin

    Tack! Det var lugnade. Jag får ta henne själv på nätterna av olika anledningar som är privata.

    Jag vill amma. Men jag kan inte pumpa på nätterna så är rädd att det tar slut ändå. Inte hela livet, men liten besvikelse. Har pratar med ammningsmottagning och dom vill gärna hjälpa men det gäller ju att pumpa...

    Jag tycker att hon somnar lättare på dagarna efter matning. Tex nu sitter jag brevid ett barn som somnade en sekund efter matning. Hjälper det att hålla henne lite mer vaken på dagarna? För att vända dygnet? Eller funkar inte spädbarn så?

  • lövet2
    Eliiineliiin skrev 2019-09-18 12:46:41 följande:
     
    Jag tycker att hon somnar lättare på dagarna efter matning. Tex nu sitter jag brevid ett barn som somnade en sekund efter matning. Hjälper det att hålla henne lite mer vaken på dagarna? För att vända dygnet? Eller funkar inte spädbarn så?
    Nej, spädbarn funkar inte så. De är programmerade till att somna när de blir mätta, men om de blir för trötta så somnar de ändå. Du ska absolut inte hålla henne vaken annat än när hon behöver mer mat. Dygnsrytmen rättar till sig ganska fort, för spädbarn tar efter föräldrarna och omgivningen. Det är tystare och mörkare på natten, så babyn vänjer sig lite i taget vid att sova då.
  • whitestar

    Vår son var för tidigt född så han var extra trött om dagarna. Då skulle vi väcka för matning var 3:e timma. Men annars fattar jag det som att man inte behöver väcka. Angående försöka hålla vaken på dagen så fick vi rekommendation att väcka för mat en gång extra på dagen

  • syntharen
    Eliiineliiin skrev 2019-09-18 12:46:41 följande:

    Tack! Det var lugnade. Jag får ta henne själv på nätterna av olika anledningar som är privata.

    Jag vill amma. Men jag kan inte pumpa på nätterna så är rädd att det tar slut ändå. Inte hela livet, men liten besvikelse. Har pratar med ammningsmottagning och dom vill gärna hjälpa men det gäller ju att pumpa...

    Jag tycker att hon somnar lättare på dagarna efter matning. Tex nu sitter jag brevid ett barn som somnade en sekund efter matning. Hjälper det att hålla henne lite mer vaken på dagarna? För att vända dygnet? Eller funkar inte spädbarn så?


    Men måste du pumpa? Ofta räcker det med att låta bebisen ligga vid bröstet och amma, amma och amma. Det vill säga om bebisen får rätt tag osv. Det är ett jättejobb att få amningen att funka men med stort tålamod, låååånga amningspass (speciellt på natten), för lite sömn för mamman och rätt tag för bebisen så är mycket vunnet och du får förhoppningsvis en amning som funkar. När man ammar så ligger bebisen ofta och äter i sömnen. Men man får vara beredd på att det är några kämpiga 3-4 veckor.

    Jag pumpade bara dom första dygnen på BB med två av mina barn (första barnet funkade inte amningen men jag hade önskat att nån sagt till mig att jag hade tillräckligt med mjölk och att det är normalt att bebisar ligger och ammar i flera timmar i sträck), sedan ammade jag konstant dom första veckorna. Det var jobbigt men efter nån månad blev det bättre och jag ammade andra barnet i nästan ett år och jag ammar fortfarande mitt tredje barn på 8 månader.

    Jag är ingen ersättningsmotståndare men jag tycker det är hemskt synd att ge upp amningen redan efter 5 dygn om man verkligen vill amma. Om din bebis kan amma och den har rätt tag så strunta i att pumpa. Lägg bebisen till bröstet så fort den är vaken, innan minst lilla pip, du kommer snabbt lära dig vilka signaler din bebis ger när den är hungrig eller bara vill ligga och mysa vid bröstet.
  • Eliiineliiin
    syntharen skrev 2019-09-18 14:33:17 följande:

    Men måste du pumpa? Ofta räcker det med att låta bebisen ligga vid bröstet och amma, amma och amma. Det vill säga om bebisen får rätt tag osv. Det är ett jättejobb att få amningen att funka men med stort tålamod, låååånga amningspass (speciellt på natten), för lite sömn för mamman och rätt tag för bebisen så är mycket vunnet och du får förhoppningsvis en amning som funkar. När man ammar så ligger bebisen ofta och äter i sömnen. Men man får vara beredd på att det är några kämpiga 3-4 veckor.

    Jag pumpade bara dom första dygnen på BB med två av mina barn (första barnet funkade inte amningen men jag hade önskat att nån sagt till mig att jag hade tillräckligt med mjölk och att det är normalt att bebisar ligger och ammar i flera timmar i sträck), sedan ammade jag konstant dom första veckorna. Det var jobbigt men efter nån månad blev det bättre och jag ammade andra barnet i nästan ett år och jag ammar fortfarande mitt tredje barn på 8 månader.

    Jag är ingen ersättningsmotståndare men jag tycker det är hemskt synd att ge upp amningen redan efter 5 dygn om man verkligen vill amma. Om din bebis kan amma och den har rätt tag så strunta i att pumpa. Lägg bebisen till bröstet så fort den är vaken, innan minst lilla pip, du kommer snabbt lära dig vilka signaler din bebis ger när den är hungrig eller bara vill ligga och mysa vid bröstet.


    Hon kan suga men får inte tag själv och jag har fått tusen tips på hur jag ska hjälpa men jag klarar inte det. Hon blir arg på sekunder även om jag tar henne som du säger innan hon ens har gjort en min. Hon älskar att ligga i famnen men inte mage mot mage. Så alla amningsställningar skiter sig. Om ingen har tips på någon ställning som bb inte berättade om? Jag ska fortsätta testa några gånger om dagen när jag orkar och vi båda är lugna och harmoniska. Kanske sker det ett under. Hon siktar och tar bröstvårtan i munnen flera gånger, jag försöker hjälpa genom att forma bröstet och föra huvudet mot när hon gapar men hon hinner inte suga tag före hon blir hysterisk. Har testat när hon är hungrig, har ätit lite, ätit mycket men hon blir arg vilket som. Så ledsamt
  • syntharen
    Eliiineliiin skrev 2019-09-18 17:57:46 följande:

    Hon kan suga men får inte tag själv och jag har fått tusen tips på hur jag ska hjälpa men jag klarar inte det. Hon blir arg på sekunder även om jag tar henne som du säger innan hon ens har gjort en min. Hon älskar att ligga i famnen men inte mage mot mage. Så alla amningsställningar skiter sig. Om ingen har tips på någon ställning som bb inte berättade om? Jag ska fortsätta testa några gånger om dagen när jag orkar och vi båda är lugna och harmoniska. Kanske sker det ett under. Hon siktar och tar bröstvårtan i munnen flera gånger, jag försöker hjälpa genom att forma bröstet och föra huvudet mot när hon gapar men hon hinner inte suga tag före hon blir hysterisk. Har testat när hon är hungrig, har ätit lite, ätit mycket men hon blir arg vilket som. Så ledsamt


    Ja det låter jobbigt, det förstår jag. Ibland måste även bebisen lära sig hur man gör. Det är sjukt frustrerande! Att nåt som är så naturligt ska vara så himla svårt. Och speciellt i en sån tid då alla hormoner svajar, man är trött och vill bara njuta av den lilla nya personen.

    Jag tycker absolut du ska ta hjälp av amningsmottagningen om du orkar. Dom har oftast mycket mer kunskap än personalen på BB.

    Googla även på olika bloggar om amning, där kan man få mkt tips. Ett tips från mig är att ta en dag var ni bara är hemma, släpp alla måsten och ligg i sängen hud mot hud. Låt din bebis vara helt naken förutom blöja och du har bar överkropp. Ligg och mys, låt din bebis söka och utforska lite själv. Se om hon fattar vad det är hon ska göra.

    Lycka till oavsett om ni får till amningen eller inte. Och bara försök njuta av den här nyföddhetstiden, det går så fort!
  • Anonym (Eg)

    [quote=79910293][quote-nick]Eliiineliiin skrev 2019-09-18 17:57:46 följande:[/quote-nick]Hon kan suga men får inte tag själv och jag har fått tusen tips på hur jag ska hjälpa men jag klarar inte det. Hon blir arg på sekunder även om jag tar henne som du säger innan hon ens har gjort en min. Hon älskar att ligga i famnen men inte mage mot mage. Så alla amningsställningar skiter sig. Om ingen har tips på någon ställning som bb inte berättade om? Jag ska fortsätta testa några gånger om dagen när jag orkar och vi båda är lugna och harmoniska. Kanske sker det ett under. Hon siktar och tar bröstvårtan i munnen flera gånger, jag försöker hjälpa genom att forma bröstet och föra huvudet mot när hon gapar men hon hinner inte suga tag före hon blir hysterisk. Har testat när hon är hungrig, har ätit lite, ätit mycket men hon blir arg vilket som. Så ledsamt[/

    Kanske Du kan prova att liggamma om hon inte gillar att ligga på mage.. kanske det kan fungera?

  • Alexi

    Men du, kan du vända på henne. Dvs så att hon ligger med kroppen ut från dig och ligger på en kudde. Då blir det ju inte mage mot mage.

  • Eliiineliiin

    Liggamma var enda som funkade i början. Men nu gillar hon inte det heller. Gillar inte att ligga tätt intill på det viset, och jag lyckas inte hjälpa henne med armarna som fäktar och pressar ifrån mig. Testade igår att ha henne på kudde brevid mig, fick aldrig det tipset på bb men det slog mig igår att jag har läst om det. Hon ogillade det inte men fick inget tag, kanske har nappar sabbat för oss. Ska till amningsmot på måndag. Har ångest inför det. Men bara att ta ett djupt andetag och se det positivt

Svar på tråden Äta eller sova? Viktigast?