• Anonym (Panik­)
    Thu 19 Sep 2019 16:55
    324 visningar
    11 svar
    11
    324

    Jättedåligt kub resultat

    Gjorde kub igår och fick otroligt dåligt resultat.1:2, alltså 50% chans att barnet har kromosomavvikelser. Jag är helt förstörd! Detta är mitt tredje barn och jag fyller 38 år. På UL tyckte barnmorskan/sjuksköterskan (?) att nackspalten var bred och att hon såg vätska bakom, allt annat såg fint ut. Näsan kunde hon inte mäta eftersom bebisen vägrade vända på sig, fick hoppa och ha mig men inte. Blodprovet sa hon inget om men kanske de var dåliga också eftersom slutresultatet blev så dåligt! Idag gjorde jag moderskapsprov och nu börjar den eviga väntan. Läkaren sa 7-8 dgr. Känns som ett helt liv senare!

    Har läst lite solskenshistorier men behöver fler! Fler med erfarenhet?

  • Svar på tråden Jättedåligt kub resultat
  • Anonym (Panik­) Trådstartaren
    Thu 19 Sep 2019 17:27
    #2
    Anonym (anonym) skrev 2019-09-19 17:10:08 följande:

    Varför är du helt förstörd? Personer med kromosomavvikelser/Downs syndrom är lika mycket värda som andra.


    Självklart! Men man hoppas ju ändå på ett friskt barn som lever ett fulländat och värdigt liv. Vissa med kromosomfel dör unga, har hjärtfel och andra dylika saker. Hade det vart mitt första barn hade det nog sett annorlunda ut men nu vill två större barn också har min uppmärksamhet.
  • Anonym (A)
    Thu 19 Sep 2019 17:38
    #3

    Vilken vecka är du i? Jag är också 38 och väntar mitt tredje barn men mitt landsting erbjuder NIPT till alla över 32. Skulle vårt blivande barn ha kromosomavvikelser så hade vi bestämt att avbryta graviditeten.

    Jag önskar dig all lycka till med moderkaksprovet <3

  • Anonym (Panik­) Trådstartaren
    Thu 19 Sep 2019 17:47
    #4
    Anonym (A) skrev 2019-09-19 17:38:45 följande:

    Vilken vecka är du i? Jag är också 38 och väntar mitt tredje barn men mitt landsting erbjuder NIPT till alla över 32. Skulle vårt blivande barn ha kromosomavvikelser så hade vi bestämt att avbryta graviditeten.

    Jag önskar dig all lycka till med moderkaksprovet <3


    Tack snälla! Är i v.14. Vi kommer nog också avbryta isf. Här görs bara NIPT om kub testet är dåligt. När det är så dåligt som hos mig så görs moderkaksprov. Vilken vecka är du i?
  • Anonym (Sjuk)
    Thu 19 Sep 2019 17:49
    #5
    Anonym (anonym) skrev 2019-09-19 17:10:08 följande:

    Varför är du helt förstörd? Personer med kromosomavvikelser/Downs syndrom är lika mycket värda som andra.


    Vissa trisomier är inte förenade med liv då barnen föds så pass sjuka. Hade man vetat att ett barn med downs syndrom kan vara frisk utan dödlig utgång så tror jag inte oron skulle vara lika stor men nu handlar det inte om 50% att barnet har just downs utan det kan vara en förvärrad kromosomavvikelse. Så jo - man kan faktist vara helt förstörd av oro för ens barn framtid
  • Anonym (A)
    Thu 19 Sep 2019 18:45
    #6

    Jag är i v 15 :)


    Anonym (Panik) skrev 2019-09-19 17:47:33 följande:

    Tack snälla! Är i v.14. Vi kommer nog också avbryta isf. Här görs bara NIPT om kub testet är dåligt. När det är så dåligt som hos mig så görs moderkaksprov. Vilken vecka är du i?


  • Anonym (Men snälla­)
    Thu 19 Sep 2019 19:17
    #7
    Anonym (anonym) skrev 2019-09-19 17:10:08 följande:

    Varför är du helt förstörd? Personer med kromosomavvikelser/Downs syndrom är lika mycket värda som andra.


    Men snälla! Man vill väl ändå ha ett friskt barn oavsett hur lika mycket värd alla är. Sluta med pk trams. Blir så arg och provocerad av sånt här.
  • Anonym (Kram)
    Thu 19 Sep 2019 20:33
    #8

    Vilket jobbigt besked, men håller tummarna att det ska gå bra ändå!

    Min läkare berättade att hennes vän, eller om det var en bekant fick dåligt resultat och allt på kub,men dem valde att behålla barnet och idag är han 40+ något och klarar sig själv och har inte stora bekymmer, jag minns tyvärr inte vad han led av, men han mår fint och har ett bra liv. Tänk om dem hade tagit bort han.. men man kan ju aldrig veta.. där sluta det gott

  • Anonym (K)
    Thu 19 Sep 2019 23:19
    #9

    Jag fick också 1:2 på kub när jag väntade tredje barnet och då skulle jag precis fylla 32 år. Jag var då i v 13 men hade tyvärr moderkakan i bakvägg så det gick inte att ta ett moderkaksprov utan jag fick vänta till v 16 innan jag kunde ta ett fostervattenprov. I v 17 fick vi svar, först på korta analysen och sen på långa, och vår bebis hade ingen kromosomavvikelse. Vi fick även ett utökat rul som gjordes av en läkare istället för bm där hon kollade extra på skallen, buken och hjärtat och inte heller det visade några avvikelser. Nu är vår son 2,5 månader och är en helt frisk och väldigt glad liten unge! <3 Jag håller tummarna för att allt är bra med din bebis. Lycka till!

  • Anonym (K)
    Thu 19 Sep 2019 23:19
    #10

    Jag fick också 1:2 på kub när jag väntade tredje barnet och då skulle jag precis fylla 32 år. Jag var då i v 13 men hade tyvärr moderkakan i bakvägg så det gick inte att ta ett moderkaksprov utan jag fick vänta till v 16 innan jag kunde ta ett fostervattenprov. I v 17 fick vi svar, först på korta analysen och sen på långa, och vår bebis hade ingen kromosomavvikelse. Vi fick även ett utökat rul som gjordes av en läkare istället för bm där hon kollade extra på skallen, buken och hjärtat och inte heller det visade några avvikelser. Nu är vår son 2,5 månader och är en helt frisk och väldigt glad liten unge! <3 Jag håller tummarna för att allt är bra med din bebis. Lycka till!

  • Thu 19 Sep 2019 23:29
    #11
    Anonym (anonym) skrev 2019-09-19 17:10:08 följande:

    Varför är du helt förstörd? Personer med kromosomavvikelser/Downs syndrom är lika mycket värda som andra.


    Nu har inte ts skrivit om just downs. Downs är en "mild" avvikelse, speciellt jämfört med 13 och 18. De två senare ger sällan ett liv mer än max några år pga svåra skador.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Panik­) Trådstartaren
    Fri 20 Sep 2019 08:44
    #12
    Anonym (K) skrev 2019-09-19 23:19:55 följande:

    Jag fick också 1:2 på kub när jag väntade tredje barnet och då skulle jag precis fylla 32 år. Jag var då i v 13 men hade tyvärr moderkakan i bakvägg så det gick inte att ta ett moderkaksprov utan jag fick vänta till v 16 innan jag kunde ta ett fostervattenprov. I v 17 fick vi svar, först på korta analysen och sen på långa, och vår bebis hade ingen kromosomavvikelse. Vi fick även ett utökat rul som gjordes av en läkare istället för bm där hon kollade extra på skallen, buken och hjärtat och inte heller det visade några avvikelser. Nu är vår son 2,5 månader och är en helt frisk och väldigt glad liten unge! <3 Jag håller tummarna för att allt är bra med din bebis. Lycka till!


    Å tack snälla!! Behöver verkligen precis sånna här solskenshistorier <3
Svar på tråden Jättedåligt kub resultat