• Anonym (Micke)

    Bli pappa med denna ekonomin?

    Jag och tjejen ska få barn i höst. Visst är man orolig över min ekonomi och framtiden. Jag vill kunna ge en bra uppväxt och även kunna klara mig själv om det händer något i förhållandet.

    Jag har stora lån på totalt ca 250000 kr?!?!?!

    Detta pga ungdomsslarv i livet. Jag har dock fått ett bra lån hos banken på hela summan med 4.5% ränta. Kostar mig 2800 kr i månaden med låneskydd och försäkring.

    Min lön är 30 000 kr i månaden. Jag är sjukt nojjig och nervös. Tjejen har inte så bra lön när hon blir mammaledig. Vi har ett konto på 30000 kr och jag själv har bara 15000 kr.

    Om vi vill köpa hus i framtiden kommer det bli svårt pga mig?

  • Svar på tråden Bli pappa med denna ekonomin?
  • Anonym (Sara)

    Ni har definitivt tilläckligt bra ekonomi föör att kunna fösörja barnet.

    Det ni kan göra är att du möjliggör för tjejen att byta jobb/höja utbildningsnivån eller vad det är som gör att hon har låg lön.

    Visst kan skulden påveka när ni vill ta lån, men du komme ju inte ha den skulden alltid. Och det ä inte en nödvändighet att bo i hus. Ha det som ett mål att jobba mot om det ä något som ni vill, men gör det jnte till ett stressmoment eller att ni skulle vara säme föräldrar för att ni inte har hus.

  • Anonym (Micke)

    När hon har föräldraledigt får hon inte mycket. Annars 18-19000 kr

    Jag kanske oroar mig för mycket eller stressen över skulden

  • Anonym (A)
    Anonym (Sara) skrev 2019-09-20 14:02:06 följande:
    Ni har definitivt tilläckligt bra ekonomi föör att kunna fösörja barnet.
    Det ni kan göra är att du möjliggör för tjejen att byta jobb/höja utbildningsnivån eller vad det är som gör att hon har låg lön.

    Visst kan skulden påveka när ni vill ta lån, men du komme ju inte ha den skulden alltid. Och det ä inte en nödvändighet att bo i hus. Ha det som ett mål att jobba mot om det ä något som ni vill, men gör det jnte till ett stressmoment eller att ni skulle vara säme föräldrar för att ni inte har hus.
    Håller med
Svar på tråden Bli pappa med denna ekonomin?