• brallison

    Läxor i 3:an

    Igår hade vi föräldrarmöte och det togs upp av flera föräldrar att det åär för mycket läxor i 3:an. Barn får läxor en gång i vecka - skriva 10 meningar med veckans ord, läsa en kapitel boken 3 ggr och svara på frågorna till den, lösa ett papper med matte (backsidan är frivillig) samt en stencil på engelska.
    De menar, att barnen hinner inte med allting. Personligen tycker jag att det är ganska lite för att vara 3:an. Men vad tycker ni? Vad får era barn i läxor?

  • Svar på tråden Läxor i 3:an
  • Limajo

    Min son som går i trean får som läxa varje vecka att läsa ett kapitel i läsboken flera gånger (ej specat hur många), svara på 3-4 frågor om kapitlet och en stensil med antingen matte- eller engelskauppgifter. Den äldre sonen fick ungefär samma när han gick i trean. Generellt tycker jag det är en bra nivå, men min yngste har problem med läsningen så vi anpassar en hel del.

  • scanmia

    Om det är för mycket eller för lite beror på hur undervisningen är i övrigt, hur lång tid det tar för barnet att göra sina läxor, hur pass självständigt barnet kan genomföra dem, hur mycket eller lite hjälp barnet kan få hemma, hur roligt eller tråkigt barnet tycker att läxorna är och på hur pass bra feedback barnet får på sin läxa från skolans håll.

    Det finns ju absolut inget som hindrar dig att göra lite mer "läxor" som du kan ge om du tycker att det är för lite. Om man tycker att det är för mycket kan det vara lite svårare att reglera, men nog minst lika viktigt som förälder att gå in och styra upp.

  • Anonym (Allie)

    Mitt barn har läsebok+frågor. Ska läsas tre gånger men vi läser bara en gång.

    Matte oftast ett par sidor eller en stencil.

    Andra uppgifter från andra ämnen då och då.

    Okej nivå. Men det viktigaste är hur lång tid läxorna tar. Jag tycker att vår lärare är lite dålig på att uppskatta det. Barnen som har det svårast och ligger efter får tex mer läxor. För dem tar det ju mer tid. Jag tycker att de ska hinna göra sina läxor på max 30 min/dag och inte behöva jobba med det alls på helgen. Annars är det för mycket.

  • brallison
    scanmia skrev 2019-09-18 12:38:41 följande:

    Om det är för mycket eller för lite beror på hur undervisningen är i övrigt, hur lång tid det tar för barnet att göra sina läxor, hur pass självständigt barnet kan genomföra dem, hur mycket eller lite hjälp barnet kan få hemma, hur roligt eller tråkigt barnet tycker att läxorna är och på hur pass bra feedback barnet får på sin läxa från skolans håll.

    Det finns ju absolut inget som hindrar dig att göra lite mer "läxor" som du kan ge om du tycker att det är för lite. Om man tycker att det är för mycket kan det vara lite svårare att reglera, men nog minst lika viktigt som förälder att gå in och styra upp.


    Fast alla dessa frågor bör knappt påverka läxmängd - jag menar, det är ju fortfarande samma läroplan alla följer. Att vissa barn behöver mer tid eller tycker att det är tråkigt - så har det alltid varit och säkert förblir så i framtiden med, men skolan ska ge samma kunskap till alla.
  • brallison
    Anonym (Allie) skrev 2019-09-18 12:54:24 följande:

    Okej nivå. Men det viktigaste är hur lång tid läxorna tar. Jag tycker att vår lärare är lite dålig på att uppskatta det. Barnen som har det svårast och ligger efter får tex mer läxor. För dem tar det ju mer tid. Jag tycker att de ska hinna göra sina läxor på max 30 min/dag och inte behöva jobba med det alls på helgen. Annars är det för mycket.


    Jag tror att det var ett av problem - de hinner/orkar inte göra läxor på kvällarna och därför måste göra det på helger. Men det är ju inte skolans fel att man har en sån rutin hemma. Min dotter har två saker till som hon måste göra - spelar en instrument och har läxa i modersmål, så hon har t o m mer läxa än de barn vars föräldrar har klagat. Vi hinner med allt (även om vi tar lite på helgen också just för att sprida ut och inte göra allting på en gång - det körde vi förra året och det funkade inte så bra). Men som jag skrev tidigare - att vissa barn behöver mer tid för vissa ämne är ju självklart (min dotter behöver mer tid för matte), men det innebär väl inte att de ska minska mängd av läxa pga det, eller hur?
  • Anonym (Allie)
    brallison skrev 2019-09-18 13:18:07 följande:
    Fast alla dessa frågor bör knappt påverka läxmängd - jag menar, det är ju fortfarande samma läroplan alla följer. Att vissa barn behöver mer tid eller tycker att det är tråkigt - så har det alltid varit och säkert förblir så i framtiden med, men skolan ska ge samma kunskap till alla.
    Skolan ska ju se till att barnen lyckas. Om de då får läxor som är för svåra eller för omfattande som kommer inte barnet lära sig mer. Därför är det relevant att det är rätt läxmängd, något som kan variera för olika barn. 

    Det är ju på samma sätt inte heller bra om barn som lär sig snabbt ska sitta och bli understimulerade utan de behöver mer utmanande uppgifter och läxor.
  • Anonym (Allie)
    brallison skrev 2019-09-18 13:22:18 följande:
    Jag tror att det var ett av problem - de hinner/orkar inte göra läxor på kvällarna och därför måste göra det på helger. Men det är ju inte skolans fel att man har en sån rutin hemma. Min dotter har två saker till som hon måste göra - spelar en instrument och har läxa i modersmål, så hon har t o m mer läxa än de barn vars föräldrar har klagat. Vi hinner med allt (även om vi tar lite på helgen också just för att sprida ut och inte göra allting på en gång - det körde vi förra året och det funkade inte så bra). Men som jag skrev tidigare - att vissa barn behöver mer tid för vissa ämne är ju självklart (min dotter behöver mer tid för matte), men det innebär väl inte att de ska minska mängd av läxa pga det, eller hur?
    Jag tycker inte att det är rimligt att de har läxor som tar för mycket tid. 
    Mina barn, precis som de flesta andra barn som har arbetande föräldrar är ju inte hemma före ca 17-17.30 på kvällen. Då är det inte rimligt att de ska sitta 1-2 timmar till varje dag med läxor. Förutom att de inte skulle hinna med något annat på fritiden, tex idrott. Så skulle de inte heller få ordentligt med återhämtning inför nästa skoldag. 

    Det handlar inte bara om att fysiskt hinna med utan det handlar om att barnen också ska må bra och behålla sin psykiska hälsa, inte fostras in i ett tempo som definitivt kommer att leda till utbrändhet. Vila, motion, träffa vänner, komma i säng i tid är sånt som är helt avgörande för hälsan.
  • Anonym (Samma)

    Om jag inte skulle på föräldramöte ikväll så skulle jag tro att vi har barn i samma klass :)

    Har exakt likadan läxa som delas ut på måndag och ska in på fredag. Vi missar någon dag i veckan på grund av aktiviteter men det hinns ändå med utan problem

  • louisa83

    I Grekland får de läxor här varje dag...just saying. Men sen är barnen sönderstressade här också och hinner inte med något annat än att plugga.. men DET är mycket läxor för att vara så små. Inte några uppgifter i veckan..

  • Anonym (Allie)
    brallison skrev 2019-09-18 13:22:18 följande:
    Jag tror att det var ett av problem - de hinner/orkar inte göra läxor på kvällarna och därför måste göra det på helger. Men det är ju inte skolans fel att man har en sån rutin hemma. Min dotter har två saker till som hon måste göra - spelar en instrument och har läxa i modersmål, så hon har t o m mer läxa än de barn vars föräldrar har klagat. Vi hinner med allt (även om vi tar lite på helgen också just för att sprida ut och inte göra allting på en gång - det körde vi förra året och det funkade inte så bra). Men som jag skrev tidigare - att vissa barn behöver mer tid för vissa ämne är ju självklart (min dotter behöver mer tid för matte), men det innebär väl inte att de ska minska mängd av läxa pga det, eller hur?
    ...och jo jag tycker att det är skolans ansvar att ge läxor som är både på rätt nivå och i rimlig mängd till barnen. Det är lärarens expertis att anpassa, alla barn är självklart både olika snabba och på olika nivåer i alla ämnen.

    Det finns också helt läxfria skolor så visst går det att lägga upp undervisningen på många olika sätt och ändå uppnå målen i läroplanen.
Svar på tråden Läxor i 3:an