• Anonym (Ts)
    Tue 17 Sep 2019 21:21
    2465 visningar
    7 svar
    7
    2465

    Allt är alltid mitt fel...

    Hej vet inte riktigt vad jag vill få ut av tråden än att skriva av mig. Gift sedan 7 år med en man som stundvis är fantastisk och kärleksfull för att i nästa sekund vända totalt. Känner mig såå dränerad av vårt äktenskap. Allt jag gör är mitt fel. Allt som händer är mitt fel. Han är felfri. Åtminstone enligt sig själv. Vad som jag än tar upp oavsett vad det handlar om, det är inte nödvändigtvis kritik, så vänder han det emot mig. Som exempel, han har undanhållit viktig information gällande våra barn till mig, när jag ifrågasätter varför han ej sagt något tidigare så säger han alltid att han är säker på att han sagt det och att det är jag som inte har lyssnat. Har sagt flera gånger att jag ska börja spela in våra samtal för att få bevis på att han aldrig sagt det då är hans respons "så stört av dig att göra så". Ett annat alternativ från ikväll faktiskt är att jag försöker göra läxan med ett av våra barn och har under tiden vår yngsta skrikandes vid fötterna. Säger då åt honom att han gärna får ta bebis så jag kan fokusera på läxläsningen varpå hans svar är att jag kan ju sluta amma så slutar han skrika efter mig. Han satt i soffan med telefonen under tiden. Han tyckte också vi kunde gå till andra våningen och göra läxan så behövde bebisen inte sitta runt fötterna på mig och skrika. Ifrågasätter hans resonemang och då får han de att låta som nått helt annat och att han gav förslag utifrån välmening och att jag som vanligt misstolkar allt.. Samt att jag även tidigare sagt att han inte behöver göra läxan i tvsoffan med barnen för dom koncentrerar sig inte då, vilket inte är någon skillnad motför att säga att vi ska gå till en annan våning, enligt honom.

    Allt som går dåligt är mitt fel, kan ha ägnat en hel dag åt att städa i hemmet och han kommenterar att jag gjort fint, för att sen i nästa sekund leta efter något och bli arg och halvt skriker "man hittar fan aldrig nått här för de är jämt stökigt". Jag har alltid min telefon på ljudlös för att han ständigt kommenterar att det plingar om någon smsar (oftast är det reklam) och blir "störd" av min telefon uppfattar jag det som, så jag orkar inte irritera honom för märker att han stör sig om min telefon låter medan hans plingar konstant och är fastklistrad i hans ansikte dygnet runt. När jag påpekar det att din telefon plingar ju också då säger han alltid "jamen mitt är viktiga mail, ditt är din fjantiga kompis". Han kritiserar alltid mina vänner. Har fått mer eller mindre bryta kontakten med många under åren för att jag inte orkar med hans kritik... Han bestämmer allt. Allt utifrån vad vi ska göra under helgen, till semestern. Han planerar alltid in roliga saker med sina kompisar flera gånger per år. Själv har jag varit iväg En gång utan barn med vänner de senaste 7 åren utan specifik anledning. Han har vid ett tillfälle förbjudit mig genom att hota med skilsmässa om jag genomförde en utekväll med en vän som han anser inte är okej, för att hon är så jobbig och är tillsammans med fel snubbe. Enligt honom. Jag blev då arg men hade såklart misstolkat allt enligt honom som vanligt och klart att jag skulle få fara. Men vem vill det när han några minuter innan skrikit och hotat med diverse? En gång åkte jag med min syster som senare avled i cancer och var sååå lycklig över att få kvalitetstid med henne. Han bråkade när jag kom hem att jag inte hört av mig nog ofta. Att de är sunt förnuft att höra av sig helst flera gånger under samma dag.

    Några axplock... Däremellan är han jättesnäll och ger komplimanger och ställer alltid upp när jag behöver men på senare tid har jag känt att han kanske är så när han känner att jag gjort mig förtjänt av det och när jag inte säger emot/går emot honom?

    Funderar på att boka parterapi men frågan är om han ens är mottaglig....

  • Svar på tråden Allt är alltid mitt fel...
  • Tue 17 Sep 2019 21:42
    #1

    Oj. Det där låter som ett riktigt obehagligt manipulativt beteende. Googla ?gaslighting?!

  • Anonym (A)
    Tue 17 Sep 2019 21:43
    #2
    v i r r a skrev 2019-09-17 21:42:34 följande:
    Oj. Det där låter som ett riktigt obehagligt manipulativt beteende. Googla gaslighting!
    Håller med
  • Anonym (Narco­ffer)
    Tue 17 Sep 2019 21:57
    #3

    varningstecken.n.nu

    Läs i genom den sidan väldigt noga. Din man låter ungefär som min exman. Jag var fast med honom i 30 år. Försök att vara lite smartare än jag!

  • Tue 17 Sep 2019 22:06
    #4

    Det du beskriver hör inte hemma i en sund och kärleksfull relation.

    Han talar illa om dina vänner och försöker (och har lyckats) kontrollera vem du umgås med. Han är hånfull mot dig. Han letar fel. Han påstår att du inte lyssnar och ljuger om att han berättar saker han inte har. Du har ingen egentid fast han har ganska mycket. Han bestämmer allt, du har ingen riktig talan. Han har behov av att straffa dig och klarar inte av när han inte får bestämma.

    Klart att han är snäll ibland. Det är så våldsamma relationer fungerar, misshandel varvat med kärleksfullt beteende. Det är det som får en att stanna längre än man borde.

    Parterapi kommer med största sannolikhet inte fungera. Detta eftersom problemet (utifrån det du skriver) ligger hos honom, inte hos er som par.

    Om du läser vad du själv skrivit så inser du väl att det inte är en sund relation?

    Sök ett eget samtalsstöd via tex BVC. Du kan också ringa kvinnofridslinjen, där kan du vara anonym och få bra råd och stöd.

  • Tue 17 Sep 2019 22:21
    #5

    Rent spontant när jag läser ditt inlägg så regerar jag på ett par saker. Du bör snarast möjligt kontakta soc oxh höra om Utväg finns i din kommun. Utväg är till för att hjälpa dom som är utsatta för våld i nära relationer. Det finns flera olika sorters våld, nämligen fysiskt våld, sexuellt våld, ekonomiskt våld, psykiskt våld och materiellt våld.

    Helt klart utsätter han dig för psykiskt våld så du ska inte tveka att söka hjälp. Han bryter sakta med säkert ner dig flr att på så sätt få full kontroll över dig och barnen. Hur det är med de andra formerna av våld så blir jag tyvärr inte förvånad om det är både materiellt våld och ekonomiskt våld inblandat och ev annat våld

    Vill du prata inte skriva allt öppet i tråden får du gärna skicka ett PM.

    P.S tänk på barnen och dig själv i första hand. Mår du psykiskt dåligt så känner barnen av det... Det är inte bra för barnen att höra och se på när han trycker ner dig psykiskt.

  • Tue 17 Sep 2019 23:44
    #7

    Dumpa!

Svar på tråden Allt är alltid mitt fel...