• Wed 18 Sep 2019 15:02
    155 visningar
    1 svar
    1
    155

    Tips på medicin mot depression/social fobi

    Hej allesammans!
     
    Jag har nu under flera års tid (15+) haft en väldigt svår social fobi vilket har gjort att jag har dragit mig från sociala tillställningar med vänner/släktingar så gott det går i princip. Enda gången jag har kunnat vara med är om det är alkohol inblandat då det tyvärr är det enda som verkar hjälpa. Jag är heller aldrig med i fikarummet på jobbet då det känns för jobbigt och jag får ångestattacker.
     
    Nu innan sommaren så gick jag in i väggen då min kropp helt enkelt inte orkar med den stressen jag känner inför sociala situationer vilket gjorde att fick utmattningssyndrom. Det har även gått så långt så jag nu har fått en depression som gör att ingenting känns kul längre, jag är orklös, konstant trött, svårt att fokusera osv.
     
    Jag har dragit mig väldigt mycket för att använda mediciner då jag provat en del tidigare som inte alls hjälpte mig utan snarare gjorde det värre (det var dock i mina ungdomsår så jag festade och drack utan att ge medicinen en chans att verka). Nu vill jag dock få bukt med problemet då jag inte orkar gå och må såhär längre, det tär på mig och jag vill inte isolera på det sätt jag gör längre utan vill bli mer social.
     
    Så ni som känner igen er, har ni några förslag på mediciner som har hjälpt er att komma ur depressionen samt har en bra effekt på den sociala fobin?
  • Svar på tråden Tips på medicin mot depression/social fobi
  • Anonym (Sertr­alin)
    Wed 18 Sep 2019 15:12
    #1

    För mig har sertralin hjälpt mycket mot social fobi och ångestattacker. Det är ett SSRI-preparat som används mot depression, social fobi, ångest, PTSD mm. Det är väl beprövat och hjälper många. Man kan ta det när man är gravid också så det känns säkert.

Svar på tråden Tips på medicin mot depression/social fobi