• Anonym (Annie)

    Om jag är sjuk med skolbarn

    Jag är ensamstående med ett barn i skolålder, som har skolplikt men inte är helt trafiksäker. Följer barnet till skolan varje dag och hämtar på fritids, allt går bra. Men vad gör jag om jag blir ordentligt sjuk och barnet är piggt? Hen är för liten och vägen är för dålig för att gå eller cykla själv. Det går inga bussar. Måste jag skicka barnet till skolan i taxi eller får hen vara hemma? Nu är det tre-fyra år sen jag senast hade sjukfrånvaro från jobbet, så det kanske är ett ickeproblem, men jag kommer ju inte orka fundera den dag vi eventuellt är där. Jag hade inte orkat vare sig gå, cykla eller köra den sträckan när jag är riktigt febrig alternativt magsjuk.

  • Svar på tråden Om jag är sjuk med skolbarn
  • Limajo

    Skolplikten gäller ju öven om du är sjuk. Det enklaste är nig att be en annan förälder om hjälp om du inte kan ta dig till skolan med barnet.

  • Badfantasten

    Att vara så sjuk att inte kunna gå ut en stund för att hämta/lämna har aldrig hänt mig.. måste ju vara extremt så sällan.. så skulle det hända en ggr är det väl bara att göra vad som krävs. Stanna hemma båda

  • Anonym (Teresa)

    I första hand skulle jag be någon klasskompis förälder om hjälp eller någon granne. Om det var helt omöjligt skulle jag sjukanmäla barnet. Det handlar ju om ett enstaka tillfälle och kan inte leda till något allvarligt problem om barnet missar en dag eller två. Så ofta är man ju inte totalt sängliggande.

  • Anonym (Annie)
    Limajo skrev 2019-09-18 18:20:05 följande:

    Skolplikten gäller ju öven om du är sjuk. Det enklaste är nig att be en annan förälder om hjälp om du inte kan ta dig till skolan med barnet.


    Men jag tror inte jag kommer få tag i en annan förälder som bor åt rätt håll och har den tiden en sån morgon. En sak om det är planerat, men jag planerar aldrig att bli sjuk liksom.
  • Anonym (Annie)
    Badfantasten skrev 2019-09-18 18:26:03 följande:

    Att vara så sjuk att inte kunna gå ut en stund för att hämta/lämna har aldrig hänt mig.. måste ju vara extremt så sällan.. så skulle det hända en ggr är det väl bara att göra vad som krävs. Stanna hemma båda


    Jag har varit så sjuk, även om det är sällan. Två gånger sen barnet föddes, en gång hög feber då jag kunde stappla fram cirka 20 steg innan jag behövde lägga mig och vila, en gång magsjuka. Det tar mer än en timme att gå fram och tillbaka till barnets skola, och samma för att hämta. Inte en chans vare sig med hög feber eller magsjuka.

    Hade du sjukanmält barnet eller meddelat sanningen till skolan?
  • Limajo
    Anonym (Annie) skrev 2019-09-18 18:27:11 följande:

    Men jag tror inte jag kommer få tag i en annan förälder som bor åt rätt håll och har den tiden en sån morgon. En sak om det är planerat, men jag planerar aldrig att bli sjuk liksom.


    Ja men vad vill du höra egentligen? Barnet har skolplikt. Väljer du att ha hen hemma fast hen inte är sjuk bryter du mot den. Sen är det knappast något som kommer få konsekvenser men det är ju ändå det du gör.

    Sedan tycker jag du ska odla dina kontakter. Jag har mina barn själv varannan vecka (och föräldrarna 40 mil bort) så jag har sett till att jag har ett skyddsnät av några personer som kan hjälpa till om det krisar (och som jag ställer upp för så klart om det krisar på deras håll).
  • FuckGoggleAskMe

    Hände mig en dag, att jag inte kunde ta min lille son till skolan. Jag ringde skolan och sa som det var, och sonen stannade hemma. Minns inte om det blev ogiltig frånvaro eller vad som hände, strunt samma, jag hade inget val.

  • Tiina87
    Anonym (Annie) skrev 2019-09-18 18:15:46 följande:

    Jag är ensamstående med ett barn i skolålder, som har skolplikt men inte är helt trafiksäker. Följer barnet till skolan varje dag och hämtar på fritids, allt går bra. Men vad gör jag om jag blir ordentligt sjuk och barnet är piggt? Hen är för liten och vägen är för dålig för att gå eller cykla själv. Det går inga bussar. Måste jag skicka barnet till skolan i taxi eller får hen vara hemma? Nu är det tre-fyra år sen jag senast hade sjukfrånvaro från jobbet, så det kanske är ett ickeproblem, men jag kommer ju inte orka fundera den dag vi eventuellt är där. Jag hade inte orkat vare sig gå, cykla eller köra den sträckan när jag är riktigt febrig alternativt magsjuk.


    Är du för sjuk för att gå med barnet själv och inte har någon som kan hjälpa dig får du skicka barnet i taxi.
  • whitestar

    Jag var så sjuk en gång när jag var hemma själv med sonen. Maken jobbade på annan ort, sonen gick i ettan o jag fick magsjuka! Då mailade jag lärarn o skrev att sonen stannade hemma för jag hade fått magsjuka. Läraren skrev senare tillbaka o tyckte jag hade kunnat lösa det typ skicka han med lokalbussen som han hade rätt till ( men aldrig åkt innan) eller be annan om hjälp..jag blev då aldrig mer så sjuk som tur var!

Svar på tråden Om jag är sjuk med skolbarn