• Fri 20 Sep 2019 08:01
    468 visningar
    2 svar
    2
    468

    Bostadsbidrag innan arv "utbetalats"

    Min mamma är förtidspensionär, bor i en liten hyresrätt och får bostadstillägg/bidrag (varnar redan nu för att jag har dålig koll på terminologin och kanske rör ihop vissa begrepp - hoppas att det ska gå att följa ändå). Min mormor är vid livet men mycket gammal och min mamma undrar vad som händer den dag hon ärver min mormor. Där finns en sommarstuga med strandtomt och en bostadsrätt så min mamma lär förlora bostadsbidraget - men när

    Det som oroar min mamma är att hon kommer att förlora bidraget innan hon har hunnit kapitalisera på fastigheterna. Enkelt uttryckt så är det mycket tjafs mellan de två syskonen så det kan ta ett bra tag innan allt är sålt - och om min mamma blir av med bostadsbidraget under den perioden kommer hon inte att ha råd med hyran, etc.

    Är det någon som vet hur Försäkringskassan resonerar kring sådant här; handläggningstider, finns uppskov, undantag etc? Det kan ju inte vara helt ovanligt. Kan tillägga att fastigheterna finns i Finland, ifall det är av relevans. 

  • Svar på tråden Bostadsbidrag innan arv "utbetalats"
  • Fri 20 Sep 2019 08:47
    #1

    Snacka med biståndshandläggaren i din mammas kommun

  • Fri 20 Sep 2019 08:52
    #2

    Det är bostadstillägg från FK som hon har om hon har sjukersättning. Då kan du ju ringa och fråga FK (anonymt) om du vill. Men läs på fk.se under ?funktionsnedsättning/bostadstillägg/frågor och svar. Där står en hel del.

    Men det är inte så att man förlorar bidraget i förskott. Men hon måste ju anmäla förändrade uppgifter till FK.

    Fk får uppgifter från Skatteverket varje år utifrån deklaration och taxeringsuppgifter och då kommer de räkna om hennes bidrag

Svar på tråden Bostadsbidrag innan arv "utbetalats"