• Anonym (Svårt­)
    Wed 18 Sep 2019 15:43
    742 visningar
    9 svar
    9
    742

    Äldre kompisar - svårt!?

    Våra barn är 10 respektive 8 år gamla. De ?leker? ofta med grannarna, två bröder som är 12 och 13 år gamla. Oftast (nästan alltid) är det de äldre grannkompisarna som kommer hit och frågar om de kan hänga med våra barn. Våra barn släpper in dem, men de frågar sällan efter att få leka med dem.

    Är jag i närheten funkar det jättebra. Våra barn ser upp till de äldre killarna.

    Men.... tyvärr går det ofta snett när jag och minns inte är med.

    Jag upplever att grannpojkarna inte klarar att våra barn vinner i tävlingar. Jag tycker att de ofta trycker ner dem. Våra två barn blir ofta ledsna när de är tillsammans med grannarna, de känner sig överkörda. Det blir ofta för hårdhänt (deras äldsta är ju fem år äldre än vår yngsta!)

    Och jag förstår att det kan kännas tufft/läskigt när två äldre killar vänder sig emot en....

    Våra barn gråter dessutom ganska lätt och då blir de retade av grannarna.

    Låter kanske som att våra barn ör väldigt könsliga - men det tror jag inte! Visst, de gråter.... men egentligen är det bara just dessa grannbarn som får dem att gråta. Med andra vänner är det aldrig ngt problem.

    Kanske är våra barn retsamma. Jag har inte sett det, men så kan de ju absolut vara. Men f mig är det ändå lite mer upp till de äldre att bete sig och inte retas, slåss, såra, skrika.

    Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, men det gör ont att se hur sårade våra barn ofta blir av dessa äldre.

    Ngn ggr har min man försökt prata med deras föräldrar (det var en period som de betedde sig upprepat riktigt riktigt dåligt!), men det går liksom inte.

    Och att prata med grannpojkarna går inte heller. De ser det väl bara som att våra barn skvallrar.

    Vi har sagt till våra barn att inte leka så mkt med grannarna, men det är svårt eftersom de ju kommer hem till oss nästan varje dag. Vi bor i en liten by och det finns inte så många andra barn här. Leker de med andra så dyker ofta dessa grannar upp och våra barn känner att det förstör.

    Dessutom åker de skolbuss tillsammans.... och där tvingas de ju vara tillsammans.

    Vad hade ni gjort?

    Hur bra leker era barn med äldre vänner? Kan man inte förvänta sig att äldre barn visar lite mer hänsyn mot yngre!!!?

    Hur mycket ska jag lägga mig i??

  • Svar på tråden Äldre kompisar - svårt!?
  • Wed 18 Sep 2019 16:01
    #1
    +1

    Dra gränser för lek då?

    De kan ju inte bara kliva på i ert hem?

    "Nej tack idag passar det inte så bra, vi kan leka en annan dag."

    Om era barn känner att det inte vill leka just den dagen måste de ju kunna säga ifrån. Och även ni.

  • Anonym (Svårt­) Trådstartaren
    Wed 18 Sep 2019 16:13
    #2

    [quote=79910031][quote-nick]Fjäril kär skrev 2019-09-18 16:01:30 följande:[/quote-nick]Dra gränser för lek då?

    De kan ju inte bara kliva på i ert hem?

    "Nej tack idag passar det inte så bra, vi kan leka en annan dag."

    Om era barn känner att det inte vill leka just den dagen måste de ju kunna säga ifrån. Och även ni.[/

    Fast grejen är att när de ringer på vår dörr så VILL våra barn leka, 9 gånger av 10.

    Våra barn ser upp till dem. Och ibland har de det jättebra tillsammans.

    Men så kommer de hemspringande (om de gått ut tillsammans) och är ledsna för ngt som hänt.

    Ska vi sätta gränser så blir det att vi föräldrar får säga nej, även om våra barn vill leka. Och det gör vi ibland.

    Men de måste ju på ngt sätt lära sig att leka schysst, för även om de inte skulle få komma in till oss så kommer de ses på andra ställen ändå (skolbussen, ute, skolgården).

  • Gameof­throne­s
    Wed 18 Sep 2019 16:40
    #3

    Hur känns det när dem är hemma hos er? Obekvämt mesta delen eller känns det ok? När dom umgås? Vad säger din magkänsla tycker du att dem är lite för mycket? Då menar jag lekmässigt?! Vad gör dem när det är tillsammans?

    Känner du att det är för mycket? Har du kontaktuppgifter till förälder? Ring och prata med dem och säg att dem är välkomna men inte varje dag. Eller säger du till barnen. Det kan vara svårt berätta sådant.

  • Anonym (anony­m)
    Wed 18 Sep 2019 17:05
    #4
    -2

    Jag tycker att en 13-åring är för stor för att hänga med en 10-åring och en 8-åring. 

  • Wed 18 Sep 2019 17:41
    #5
    Anonym (Svårt) skrev 2019-09-18 16:13:01 följande:

    Fast grejen är att när de ringer på vår dörr så VILL våra barn leka, 9 gånger av 10.

    Våra barn ser upp till dem. Och ibland har de det jättebra tillsammans.

    Men så kommer de hemspringande (om de gått ut tillsammans) och är ledsna för ngt som hänt.

    Ska vi sätta gränser så blir det att vi föräldrar får säga nej, även om våra barn vill leka. Och det gör vi ibland.

    Men de måste ju på ngt sätt lära sig att leka schysst, för även om de inte skulle få komma in till oss så kommer de ses på andra ställen ändå (skolbussen, ute, skolgården).


    Om nu dina ungar vill leka med grannungarna trots sina erfarenheter, så är det förmodligen du som gör en höna av en fjäder.
  • Anonym (A)
    Wed 18 Sep 2019 17:51
    #6
    -1
    Anonym (anonym) skrev 2019-09-18 17:05:04 följande:
    Jag tycker att en 13-åring är för stor för att hänga med en 10-åring och en 8-åring. 
    Det tycker jag med.
  • Anonym (Svårt­) Trådstartaren
    Wed 18 Sep 2019 18:15
    #7
    +1

    [quote=79910157][quote-nick]Anonym (anonym) skrev 2019-09-18 17:05:04 följande:[/quote-nick]Jag tycker att en 13-åring är för stor för att hänga med en 10-åring och en 8-åring. [/

    Blir nyfiken på varför du tycker det?

    Är de schysta mot varandra så ör det väl inga problem...?

  • Anonym (Svårt­) Trådstartaren
    Wed 18 Sep 2019 18:15
    #8

    Ja, kanske har du rätt....


    BurningDiamond skrev 2019-09-18 17:41:28 följande:

    Om nu dina ungar vill leka med grannungarna trots sina erfarenheter, så är det förmodligen du som gör en höna av en fjäder.


  • Gameof­throne­s
    Wed 18 Sep 2019 20:08
    #9

    Så länge barnen mår bra, jag förstår hur tänket är.

    Det är tuffare ibland med äldre ibland klaffar det bara sen om dem umgås längre fram så känns det inte så mkt med åldersskillnaden. En utav mina bröder är det 5 år det är stor skillnad idag är det inget. Det känns inte längre. Inte vem som är äldre, yngre. Jag är uppvuxen med nästan bara bröder. Tuff familj. Härdad.

Svar på tråden Äldre kompisar - svårt!?