• Anonym (Kaos)
    Wed 18 Sep 2019 20:45
    99 visningar
    12 svar
    12
    99

    Vill separera, men sambons pappa är sjuk

    Hej alla kloka!

    Har varit i hop med min sambo i 14 år, bor i hus med sambo, hund och katt, men inga barn. Till saken är att vårat förhållande har nog inte vore bra på många år, men man har gett det chans efter chans efter chans. Det är bara jag som städar och håller i ordning här hemma medans han prioriterar sitt!

    Jag har kommit till den punkten nu att jag inte vill längre, men vet inte hur jag ska avsluta det på ett bra sätt, för till problemet som är nu är att hans far har blivit sjuk, allvarligt sjuk och vet inte om det går något år till eller några månader.

    Jag vänder in å ut på mig själv för jag vet inte om jag ska vänta eller om jag bara ska dra av plåstret å säga som det är och få ta en hel del skit efteråt

    Är det någon som kan komma med tips eller råd? ????

  • Svar på tråden Vill separera, men sambons pappa är sjuk
  • Anonym (+4)
    Wed 18 Sep 2019 22:25
    #1

    En separation där bara den ena vill kommer sällan lägligt

  • Anonym (...)
    Wed 18 Sep 2019 22:48
    #2

    Det är alltid något som är olägligt i livet. Tror nog bara det är att ta tjuren vid hornen och separera.

  • Anonym (apan)
    Wed 18 Sep 2019 22:59
    #3

    du kan ju låta det gå några veckor, tex 2 veckor, så informationen om sjukdomen har hunnit lägga sig lite? Eller har han vetat om det ett tag?

  • Anonym (Drop the bomb)
    Wed 18 Sep 2019 23:18
    #4

    Det ena har inte med det andra att göra. Det går alltid att hitta anledningar till att inte göra slut. Han verkar vara en lat och ego typ på din beskrivning. Det är bara att droppa bomben tycker jag.

  • Anonym (Kaos) Trådstartaren
    Thu 19 Sep 2019 09:45
    #5

    Sjukdomen har funnits där i något år men legat stabilt, men är nu det sista halvåret det har blivit värre.

    Det jag menar är att jag vet att jag borde ha tagit tag i det för längesen,men det kryper i kroppen på mig nu, men ändå så vill jag inte framså mot honom eller någon annan som en riktigt skitstövel som gör det nu när det inte är så bra.... men känns dumt att vänta också

  • Thu 19 Sep 2019 11:49
    #6

    Att hans far är sjuk sen lång tid tillbaka är såklart ingen som helst anledning att fortsätta ert förhållande. Däremot kan du, om ni fortfarande är vänner, erbjuda honom att fortsätta finnas som ett stöd för honom. I rimlig omfattning, givetvis. 

    Men inte kan du fortsätta ert förhållande pga en sjuk far!! 

  • Anonym (.....­....)
    Thu 19 Sep 2019 12:32
    #7
    Anonym (Kaos) skrev 2019-09-19 09:45:18 följande:

    Sjukdomen har funnits där i något år men legat stabilt, men är nu det sista halvåret det har blivit värre.

    Det jag menar är att jag vet att jag borde ha tagit tag i det för längesen,men det kryper i kroppen på mig nu, men ändå så vill jag inte framså mot honom eller någon annan som en riktigt skitstövel som gör det nu när det inte är så bra.... men känns dumt att vänta också


    Men han har ju varit skitstövel mot dig, lämpat över på dig att städa o allt annat plus bara prioriterat sitt eget. Hur mycket har han själv brytt sig om att han varit skitstövel mot dig i alla år?!  Nej, just det. 

    Så skit i honom, han får skylla sig själv. Tråkigt för honom att bägge grejerna händer samtidigt, men och?!  Ibland måste man slänga empatin överbord. Tänk på dig själv nu.
  • Anonym (I)
    Thu 19 Sep 2019 12:44
    #8

    Jag hade väntat.

  • Anonym (Kaos) Trådstartaren
    Thu 19 Sep 2019 13:34
    #9

    Ni som hade väntat, när ska man då dra gränsen att inte vänta längre?

  • Anonym (apan)
    Thu 19 Sep 2019 22:51
    #10
    Anonym (Kaos) skrev 2019-09-19 13:34:50 följande:

    Ni som hade väntat, när ska man då dra gränsen att inte vänta längre?


    mitt förslag var ett par veckor. men exakta tidpunkter är egentligen inte relevant.

    jag tror mer det handlar om timing. om du känner att timingen är dålig, vänta ett tag tills den blir "bättre". Ett tag kan vara ett par dagar eller ett par veckor.

    vila i beslutet att du bestämt dig och låt inte ett par veckor hit eller dit spela roll. bara du vet. 
  • Anonym (Vänta­t till bättre läge)
    Thu 19 Sep 2019 23:05
    #11
    +1

    Generellt sett hade jag nog rått dig att inte vänta, men när ni har vart ihop i 14år redan, och du i grunden tycker om (Kanske fortfarande på sätt och vis älskar?) din sambo så tycker jag att du kan vänta lite.

    Vi människor kan generellt hantera en kris i taget. Det är pissjobbigt men man kan ta det mesta. Skilsmässa, sjukdom, dödsfall, så länge det sker EN kris i taget.

    När man har två separata kriser samtidigt, då är det en stor risk för mental ohälsa. Depression, ptsd osv. Det här vet man eftersom man har forskat på det. En kris i taget, så klarar man sig mentalt genom det mesta. Två kriser då blir det lätt knasigt i skallen.

    Så vänta lite:)

  • Fri 20 Sep 2019 18:23
    #12

    Jag tycker du ska vänta.

Svar på tråden Vill separera, men sambons pappa är sjuk