• Anonym (Hm)
    Fri 20 Sep 2019 09:00
    172 visningar
    20 svar
    -1
    20
    172

    Vem har rätt?

    För några dagar sen skulle jag beställa en sak. Ville ta det på faktura, men det fanns inte så det blev bankgiro. Bestämde mig sen för att vänta till senare istället.

    Fick mail från företaget där de frågade om det var några problem och sa att det skickas när de ser att jag betalat. Jag blev distraherad och glömde att svara.

    Några dagar senare låg paketet i brevlådan.

    Nu säger de att jag måste betala tillbakafrakten om jag inte vill ha den.

    Stämmer verkligen det?

  • Svar på tråden Vem har rätt?
  • Fri 20 Sep 2019 09:04
    #1

    Beställde du?

  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Fri 20 Sep 2019 09:11
    #2
    -1
    Kjell2 skrev 2019-09-20 09:04:36 följande:

    Beställde du?


    Jag vet inte, jag genomförde den till jag fick betalningsuppgifterna i mailen, men sen betalade jag inte. De sa ju att det skulle skickas efter de fått pengarna, så jag såg det inte som bindande på något sätt.
  • Fri 20 Sep 2019 09:21
    #3
    Anonym (Hm) skrev 2019-09-20 09:11:01 följande:

    Jag vet inte, jag genomförde den till jag fick betalningsuppgifterna i mailen, men sen betalade jag inte. De sa ju att det skulle skickas efter de fått pengarna, så jag såg det inte som bindande på något sätt.


    Låter som du beställde. Hur mycket strid och risk är du beredd att ta för fraktkostnaden?
  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Fri 20 Sep 2019 09:23
    #4
    -1
    Kjell2 skrev 2019-09-20 09:21:18 följande:

    Låter som du beställde. Hur mycket strid och risk är du beredd att ta för fraktkostnaden?


    Men de sa ju att de inte skulle skicka utan att jag betalat? Det är ju de som tabbat sig?
  • Anonym (betal­a)
    Fri 20 Sep 2019 09:28
    #5
    Anonym (Hm) skrev 2019-09-20 09:23:37 följande:
    Men de sa ju att de inte skulle skicka utan att jag betalat? Det är ju de som tabbat sig?
    Spelar ingen roll. Det är ju något du fick veta i efterhand, eller stod det tydligt när du beställde? Det kan ju vara en anställd som inte riktigt hade koll. Du borde ha kryssat i någon ruta att du accepterar deras villkor. Där brukar vara tydligt hur det fungerar med tex returkostnader, samt om det är möjligt att avbeställa utan kostnad.

    Du har hur som helst gjort en beställning när du klickat så långt att du fått betaluppgifterna. När man gjort en beställning brukar det vara helt självklart att man faktiskt kommer få och behöva betala varan. Det är väldigt svårt att hinna avboka en sådan beställning innan den skickats.

    Har du alltså ångrat dig helt och vill inte ha den? Ta detta som läropengar. Betala frakten tillbaka, och beställ inget du inte vill ha.
  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Fri 20 Sep 2019 09:32
    #6
    -1
    Anonym (betala) skrev 2019-09-20 09:28:31 följande:

    Spelar ingen roll. Det är ju något du fick veta i efterhand, eller stod det tydligt när du beställde? Det kan ju vara en anställd som inte riktigt hade koll. Du borde ha kryssat i någon ruta att du accepterar deras villkor. Där brukar vara tydligt hur det fungerar med tex returkostnader, samt om det är möjligt att avbeställa utan kostnad.

    Du har hur som helst gjort en beställning när du klickat så långt att du fått betaluppgifterna. När man gjort en beställning brukar det vara helt självklart att man faktiskt kommer få och behöva betala varan. Det är väldigt svårt att hinna avboka en sådan beställning innan den skickats.

    Har du alltså ångrat dig helt och vill inte ha den? Ta detta som läropengar. Betala frakten tillbaka, och beställ inget du inte vill ha.


    Ja det står att varan skickas först efter att den är betald.

    Man kryssar inte i nånting. Det är ett litet företag och tror inte de har speciellt många ordrar per dag.

    Och jag behöver saken egentligen, men kände att jag inte bör lägga pengar på det just nu.
  • Fri 20 Sep 2019 09:34
    #7
    Anonym (Hm) skrev 2019-09-20 09:23:37 följande:

    Men de sa ju att de inte skulle skicka utan att jag betalat? Det är ju de som tabbat sig?


    Behåller du lär de kräva betalt

    Skickar du tillbaka får du kräva företaget på frakten. Hur långt är du beredd att driva den processen?
  • Fri 20 Sep 2019 09:39
    #8
    Kjell2 skrev 2019-09-20 09:34:02 följande:
    Behåller du lär de kräva betalt

    Skickar du tillbaka får du kräva företaget på frakten. Hur långt är du beredd att driva den processen?
    Är det vad ts frågar om? Jag uppfattar det som att hen vill behålla varan som hen har beställt och som hen behöver och göra det på leverantörens bekostnad eftersom det är de som enligt ts har "tabbat sig". 

    Men jag kanske förstår ts fel. 
  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Fri 20 Sep 2019 09:40
    #9
    -1
    Pope Joan II skrev 2019-09-20 09:39:22 följande:

    Är det vad ts frågar om? Jag uppfattar det som att hen vill behålla varan som hen har beställt och som hen behöver och göra det på leverantörens bekostnad eftersom det är de som enligt ts har "tabbat sig". 

    Men jag kanske förstår ts fel. 


    Självklart tänker jag inte behålla den utan att betala, men jag vill inte betala frakten.
  • Fri 20 Sep 2019 09:42
    #10
    Anonym (Hm) skrev 2019-09-20 09:40:38 följande:

    Självklart tänker jag inte behålla den utan att betala, men jag vill inte betala frakten.


    Skicka i så fall tillbaka och kräv företaget på frakten.
  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Fri 20 Sep 2019 09:44
    #11
    -1
    Kjell2 skrev 2019-09-20 09:42:15 följande:

    Skicka i så fall tillbaka och kräv företaget på frakten.


    Och hur gör man det?
  • Bananb­öjaren
    Fri 20 Sep 2019 09:51
    #12
    +1

    Varför beställer du saker som du inte har råd att betala? Och betalningsmetoderna verkar suspekta också, det finns smidigare sätt än bankgiro och räkning att betala nätbeställningar på. Har du betalningsanmärkningar?

    Du låter som en lurendrejare som lever på diverse småbedrägerier. Hjälp inte TS mer.

  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Fri 20 Sep 2019 09:54
    #13
    Bananböjaren skrev 2019-09-20 09:51:00 följande:

    Varför beställer du saker som du inte har råd att betala? Och betalningsmetoderna verkar suspekta också, det finns smidigare sätt än bankgiro och räkning att betala nätbeställningar på. Har du betalningsanmärkningar?

    Du låter som en lurendrejare som lever på diverse småbedrägerier. Hjälp inte TS mer.


    Va? Jag har inte haft en betalningsanmärkning i hela mitt liv, de enda alternativ de hade var bankgiro eller swish. Jag behöver som sagt den egentligen och har beställt den många gånger (förbrukningsvara) men när jag fått tänka efter så kände jag att det fick vänta ett tag ändå.
  • Fri 20 Sep 2019 10:02
    #14
    Anonym (Hm) skrev 2019-09-20 09:32:36 följande:

    Ja det står att varan skickas först efter att den är betald.

    Man kryssar inte i nånting. Det är ett litet företag och tror inte de har speciellt många ordrar per dag.

    Och jag behöver saken egentligen, men kände att jag inte bör lägga pengar på det just nu.


    Men vad står det i köpvillkoren på deras sida? Låter hemskt märkligt att göra en beställning och bara strunta i att betala den, ångrar man sig kontaktar man ju företaget och avbeställer.
  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Fri 20 Sep 2019 10:43
    #15
    Solarn skrev 2019-09-20 10:02:22 följande:

    Men vad står det i köpvillkoren på deras sida? Låter hemskt märkligt att göra en beställning och bara strunta i att betala den, ångrar man sig kontaktar man ju företaget och avbeställer.


    Jag har haft väldigt mycket den senaste tiden, så jag glömde av det helt.
  • Fri 20 Sep 2019 10:46
    #16

    Har du tryckt på ?beställ? så har du accepterat att du ska betala och vill ha varan. Att de sen skickar ett Mail och säger att de skickar när du betalt är inte det viktiga - det viktiga är att du har åtagit dig att du ska betala för varan när du beställde den.

  • Anonym (betal­a)
    Fri 20 Sep 2019 12:16
    #17
    Anonym (Hm) skrev 2019-09-20 10:43:17 följande:

    Jag har haft väldigt mycket den senaste tiden, så jag glömde av det helt.


    Det är ju ändå du som gjort fel. Du har haft mycket, men måste ändå ta ansvar när du beställer varor. Du kommer inte få dem att betala returen i efterhand. Behåll varorna om du ändå behöver dem.
  • Fri 20 Sep 2019 12:33
    #18
    Anonym (Hm) skrev 2019-09-20 09:44:30 följande:

    Och hur gör man det?


    Skicka tillbaka och fakturera bolaget för frakten. Var beredd på tvist och funderar på om det är värt besväret.
  • Fri 20 Sep 2019 15:47
    #19
    +1
    Anonym (Hm) skrev 2019-09-20 10:43:17 följande:
    Jag har haft väldigt mycket den senaste tiden, så jag glömde av det helt.
    Och du tycker det är rimligare att företaget tar konsekvenserna av att du glömde än att du själv gör det?
  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Fri 20 Sep 2019 16:30
    #20
    Solarn skrev 2019-09-20 15:47:43 följande:

    Och du tycker det är rimligare att företaget tar konsekvenserna av att du glömde än att du själv gör det?


    De bröt ju överenskommelsen, det stod inte när man behövde betala och eftersom de tom mailade så måste de ju ge mig en chans att svara.
Svar på tråden Vem har rätt?