• mrsLina

    Retur av glasögon

    Hej! Kan någon hjälpa mig svara på min fråga?

    Jag handlade glasögon av specsavers för tre månader sedan. Glasögonen jag köpte var terminal glasögon som jag skulle kunna se lite längre med också. Och inga höga styrkor.

    Jag märkte direkt i butiken att jag såg suddigt i dem men de sa fortsätt att använd dem, de blir bättre. Efter två-tre veckor gick jag tillbaka och sa att jag fortfarande såg dåligt. Jag fick en tid till optiker någon vecka efter. Optikern gjorde ett snabbt test och konstaterade att synundersökningen var korrekt. Och tyckte att det kan ta upp till 3 månader innan glasögonen fungerar. Hon gjorde däremot inget test på glasen.

    Hon tyckte dock att det kan vara smart för mig att börja med Linser för då kan jag inte ta av dem. Så då fick jag komma tillbaka en gång i veckan för att prova ut ett par linser. Har nu gjort detta i ca en månad och ser i princip inget med linserna.. Har ringt och sagt att jag vill avsluta detta påhitt.

    Sa även att glasögonen inte fungerar än. Men de kan ju ta upp mot 6 månader fick jag beskrivet för mig då.

    Nu börjar jag bli less och gick till en annan optiker och gjorde en synundersökning. Som jag förstår det är synundersökningen korrekt men inställningen på glasen är alldeles för låg och enl den optikern kommer det aldrig bli bättre utan de behöver ställa in dem bättre.

    Det har nu gått lite över 3 månader och

    Enl specsavers kan jag inte lämna åter glasögonen direkt utan optikern måste godkänna och se om hon kan göra något först.

    Men vad säger lagen? Jag känner att förtroendet har försvunnit och jag vill inte ha dessa glasögon längre.. Vad har jag som konsument rätt till?

  • Svar på tråden Retur av glasögon
  • Jagochdublirvi

    Glasögon kan du inte lämna tillbaka men däremot så ska optikern rätta till glasen så att de blir de rätta. Och som mammatill6 skrev så är terminalglasögon slipade för att du ska kunna se datorn på jobbet, för jag förmodar att det är din arbetsgivare som står för kostnaden? Är det så att du behöver glasögon även vid annan användning än enbart vid datorarbete så är det något som du ska betala för själv, men likväl så är det inget du kan lämna tillbaka hur som helst. Mitt råd är att du går till optikern du köpte glasögonen av och kräver att de kollar att glasen har blivit rätt. Sedan så måste du ha på sig glasögonen hela tiden vid datorn för att musklerna i dina ögon ska fatta att de inte behöver spänna sig så längre. Det kan ta tid. Så även om de är progressiva

  • mrsLina

    Enl optikern är det terminalglas med styrka för lite längre håll också?

    Nej jag stod själv för dem då jag upplevde att jag behövde nya.

    Varför kan jag inte lämna igen dem? Har påtalat problemet vid flera tillfällen även innan de 3 månader tiden gått ut?

  • EnAnonumius
    mrsLina skrev 2019-09-22 22:37:07 följande:

    Enl optikern är det terminalglas med styrka för lite längre håll också?

    Nej jag stod själv för dem då jag upplevde att jag behövde nya.

    Varför kan jag inte lämna igen dem? Har påtalat problemet vid flera tillfällen även innan de 3 månader tiden gått ut?


    Mjo.. Du har missuppfattat konceptet terminalglasögon. Terminalglasögon är inte gjorda för att du skall ha på dig dem och använda dem som "vanliga glasögon". Utan de är anpassade för att ha när man jobbar framför datamonitorn,

    Jag själv har terminalglasögon, och ja de är för "lite längre håll" också, men det lite längre hållet är ändå begränsad längd som är maximalt c:a 10-15m. Skall jag gå ut så får jag ta av mig terminalglasögonen så jag kan se på längre avstånd än dessa 10-15m.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • mrsLina

    Jag har terminalglas också. Jag vet vad de gör och det är inte det tråden handlar om. Jag kan inte läsa på datorn/telefonen med dem då de är alldeles suddiga. Frågan va om jag kunde lämna igen dem..

  • EnAnonumius
    mrsLina skrev 2019-09-23 09:01:00 följande:

    Jag har terminalglas också. Jag vet vad de gör och det är inte det tråden handlar om. Jag kan inte läsa på datorn/telefonen med dem då de är alldeles suddiga. Frågan va om jag kunde lämna igen dem..


    Ja, folk har fatta att du har terminalglasögon. Det skrev du liksom i din trådstart. Så det har ingen missat, att du har terminalglasögon, om du läser vad folk faktiskt skriver.

    Ingenstans i din trådstart tar du upp om att du har problem med att läsa datormonitorn med dem. Utan den enda beskrivningen du ger är liksom denna "man skall kunna se på lite längre avstånd med dem också" och att du ser suddigt. Dock så skrev du inte om det var suddigt när du använder dem vid datoranimation eller inte.  Att säga i din TrådStart: "Jag märkte direkt i butiken att jag såg suddigt i dem...." säger ju inget om hur det är vid datormonitorn. Det är naturligt när man står i butiken och får på sig sina terminalglasögon att man "ser suddigt". Notera att du aldrig delgav att du hade sagt att du testade att läsa din mobil (på läsavstånd) eller testade att läsa  p en av specsavers datormonitorer.

    Det blir svårt att svara på något när personen som vill ha hjälp, ger den rätta bakgrunds information från första början.

    Fast jag hittade något som kan, notera KAN, vara till hjälp för dig. Då du säger att du ser suddigt med dina terminalglasögon så kanske du skall läsa detta utan dem.
    https://www.lawline.se/answers/hava-kop-av-glasogon
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Retur av glasögon