• Thu 19 Sep 2019 15:32
    529 visningar
    8 svar
    8
    529

    Er godaste räkpasta tack:)

    Hej!

    Jag ska laga räkpasta i helgen och skulle vilka veta vilken som är er absolut godaste.

  • Svar på tråden Er godaste räkpasta tack:)
  • Thu 19 Sep 2019 16:05
    #1

    Jag gör iofs med olika skaldjur men funkar såklart med bara räkor. Bryner 3 stora hackade scharlottenlökar med en röd chili och 2 klyftor pressad vitlök. När det är mjukt tar jag i en stor klick smör och ca 2 msk vetemjöl och rör ihop. 2dl vitt vin, 3 dl grädde och 4 dl vatten samt en fiskbuljongtärning.

    Sedan sätter jag på pastavatten. Brukar låta såsen sjuda i ca 30 min. Sen i med pasta och skaldjur. Koka ihop i ngn minut. Färdigt!

  • Thu 19 Sep 2019 16:30
    #2

    Kör en enkel med nolliy prat.
    Den är bara cräm fräs, chilisås(ketchupvarianten), fiskbuljong, nolliy prat, dill, räkor och peppar.
    Räkorna lägger man i precis när man äter, lika så dillen.
    Ätes med ris och med sallad gurka och tomat.


    En annan är denna.
    www.allrecipes.com/recipe/29575/big-eds-cajun-shrimp-soup/
    En soppa mer, dock matig nog, och har man ett gott bröd till så blir det mer komplett.


     


    Så kommer jag på att det var pasta också i TS :p
    Vi säger en räk mac 'n cheese också, det låter gott.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Fri 20 Sep 2019 06:20
    #3

    Fräs lök och vitlök, slå på grädde, creme fraiche med chili och en fiskbuljongtärning. Låt koka ihop, salta och peppra, lägg i räkor precis innan servering.

  • Fri 20 Sep 2019 14:40
    #4

    Tack alla vad goda recept ni tipsade om:)

  • Sat 21 Sep 2019 18:12
    #5

    Brukar blanda mosad avokado, tomatkross, lite creme fraiche, stekt lök, vitlök, tabasco och säkert något mer. Tillagar spaghetti separat. Steker räkor och tillsätter i såsen. Sen serverar spaghettin med räkröran på och riven ost. Mums!

  • Sat 21 Sep 2019 21:28
    #6

    Hej alla! Tusen tack för recepten! Idag blev det popetots recept minus vin och buljong men blev ändå väldigt gott:)

    Ska testa de andra också:)

  • Sat 21 Sep 2019 21:30
    #7

    Fuckgoogleaskme-

    Har du några ungefärliga mått att ge mig av ingredienserna? Så jag bet proportionerna:)

  • Sat 21 Sep 2019 21:31
    #8

    Och ska såsen vara kall?

Svar på tråden Er godaste räkpasta tack:)