• Anonym (Evve)

    Hur kände ni tidigare ofrivilligt barnlösa inför syskonförsök?

    Det tog flera år av försök, ivf, fet och upprepade missfall innan sonen till slut föddes. Han är inte ens två månader än men jag känner mig redan stressad kring att börja med syskonförsök. Tänkte på det redan under graviditeten och har i stort sett sen dess gått runt och varit stressad och väntat på att kunna sätta igång och försöka. Är orolig att det inte kommer gå, att det kommer ta lång tid igen, om det ska bli fler missfall, hur mycket allt kommer att kosta mm. Jag har bara hört om folk som tidigare var ofrivilligt barnlösa och sen inför syskonförsök kände sig lugnare och ibland till och med känner att det inte gör något om det inte blir fler barn. Hur kände ni som fick kämpa länge för att få första barnet? Någon som känt sig väldigt stressad och ångestfylld så som jag?

  • Svar på tråden Hur kände ni tidigare ofrivilligt barnlösa inför syskonförsök?
  • Anonym (Ett)

    Det tog 10 år att få första barnet och i minst 8 av dom sa vi att vi skulle bli nöjda och lyckliga om vi så bara fick ett barn. Det var målet alla dom åren- att öht få barn. Syskon fanns liksom inte ens i tanken. Men vi hade ett enda embryo kvar i frysen och det var vi ju tvungen testa- ja, ville ju testa med också. Eftersom det hade tagit 7 ED med 14 blastocyster att få ett barn och vi hade fått m.f med alla syskon till det embryo vi hade kvar hade vi noll tro på det. Men jag blev inte bara gravid, vi fick barn också!  Förvånad Glad  Hade det inte blivit nåt av hade vi inte fått syskon. Jag hade passerat åldersgränsen i det land vi gjorde ED och att börja om från början i ett annat land var inget vi hade orkat med. Förmodligen hade vi sörjt lite grann att inte få fler barn, men vi hade ju ändå ett vilket var så otroligt stort efter alla år.

    Vi lyckades mot alla odds på ett försök och lyckades vi kan i princip alla lyckas. Jag vet också dom som fått göra flera IVF.er med första barnet och lyckats spontant med andra. Jag vet en som kämpade 10 år med första och blev spontant gravid när det barnet var endast 4 månader!

    Känner ni att ni vill försöka så gör det. Kanske inte alls blir lika svårt. {#emotions_dlg.flower}  Men landa först i att ha fått ett barn. Stressa inte fram syskonförsök! 

    Och stort grattis till bebisen!  Hjärta

Svar på tråden Hur kände ni tidigare ofrivilligt barnlösa inför syskonförsök?