• rockmorsan

    Min 20åring vägrar flytta hemifrån

    Nu e situationen såhär att i maj tvingades dottern flyta från internatet hon bodde på pga att hon inte skött betalningarna av rummet. Jag ställde upp så hon fick bo hos mig o sambon men nu börjar det bli ohållbart, hon gör inget för o hjälpa till, hon uppskattar inget jag gör för henne samtidigt som hon e elak o uppkäftig mot mig hela tiden. Hon går till skolan men det e tyvärr det enda hon gör som e bra. Hon påstår att Soc ska hjälpa hem med lägenhet men det brukar ju ta tid. Sen undrar jag om hon ens klarar av o bo själv med tanke på vad som hände när hon bodde på internat. Vart vänder jag mig??? Frustrerad...

  • Svar på tråden Min 20åring vägrar flytta hemifrån
  • Lilyje

    Hon har ju ett boende hos er, så soc kommer inte gå in och ge henne ett annat boende.

    Sen är du väl försöljningsskyldig tills dess att hon är 21 i och med att hon studerar.

    Efter det så får du väl börja kräva hyra och andra kostnader av henne. Samt att hon hjälper till och följer era regler om hon vill bo kvar.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • viseversa

    Så länge hon går i skolan och bor hemma hos er är ni skyldiga att försörja henne och nej soc har inga tomma lägenheter att dela ut. Ni får ställa krav. Säg att hon måste betala hemma och hjälpa till med hushållsarbeten.

  • Sisisisi

    Försörjningsskyldigheten gäller bara om hon går gymnasiet.

    Om du har gjort vad du kan för att lära henne klara sig själv i vuxenlivet och hon ändå inte klarar det behöver hon ju fortsatt hjälp av tex god man som kan sköta hennes ekonomi.

    Varför skulle soc hjälpa med lägenhet, det får man ju fixa själv. Hur länge har hon stått i kö och hur långa är köerna?

    Har hon några diagnoser eller särskilda behov som du inte nämnt i TS?


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Kusinen

    Läser hon på gymnasiet eller gumnaaienivå utan tidigare gymnasieexamen? I så fall är ni föräldrar försörjningsskyldiga. Är hon klar med gymmasiet och läser vidare är ni inte det.

    Vet inte vad du ska göra men om det vore min dotter skulke jag vilja hjälpa henne på något sätt och hur beror ju på orsaken till problemen. Du funderar på om hon klara eget boende på grund av att hon inte betalat hyran tidigare, och då är ju frågan varför det är så och varför du inte tror att hon kommer lära av sina misstag? Har hon nån funktionsnedsättning? missbruksproblemarik? Psykisk ohälsa?

  • GGN

    Vad är det för studier?

    Om det blir riktigt illa får du gå till Kronofogden som får vräka henne.

  • beccagranen

    Prata med henne som till en vuxen och lägg upp en planering hur ni ska få det att fungera ihop. Låt henne också förmedla sin åsikt och kom tillsammans ihop med ett schema eller plan hur det ska fungera i praktiken. Det viktiga är väl att påpeka att hon är vuxen nu så ert ansvar är slut här. Vill hon leva sitt egna liv och göra som hon vill så är det dags att finna sig sitt egna hem. Men så länge hon bor i ert hem så ska det vara ett samarbete från bådas håll. Och det är noll tolerans att förolämpa varandra.

  • rockmorsan

    Hon går på folkhögskola och läser upp betyg. Så det e inte gymnasienivå. Hon e transperson o mår väl inte helt hundra men hon har haft missbruksproblem också.

  • GGN
    rockmorsan skrev 2019-09-20 08:58:05 följande:

    Hon går på folkhögskola och läser upp betyg. Så det e inte gymnasienivå. Hon e transperson o mår väl inte helt hundra men hon har haft missbruksproblem också.


    Då är du INTE försörjningsskyldig!

    Har hon inte sökt hjälp för sin psykiska ohälsa?
Svar på tråden Min 20åring vägrar flytta hemifrån