• Thu 19 Sep 2019 14:56
    1008 visningar
    12 svar
    12
    1008

    Katt i lägenhet (3:a)?

    Hade katter när jag var liten och har flera kompisar som har katter, och speciellt min yngsta dotter vill verkligen jättegärna ha en katt.

    Vet att många har katt i lägenhet men hur funkar det? Hur undviker man att det luktar? Ska man helst ha en eller två katter? Och ska man gå ut med katten i sele? Är det bäst med kattunge eller en vuxen katt?

    Vi bor bara en våning upp så skulle kanske kunna ha bräda/stege från balkongen så katten kan gå ut. Men kan man ha kattlucka i hyresrätt? Nån som haft så?

    Tacksam för svar och tips :)

  • Svar på tråden Katt i lägenhet (3:a)?
  • Prakti­sk58
    Thu 19 Sep 2019 15:04
    #1
    -1

    Köp kanin istället

  • Thu 19 Sep 2019 15:11
    #2
    +2

    Ja visst kan man ha det! Jag förespråkar innekatt- visst kan man gärna ta ut dem i sele, men inte på egen tass. Riskerna är för stora att bli påkörd/skadad/instängd eller utsatt för rovdjur.

    Näta in balkongen också.

    Med bra kattsand och (såklart) daglig rensning av lådan undviker man lukt. En matta framför gör att spridningen av kattsand minskar i resten av lgh.

    De flesta katter trivs med en kompis, men inte alla. Om ni köper en vuxen katt får ni höra med ägaren/katthemmet. Särskilt om ni skaffar kattungar eller är borta mycket på dagarna har de glädje av att vara två.

  • Anonym (Sara)
    Thu 19 Sep 2019 15:29
    #3
    +2

    Ja du kan ha katt i en 3a och gå ut med den i sele, tror att en katt räcker till att börja med eftersom det kan bli bråk om revir när två katter inte känner varandra så bra.

    Det finns parfymerad kattsand att ha i kattlådan, då känner man inte lukten av kattbajs eller kattkiss och luktar parfym istället.

  • Thu 19 Sep 2019 15:35
    #4
    +1

    Inga problem. Vi har två katter i en 4:a, men katterna vistas i vardagsrummet/köket/hallen (öppen planlösning) när vi är inte hemma. När vi är hemma, alla rum är öppna och även balkongen, så de springer efter varandra och leker. Dock tänk på att katter är egentligen inga flockdjur (just vår kattras är det, så de trivs med varande, men min väninas brittiska korthår som är helsyskon och varit tillsammans sen födseln slås med varandra med väldigt jämna mellanrum )
    Sanden är också inga problem med - EverClean är den bästa för att ta bort lukten och man behöver faktiskt inte ha bara den - jag brukar blanda baar några skopor i en vanlig kattsand och det fortfarande funkar perfekt.
    Man kan gå ut med katten i sele, men också man ska se om de vill det - den ena av mina gillar det medans hans syrra föredrar att sitta hemma och titta ner på alla från balkongen Och ja, balkongen ska ha nät.

  • Thu 19 Sep 2019 15:42
    #5
    +1

    Jag har 3 katter och en hund i en trea, inget av mina djur går ut utan koppel/sele och mitt sällskap. Det går hur bra som helst.

    Om ni är borta mycket om dagarna hade jag rekommenderat två katter, gärna kullsyskon, så de har sällskap av varandra, men det är inte nödvändigt om ni tar ert ansvar och ser till att stimulera katten ordentligt och berikar deras miljö. Se till att ni har lika många lådor som katter plus en, dvs 2 lådor för en katt, tre lådor för två katter osv. Rensa två ggr/dag.

    Kolla gärna upp Jackson Galaxy på bl.a youtube, och titta på hans TV-program "my cat from hell".

  • Thu 19 Sep 2019 15:48
    #6
    BurningDiamond skrev 2019-09-19 15:42:52 följande:

    Se till att ni har lika många lådor som katter plus en, dvs 2 lådor för en katt, tre lådor för två katter osv. Rensa två ggr/dag.


    Får jag fråga - varför? Jag mest tänker genast på mina katter - de har två lådor som rengör varje morgon och det är knappt så det blir en liten bajspåse att kasta. Eller är det pga lukten (dålig sand)?
  • Thu 19 Sep 2019 16:06
    #7
    brallison skrev 2019-09-19 15:48:34 följande:
    Får jag fråga - varför? Jag mest tänker genast på mina katter - de har två lådor som rengör varje morgon och det är knappt så det blir en liten bajspåse att kasta. Eller är det pga lukten (dålig sand)?
    Det är den allmänna rekommendationen. Många katter vill inte dela låda, vissa katter kisar bara i en låda och bajsar bara i en låda, speciellt när det gäller kattungar så är det bra att ha låda i varje rum för de hinner inte alltid springa genom hela hemmet för att komma till lådan, osv.

    Hur mycket de gör av sig kanske beror på ras/storlek, ålder och mat-intag, och temperament? Mina tre äter som hästar och skiter som hästar (MCO). Och jag har en katt som gör utanför när hon inte är nöjd med lådan. De äter uteslutande våtfoder (ca 400--450g våtmat per katt och dygn), gärna lite uppvattnat då jag har en njurkatt, så det blir många klumpar per dag.

    Tycker jag har bra sand, everclean och tigerino nuggies 50/50.

    När jag hade jourkatt så fick jag öka till 9 lådor för det blev för mycket tjafs annars.

    Sedan är det alltid bättre att börja med "hängsle och livrem", och sedan dra ner, än att råka få soffan/sängen/barnets äslklingnalle nerpissad.
  • Thu 19 Sep 2019 18:23
    #8

    Tack för alla svar! :)

  • Thu 19 Sep 2019 21:31
    #9

    Vi har nyligen flyttat till en 3a på 75kvm på första våning med balkong. Hade en 2a på 54 kvm innan. Båda är bostadsrätter. Det fungerar utmärkt. Ena katten är 1.5 år och den andra 9.5 år. Den yngsta springer runt och härjar i lägenheten. De har gott om olika sovplatser, leksaker och klösmöbler. När man har innekatter ska man tänka på att inomhusmiljön. De ska stimuleras och leka av sig samt kunna gå undan när de ska sova.

    Det luktar inte om katterna är rumsrena. Vi gör rent stora kattlådan 1 gång/dag. Katterna hårar väldigt mycket och jag är pedantisk så dammsuger varannan dag/flera gånger i veckan.

    Katterna är innekatter och dessa brukar vara lite fega och skygga i utomhusmiljö. Vi går inte ut med dem alls. Den lilla kan vara på balkongen med sele utan tillsyn och då kan balkongdörren vara öppen så att den gamla katten kan gå hur hon vill. Den yngre kan vara utan sele men med tillsyn om vi också är ute.

  • Thu 19 Sep 2019 21:36
    #10
    +2

    Jag rekommenderar inte parfymerade kattsand. Katter har känslig luktsinne och kan avstå från att göra ifrån sig i lådan. Dessutom sticker det starkt även för kattägaren. Vi har provat många olika sorter under åren och vi föredrar klumpbildande kattsand utan parfym. Det följs med sandkorn under tassarna och när de gräver i lådan. Vi har en kattlåda med huv som kan öppnas och en kattmatta framför så blir det mindre sand i lägenheten.

  • Fri 20 Sep 2019 08:21
    #11
    BurningDiamond skrev 2019-09-19 16:06:23 följande:
    Det är den allmänna rekommendationen. Många katter vill inte dela låda, vissa katter kisar bara i en låda och bajsar bara i en låda, speciellt när det gäller kattungar så är det bra att ha låda i varje rum för de hinner inte alltid springa genom hela hemmet för att komma till lådan, osv.

    Hur mycket de gör av sig kanske beror på ras/storlek, ålder och mat-intag, och temperament? Mina tre äter som hästar och skiter som hästar (MCO). Och jag har en katt som gör utanför när hon inte är nöjd med lådan. De äter uteslutande våtfoder (ca 400--450g våtmat per katt och dygn), gärna lite uppvattnat då jag har en njurkatt, så det blir många klumpar per dag.

    Tycker jag har bra sand, everclean och tigerino nuggies 50/50.

    När jag hade jourkatt så fick jag öka till 9 lådor för det blev för mycket tjafs annars.

    Sedan är det alltid bättre att börja med "hängsle och livrem", och sedan dra ner, än att råka få soffan/sängen/barnets äslklingnalle nerpissad.
    Tack för svaret! Lite off-top - dina katter är ju riktigt stora (rasen är ju sån ) Mina är lite mindre, men tillhör också de större. Äter de vanligt våtfoder eller BARF? Mina ratar BARF och blir dåliga i mage om de får endast våtfoder (men jag skulle så gärna byta från torrfoder)
  • Fri 20 Sep 2019 12:10
    #12
    brallison skrev 2019-09-20 08:21:04 följande:
    Tack för svaret! Lite off-top - dina katter är ju riktigt stora (rasen är ju sån ) Mina är lite mindre, men tillhör också de större. Äter de vanligt våtfoder eller BARF? Mina ratar BARF och blir dåliga i mage om de får endast våtfoder (men jag skulle så gärna byta från torrfoder)
    Mina katter har mer eller mindre stålmagar, de kan äta det mesta och byta mellan foder utan problem. Vi köper Bozita i storpack från zooplus, och mjau (burk) i butik. Om vi ska vara extra festliga så blir det Purina Gourmet Gold Délicatesse Ox & Kyckling i Tomatsås, det är rena fin-tjacket för katterna. Vad gäller BARF så kör vi vaisto mush-bullar och råa kycklinghjärtan och kycklingvingar/lår/klubbor . Eftersom huvudsakliga maten kommer från burk/mush så är det OK att köra lite vilda västern med de sista 15-20% av den dagliga maten.
Svar på tråden Katt i lägenhet (3:a)?