• popoff

    bokföring hjälp

    Hej!


     


    Går en utbildning där kurs i redovisning ingår och har väldigt svårt för det. 

    I böckerna så står det att syftet med redovisning och bokföring är att visa ett företags ekonomiska ställning och resultat.

    Men hur sjutton får man något redovisat när debet och kredits summa hela tiden måste bli noll..? 
    jag vet att jag tänker helt fel och att det finns en logisk förklaring, som kanske är för enkel för att skrivas i mina böcker, haha. 
    Tacksam om någon vill hjälpa mig med detta Glad

  • Svar på tråden bokföring hjälp
  • popoff

    allt det förstår jag, men resultaträkningen är kontoklass 4-7 samt 3 (+8) eller hur?
    men när man gör löpande bokföring så använder man sig även av dessa konton, så blir det då en blandning av balans och resultaträkning?
    och hur får man ut summa om det hela tiden måste bli noll?
    är helt förvirrad alltså. Rynkar på näsan

  • Erkens mamma

    Om man följer pengarna blir det lättare att tänka.

    Om du köper tex en bulle till fikan så tar du pengar från bankkontot och sedan redovisar du vad du har gjort med pengarna.

    Då kan man se hur mycket pengar man har nu och vad man gjort för pengarna man använt.

  • brallison

    Debet och kredit använder man bara för att hålla koll på att allting registreras och noll i skillnaden mellan dem innebär att allt var registrerat rätt.

  • Anonym (Dubbel bokföring)

    Från Wikipedia: "Dubbel bokföring är en grupp regler för bokföring av ekonomiska transaktioner som är internationell standard för näringsverksamheter. Varje transaktion bokförs på minst två olika konton, den ena delen är debet och står för dit verksamheten tillför resurser och den andra kredit var verksamheten tar resurser ifrån.[1] Summan av alla debiteringar kräver lika stor summa krediteringar på minst ett annat konto för varje transaktion. Skillnaden mellan debet och kredit för varje transaktion ska alltid bli noll, vilket gör metoden i viss grad självkontrollerande."

    Det är ju skillnaden mellan debet och kredit som blir noll, men på kontot står det ju inte noll. 

    Exempelvis om vi säljer en vara för 100 kr:
    Intäkter ökar med 100 kr (i kredit), och kassan ökar (i debet) med 100 kr. Nettot mellan debet och kredit blir noll, men i kontot "Kassa" kan vi se att vi har 100 kr i kassan och i kontot "Intäkter" kan vi se att vi har sålt för 100 kr. 

Svar på tråden bokföring hjälp