• adke

    Min två åriga son beter sig konstigt , Fastnar i blicken och pratar dada språk för sig själv

    Hjälp !

    Min son är två år och 4 månader kan inga ord, har väldigt mycket energi svårt att sitta still. Han tar oss i handen och leder oss dit han vill.

    Det som är mest oroande är att han fastnar i både kropp och blick och pratar "dada" språk för sig själv. I samband med detta tappar han all kontakt med omvärlden.

    Sonen är också väldigt aggresiv och upplevelsen som vi får är att han inte leker så mycket med andra barn.

    Vi har varit hos läkare de misstänker inte autism då barnen får kontakt och förstår vid tillsägelse etc.

    Läkaren misstänkte tics eller epelepsi efter kontroller så visar det sig inte vara något av det heller.

    Hjälp !! Vad kan detta vara ? Fastnar i blicken pratar med sig själv tappar all kontakt med omvärlden. Mycket livlig och energisk sprimger runt mycket.

    positivt med barnet är att han lärt sig räkna till 10 och härma olika djur.

    vad är fel snälla hjälp !

  • Svar på tråden Min två åriga son beter sig konstigt , Fastnar i blicken och pratar dada språk för sig själv
  • syntharen

    Om han kan räkna till 10 så kan han ju ord och kan prata. Jag tänker att han har fokus på andra saker än just att prata. T.ex att räkna. Eller att röra sig och vara fysisk. Att han fastnar i kropp och blick kan jag inte svara på men kan det vara så att han har en livlig fantasi som håller på inne i hans huvud. Jag kan ibland tänka på nåt så koncentrerat att jag liksom försvinner från världen och bara ser det jag tänker på.

    Min äldsta son pratade inte heller mkt när han var 2,5 år men han lärde sig tidigt att räkna. Idag är han 9 år och babblar HEEEELA tiden Och är jätteduktig på matte.

  • MeandHim

    Min son sa daaaaaa till ALLT! När han var runt tre lossnade det och han fick ett helt sjukt stort ordförråd, pratar konstant tom i sömnen. Nu är han 12 och ett riktigt snille inom alla ämnen i skolan. Så ha tålamod, det släpper nog ska du se ;)

  • Elin P

    Tycker det låter ändå som lite misstänkt autism. Kanske ska du be att få träffa en annan läkare. Remiss till logoped kan också vara bra, det kan du få via BVC. Att ett barn som är snart 2,5 år inte pratar alls behöver ju kollas. Min son som är 2,5 pratar långa meningar, dock inte korrekt grammatik och han talar otydligt. Men vi i familjen förstår honom.

Svar på tråden Min två åriga son beter sig konstigt , Fastnar i blicken och pratar dada språk för sig själv