• Autumnleaf76

    Extraslag på hjärtat?

    Någon mer som har extraslag på hjärtat?

    Hur många har ni per dygn?

    Behandlas ni?

    Hur har ni undersökts?

  • Svar på tråden Extraslag på hjärtat?
  • Lilla bea

    ALLA människor har extraslag (oftast SVES, vissa även VES). Extraslag är i sig inget symtom på hjärtsjukdom, vid avsaknad av konstaterad hjärtsjukdom eller andra symtom. Att man uppmärksammar extraslag brukar ha samband med ångest. Nu har du ju inte sagt hur mycket extraslag du har. Jag har utrett extraslag (pga att de kom vid fysisk ansträngning plus att jag hade blåsljud.) har gjort EKG, arbetsprov samt ultraljud av hjärtat men inget hjärtfel konstaterades. Läkarna på kardiologen pratade om att man kunde ha väldigt många per dag och att det varierar individer emellan. Är du orolig, be om ett EKG (vanligt eller holter) på din vårdcentral. Men som sagt, extraslag i sig är inget tecken på hjärtsjukdom utan helt normalt, bara att det kan vara obehagligt när man börjat uppmärksamma dem. (Nu när jag inte är rädd för mina extraslag längre så tänker jag inte ens på dem)

  • Autumnleaf76

    [quote=79909292][quote-nick]Lilla bea skrev 2019-09-18 10:53:57 följande:[/quote-nick]ALLA människor har extraslag (oftast SVES, vissa även VES). Extraslag är i sig inget symtom på hjärtsjukdom, vid avsaknad av konstaterad hjärtsjukdom eller andra symtom. Att man uppmärksammar extraslag brukar ha samband med ångest. Nu har du ju inte sagt hur mycket extraslag du har. Jag har utrett extraslag (pga att de kom vid fysisk ansträngning plus att jag hade blåsljud.) har gjort EKG, arbetsprov samt ultraljud av hjärtat men inget hjärtfel konstaterades. Läkarna på kardiologen pratade om att man kunde ha väldigt många per dag och att det varierar individer emellan. Är du orolig, be om ett EKG (vanligt eller holter) på din vårdcentral. Men som sagt, extraslag i sig är inget tecken på hjärtsjukdom utan helt normalt, bara att det kan vara obehagligt när man börjat uppmärksamma dem. (Nu när jag inte är rädd för mina extraslag längre så tänker jag inte ens på dem)[/

    Jag har sedan i fredags 5-7 extraslag per minut.

  • Autumnleaf76

    [quote=79909312][quote-nick]Lilla bea skrev 2019-09-18 11:04:20 följande:[/quote-nick]Har du blivit undersökt av läkare, gjort EKG?[/

    Började få bekymmer i början av 2018. Gjorde vanligt ekg - ua. Sedan i juni 24-h ekg - ua. I september ultraljud -ua förutom en lindrig förmaksseptumanerysm som bedömdes som normalt fynd. I november gjorde jag arbets-ekg ua. Vid 24-h ekg hade jag ca 100 extraslag bara.

    Nu sedan fredags flera i minuten. Vanligt ekg på vc i måndags.Enligt journalanteckning - ua. Men läkaren sa nått om ischemisk förändring som kunde vara hormonellt. Får inte fatt på läkaren nu och hon har bara skrivit ua i journalen. Men extraslagen såg de. Ofarligt sa de.

  • Lilla bea

    Tänker att det vore bra att du pratar med läkaren igen. Försök lita på de undersökningar du har gjort. Annars blir ju livet en pina. Får du ångest av dina extraslag? Det blir lätt en ond cirkel, där extraslag ger ångest och ångesten ger mer extraslag. Hur mår du i övrigt?

  • Autumnleaf76

    [quote=79909419][quote-nick]Lilla bea skrev 2019-09-18 11:37:14 följande:[/quote-nick]Tänker att det vore bra att du pratar med läkaren igen. Försök lita på de undersökningar du har gjort. Annars blir ju livet en pina. Får du ångest av dina extraslag? Det blir lätt en ond cirkel, där extraslag ger ångest och ångesten ger mer extraslag. Hur mår du i övrigt?[/

    Ångest rejält sedan fredags. Tror hjärtat ska sluta slå Det är hemskt.

    Mår skit i övrigt. Mitt TSH har ökat (2,27 i maj till 4,1 nu) och har hypotyreos sedan 2006 och behandlas med Levaxin. Är även satt i kemiskt klimakterie sedan maj för min endometrios. Men enligt vc läkaren och gynläkare har varken det förhöjda TSH eller klimakteriebehabdlingen med extraslagen att göra. Vilket jag hoppats.

  • Lilla bea

    Ditt hjärta kommer INTE sluta slå av extraslag. Det finns inget sådant samband. Tvärt om sa kardiologerna till mig, så finns de personer som räddats av sina extraslag vid hjärtstopp. Ofta brukar ju extraslag försvinna vid fysisk aktivitet. Kan du ta en rask promenad för symtomlindring? Det kan ju även lindra din ångest. (Har du regelbunden fysisk aktivitet i ditt liv? Annars kanske det kan vara värt att införa. Det kan också hjälpa sig med att lita på att ditt hjärta är kapabelt och starkt)

    Tänker att det riktiga problemet här är ditt allmänna mående, inte dina extraslag (även om jag förstår att de är jobbiga). Har du funderat över kontakt med psykolog?

    Allas kroppar krånglar/ger sig tillkänna på ngt vis förr eller senare samt då och då i livet. Man får olika symtom och besvär. Beroende på vilka vi är, vilka förutsättningar och erfarenheter vi har så kan vi hantera de här kroppsliga yttringarna olika framgångsrikt avseende hur de påverkar vårt mående och hur vi lever våra liv. Mår man redan dåligt så kan man behöva mer konkret stöd, ex via en psykolog.

  • Autumnleaf76

    [quote=79909474][quote-nick]Lilla bea skrev 2019-09-18 11:57:00 följande:[/quote-nick]Ditt hjärta kommer INTE sluta slå av extraslag. Det finns inget sådant samband. Tvärt om sa kardiologerna till mig, så finns de personer som räddats av sina extraslag vid hjärtstopp. Ofta brukar ju extraslag försvinna vid fysisk aktivitet. Kan du ta en rask promenad för symtomlindring? Det kan ju även lindra din ångest. (Har du regelbunden fysisk aktivitet i ditt liv? Annars kanske det kan vara värt att införa. Det kan också hjälpa sig med att lita på att ditt hjärta är kapabelt och starkt)

    Tänker att det riktiga problemet här är ditt allmänna mående, inte dina extraslag (även om jag förstår att de är jobbiga). Har du funderat över kontakt med psykolog?

    Allas kroppar krånglar/ger sig tillkänna på ngt vis förr eller senare samt då och då i livet. Man får olika symtom och besvär. Beroende på vilka vi är, vilka förutsättningar och erfarenheter vi har så kan vi hantera de här kroppsliga yttringarna olika framgångsrikt avseende hur de påverkar vårt mående och hur vi lever våra liv. Mår man redan dåligt så kan man behöva mer konkret stöd, ex via en psykolog.[/

    Behöver nog tid. Detta började i fredags. Har inte landat i det än. Får hoppas det kommer.

    Ringer nog imorgon och ber om ett nytt ekg hos en annan läkare. Så jag får veta vad det visar så jag förstår.

  • Lisa112

    Om du har råd så skulle jag (och kommer troligen själv göra framöver) beställa hem ett abonnemang på Coala. Googla och läs om det även. Då får du konkreta resultat att visa för vården eller ambulansen när du upplever besvären, och du får då ett "bevis i realtid" att det du upplevde verkligen också hände.
    Vården har ibland en tendens att resonera att om det inte finns registrerat på något sätt mer än att personen berättar om sin upplevelse, så har det heller inte hänt.  Läs mer på länken här -  Coala. 

    Vet inte hur gammal du är men även hormonförändringar kan också påverka och ge hjärtklappning och lätt ångest i perioder, i samband med menopausen och klimakteriet.

  • Autumnleaf76
    Lisa112 skrev 2019-09-21 10:29:03 följande:

    Om du har råd så skulle jag (och kommer troligen själv göra framöver) beställa hem ett abonnemang på Coala. Googla och läs om det även. Då får du konkreta resultat att visa för vården eller ambulansen när du upplever besvären, och du får då ett "bevis i realtid" att det du upplevde verkligen också hände.

    Vården har ibland en tendens att resonera att om det inte finns registrerat på något sätt mer än att personen berättar om sin upplevelse, så har det heller inte hänt.  Läs mer på länken här -  Coala. 

    Vet inte hur gammal du är men även hormonförändringar kan också påverka och ge hjärtklappning och lätt ångest i perioder, i samband med menopausen och klimakteriet.


    Tack för tipset!

    Ska få göra ett vecko-ekg i början av oktober. Får se vad det visar.
  • 1234568
    Autumnleaf76 skrev 2019-09-18 11:43:18 följande:

    [quote=79909419][quote-nick]Lilla bea skrev 2019-09-18 11:37:14 följande:[/quote-nick]Tänker att det vore bra att du pratar med läkaren igen. Försök lita på de undersökningar du har gjort. Annars blir ju livet en pina. Får du ångest av dina extraslag? Det blir lätt en ond cirkel, där extraslag ger ångest och ångesten ger mer extraslag. Hur mår du i övrigt?[/

    Ångest rejält sedan fredags. Tror hjärtat ska sluta slå Det är hemskt.

    Mår skit i övrigt. Mitt TSH har ökat (2,27 i maj till 4,1 nu) och har hypotyreos sedan 2006 och behandlas med Levaxin. Är även satt i kemiskt klimakterie sedan maj för min endometrios. Men enligt vc läkaren och gynläkare har varken det förhöjda TSH eller klimakteriebehabdlingen med extraslagen att göra. Vilket jag hoppats.


    Då har läkarna fel. Hormonella förändringar ( vilket både förhöjt TSH och klimakteriet är) så kan absolut ge extraslag.

    Jag har haft/har 10 000 extraslag i dygnet. Dom kommer periodvis, och försvinner periodvis. Vissa saker förvärrar dem, som tex stress, för mycket kaffe och ägglossning. För mig uppstod dom efter en infektion, och man såg en liten prolaps på en av klaffarna i hjärtat. Den är ofarlig i sig, och läkarna sa att extraslagen kommer inte av det. När jag började läsa på och ha kontakt med andra som lider av samma prolaps, så visade sig att extraslagen absolut hör till.

    Extraslag i sig är ofarligt. Men 5-7 i minuten ger en ganska hög 24 timmars antal. Och börjar man hela tiden ligga på 10 000 + så slitet det på hjärtat.

    Jag medicinerar med bisoprolol, hjälper bra. Be om att få testa en beta blockare. Många har hjälp av det. Lita på dina undersökningar. Ditt hjärta kommer inte stanna pga många extraslag. Men jag vet hur obehagligt det är, så be om medicin.

    Tog mig 3 st 24-h ekg innan man fick fast mängden. Första visade 102, andra 12 och tredje 10 000...
  • wof

    Jag har också problem med massor av extraslag. År 2011 så var det första gången jag kände längre sekvenser av extraslag. Gjorde Holter 24h och fick resultatet ca 200 extraslag (VES) på ett dygn. Bedömdes vara ofarligt och lämnades utan åtgärd.

    För ca 2 månader sedan bröt mitt helvete löst. Helt plötsligt kände jag extraslag hela tiden vid måttlig aktivitet (gå långsamt, fixa i köket osv.). Summa summarum så har jag nu gjort två utraljud på hjärtat (u.a), massvis med EKGer på Akuten och Vårdcentral. Gjort arbetsprov som inte visade extraslag på stigande belastning (u.a) och en Holter 24h som visade 5000 VES per dygn. Provat betablockerare men det reducerade inte extraslagen.

    Betraktas fortfarande som frisk av hjärtläkare. Motion är det jag kan arbeta med för att extraslagen förhoppningsvis ska reduceras.

    Känner en viss uppgivenhet just nu, men ska även få samtalsstöd.

    Till saken hör att jag uppmärksammat mina extraslag i ovanligt stressiga perioder. Så det enda jag kan hoppas på nu är att extraslagen är hänförliga till långvarig stress som jag måste hantera.

    Summa summarum så är de flesta extraslag godartade, dvs. ingen hjärtsjukdom finns inblandat.

  • Ittan

    Utreds också för extraslag som jag får framförallt vid lättare ansträngning. Promenader eller annat. Är det farligare med extraslag vid ansträngning?

Svar på tråden Extraslag på hjärtat?