• Anonym (Kaffedraken)

    Hur hjälpa sambo flytta?

    Kort introduktion:
    Har varit sambo med en kvinna i x antal år. Vi har sen första början haft stora problem med ett antal saker i vårt förhållande. För 3 år sen fick jag nog och bad henne flytta. Sen dess har det av olika anledningar inte hänt någonting.

    Problemet:
    Hon har massor med skulder hos fogden och inkasso och därmed kan hon inte ta ett lån och det är svårt att hyra något. Hon har ingen annanstans hon kan bo. Om jag vräker henne och hon blir utan bostad så säger (enligt henne) soss att de kommer placera hennes son på fosterhem. Jag bryr mig om dem och vill inte se dem hamna i knipa men å andra sidan måste jag tänka på mig själv och mina barn (som inte alls är nöjda med situationen) med. Hon har fast inkomst. Hon har ansökt om skuldsanering och har goda chanser att få det, men det kommer ta 4-5 år som jag förstått det och så lång tid kan jag inte vänta (har redan väntat 3 år).

    Hur gör vi för att hon ska kunna flytta? Förslag?

    PS! Jag vill inte diskutera vårt förhållande och varför vi ska separera, det är redan utrett och bestämt för länge sen. Jag vill bara diskutera praktiska lösningar.

  • Svar på tråden Hur hjälpa sambo flytta?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är klart det går att hyra trots skulder, om du kan gå in som borgenär så ska det inte vara några problem. Eller hon kanske har nån annan som kan gå in? Det finns även bolag som inte bryr sig om skulder, sålänge dom får in sina pengar.

    Hon bor kvar av bekvämlighet.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Kan sonen bo kvar?

    Det säger ju sig själv förstås att sonen inte kan bo på gatan.

    Prata med soc anonymt??

  • Anonym (Kaffedraken)

    3 år? Sick. Vad gör hon själv för att flytta?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur kan det ha gått TRE år sen ni gjorde slut, utan att något hänt sen dess???
    Om det inte är så att hon ändå nånstans "tror" att ni är tillsammans (?), ni kanske delar säng ibland...  För det här borde väl försvåra för båda två att starta nya relationer, nu när du har henne boende hos dig.

    Till att börja med: sluta tro på allt hon säger. Som nån skrev ovan, ring soc anonymt o fråga om vad som gäller, kolla med nån jurist osv. 

    Betalar hon hyra hos dig, el bredband etc? Nåt skrivet kontrakt?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har hört att soc går in och hjälper barnfamiljer med boende om de hamnar på gatan. Jag tror att de i första hand försöker hitta ett alternativ där barnet är kvar hos föräldern. Testa. Vräk henne skriftligt. Då kan hon visa soc att hon är utan bostad. Därefter, om de verkligen placerar barnet, kan du i så fall hjälpa dem efter någon dag, om du verkligen vill. Det är enl mig bara bullshit hon hittat på.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hon utnyttjar dig till fullo! Soc skulle aldrig sätta ett barn på gatan, har hon dessutom jobb borde bostad vara ett litet problem, det enda är att soc står på kontraktet. Du ska inte behöva bo med en människa som utnyttjar din snällhet. Släng ut henne!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vems är lägenheten? För tror inte du kan kasta ut någon bara sådär om ni båda står på boendet. Då kanske det är du som ska flytta lika gärna.

Svar på tråden Hur hjälpa sambo flytta?