• Anonym­YesYes
    Wed 18 Sep 2019 12:15
    1017 visningar
    45 svar
    45
    1017

    Element-problem!

    Hej!

    Jag är i en slags utdragen konflikt med min hyresvärd. Jag bor i en etta med kök och enbart i vardagsrummet/sovrummet har jag element. Jag har element i badrummet, men inget i köket. När jag flyttade in i april så blev jag lovad ett element i köket.

    Två månader senare hör jag av mig till dem och frågar om det går bra att få ett element innan det blir kallt, javisst svarar dom och sedan inget mer. För drygt två månader sedan hörde jag av mig igen angående element i köket. En vecka senare svara dom att deras hantverkare har det på sin lista. För tre veckor sedan mailade dom mig att de hade beställt ett element.

    Elementet det gäller går att köpa på Clas Ohlson.

    Vad ska jag göra? Ska jag koppla in hyresgästföreningen/hyresnämnden? Jag betalar kallhyra men hyresvärdar har väl ändå skyldighet att se till att det finns adekvata uppvärmningsmöjligheter?

  • Svar på tråden Element-problem!
  • Anonym­YesYes Trådstartaren
    Wed 18 Sep 2019 12:41
    #2

    Det är ett elektriskt element som monteras på väggen.

  • Anonym­YesYes Trådstartaren
    Wed 18 Sep 2019 12:42
    #3

    Det är elektriska element i de andra rummen. Vad har det med min fråga att göra?

  • Anonym­YesYes Trådstartaren
    Wed 18 Sep 2019 13:36
    #5

    Det får jag väl inte alls? Jag tror du missförstår rätt kraftigt. Köket är ett separat rum. Dessutom så blev jag lovad ett element i köket för ett halvår sedan. Mitt problem är att hyresvärden drar ut på att installera ett element som skulle ha suttit där när jag flyttade in.

  • Anonym­YesYes Trådstartaren
    Wed 18 Sep 2019 14:42
    #8

    Nu var ju frågan om det är ok av hyresvärden att bete sig så? Eller om det finns grund för att jag kan ta det hela vidare? Hyresvärden drar uppenbarligen ut på det hela.

    Att det blir uppvärmt i hela lägenheten när alla elementen väl är på plats eller huruvida när på året det är lämpligt att ha elementen påslagna eller ej är totalt ovidkommande. Hyresvärden har skyldigheter gentemot sina hyresgäster som de i detta fall uppenbarligen försummar.

  • Anonym­YesYes Trådstartaren
    Wed 18 Sep 2019 15:33
    #12
    Limajo skrev 2019-09-18 14:45:52 följande:

    Det enda hyresvärden måste göra är att se till att temperaturen i lägenheten är ok. Är det kallt i lägenheten nu?

    Tror du att du ska få ut pengar av detta eller varför så processugen?


    Det är kallhtyra på lägenheten. Hyresvärden är dock skyldig att se till att det finns uppvärmningsmöjligheter. Inatt sov jag med långkalsonger och tre filtar. Så ja, det är jävligt kallt i lägenheten. Runt 16-17 grader i snitt.
  • Anonym­YesYes Trådstartaren
    Fri 20 Sep 2019 07:03
    #19

    Ni är ju inte lite roliga. Ska jag alltså köpa ett element som hyresvärden enligt lag ska tillgodose? Jag har alltså för litet antal element i lägenheten.

    Är ni hyresvärdar allihop som livnär sig på att lura och skinna sina hyresvärdar? Extremt märkliga svar i den här tråden.

  • Anonym­YesYes Trådstartaren
    Fri 20 Sep 2019 09:05
    #22
    Giftskåneman skrev 2019-09-20 08:23:38 följande:

    Du har nåt fel på de element du redan har.

    Brukar finnas två effektlägen, har du kollat om de står på tvåan?

    Även om de står på ettan borde du ha varmare


    Nej, felet är att jag har för lite element i lägenheten. De element jag har fungerar. Jag saknar ett element i köket. Jag har blivit lovad ett element i köket. Hyresvärden har haft ett halvår på sig att installera det. Förstår du problemet?
  • Anonym­YesYes Trådstartaren
    Fri 20 Sep 2019 09:26
    #24
    Giftskåneman skrev 2019-09-20 09:14:02 följande:

    Ett element i köket kommer inte räcka ändå.


    Vad vet du om det? Vet du hur planlösningen ser ut? Har jag blivit lovad ett element så ska jag väl ha ett element, eller hur? Just nu har jag skärmat av kök och hall med filtar för att behålla värme i vardagsrum/sovrum.
  • Anonym­YesYes Trådstartaren
    Fri 20 Sep 2019 10:45
    #27
    viktorjohan skrev 2019-09-20 09:54:05 följande:

    Du gör dig en massa besvär och fryser bara för att hålla på principen. Trots att principen bara handlar om 300 kr! Men gå o köp ett element och lämna kvittot till hyresvärden och be få tillbaka pengarna.


    Ett element kostar inte 300kr. Det billigaste kostar drygt en femhundring och då är det litet. Ska jag ha ett som faktiskt kan hjälpa så får jag betala runt tusenlappen. Jag har inte de pengarna då jag går på soc.

    Principen ja. Saken är som sådan att hyresvärden grovt missköter sina åtaganden. Jag ska inte behöva styra med egna element när jag har blivit lovad. Hade hyresvärden sett till att det funnits element i köket från första början så hade detta ej varit ett besvär. Ganska enkel matematik, eller hur?
  • Anonym­YesYes Trådstartaren
    Fri 20 Sep 2019 12:04
    #29
    Magnefico skrev 2019-09-20 11:39:02 följande:

    Biltema har elradiatorer på 500w för 250 kr. Bör räcka fint till en så liten lägenhet.


    Det tror du va? Jisses.
  • Anonym­YesYes Trådstartaren
    Fri 20 Sep 2019 12:32
    #30

    Kan inte låta bli att anmärka på det faktum att det är ingen av er som verkar anse att hyresvärden gjort något fel, utan att det är hyresgästens uppgift att lösa problemen själv. Vad tror ni man betalar hyra för? För att hyresvärden ska kunna dricka pina colada i Portugal?

  • Anonym­YesYes Trådstartaren
    Fri 20 Sep 2019 15:00
    #32
    honutannick skrev 2019-09-20 14:06:08 följande:

    Pina colada i portugal :) haha, förlåt men det lät så roligt....

    När var sista gången du pratade med värden? Jag tycker att du ska skriva ett mail, så att du har det skriftligt där du sakligt frågar "du lovade ju mig ett element i köket för ett halvår sedan, det börjar bli kallt nu så jag skulle verkligen uppskatta om du kan ordna det snart, eller om du absolut inte har tid så kan jag ordna det själv och skicka fakturan till dig?" Sen ringer du värden och säger (du kan även spela in samtalet ifall du kommer att behöva det om värden påstår att hen inte fått mail och du ej ringt) "Hej, jag har skickat ett mail till, vore tacksam om du kan svara på det ganska omgående"

    Händer inget så kontakta hyresgästföreningen


    Jag har kontaktat dem 2-3 gånger sedan april angående element. De svarar att "det är på gång", "våra hantverkare har det på sin att-göra-lista". De verkar tydligen ha sjukt fullt upp de där. Tveksamt. De här hyresvärdarna är kända för att inte bry sig. De är risk-kapitalister som köper kåkar, har dom ett par år och sedan säljer vidare. De får sina hyresgäster att själva renovera sina lägenheter och sen när de flyttat lägger de på flera tusen i hyra inför nästa hyresgäst. Helt sinnessjukt.
  • Anonym­YesYes Trådstartaren
    Fri 20 Sep 2019 22:30
    #36
    Pilsner skrev 2019-09-20 16:16:41 följande:

    Ingår värme i hyran?

    Ingår el i hyran?

    Om värme ingår med inte el så ska du inte koppla in element i dina vägguttag - för din elräkning kommer då bli skyhög.


    Det är kallhyra, dvs el och värme ingår ej i hyran, det betalar jag själv. Elräkningen kommer att ligga på minst tusenlappen i månaden nu i vinter. Jag letar annat boende, men det är lättare sagt än gjort. Boenden växer inte på träd.
  • Anonym­YesYes Trådstartaren
    Fri 20 Sep 2019 22:32
    #37
    jrockyracoon skrev 2019-09-20 20:51:46 följande:

    Vad arg du verkar i dina svar. Varför då?

    Jag tänker att om du inte har råd att köpa ett elelement för 250 - 500 kr så borde du inte ha råd att ha det på. Elelement är väldigt ineffektiva och mycket dyra i drift.

    Så att du bli så arg för att din hyresvärd inte följer sitt åtagande att skaffa ett elelement är kanske slöseri med energi, ifall du ändå inte har råd att ha dem på...?


    Då vi bor i Sverige som är ett kallt land så måste jag ha dem på för att inte frysa ihjäl. Arg? Snarare irriterad på dryga svar tråden igenom.
  • Anonym­YesYes Trådstartaren
    Sat 21 Sep 2019 09:25
    #39
    myskmalva skrev 2019-09-21 08:34:12 följande:

    AnonymYesYes skrev 2019-09-18 12:15:52 följande:
    Hej! Vad ska jag göra? Ska jag koppla in hyresgästföreningen/hyresnämnden?

    Vet din hyresvärd om hur kallt det är i din lägenhet? Om inte så är första steget att berätta det för dem. Hjälper inte det så kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddsförvaltning och be dem om hjälp!
    Som jag har nämnt flera gånger i tråden så har jag bett hyresvärden att sätta in ett element i lägenheten flera gånger det senaste halvåret. Då det saknas ett element så lär de nog kunna räkna ut själva att det är för kallt i lägenheten, framförallt när jag har påpekat för dem att det börjar bli kallt.

    Jag får svar gång på gång att de har det på sin "att-göra-lista", att det "har beställt hantverkare", att de "har beställt element". Men inget händer. 
  • Anonym­YesYes Trådstartaren
    Sat 21 Sep 2019 11:17
    #42
    Limajo skrev 2019-09-21 10:08:49 följande:
    Och då är nästa steg att vända sig till miljökontoret i din kommun.
    Varför ska jag vända mig till dem? Räcker det inte med hyresgästföreningen?
Svar på tråden Element-problem!