Retur av glasögon
Hej! Kan någon hjälpa mig svara på min fråga?
Jag handlade glasögon av specsavers för tre månader sedan. Glasögonen jag köpte var terminal glasögon som jag skulle kunna se lite längre med också. Och inga höga styrkor.
Jag märkte direkt i butiken att jag såg suddigt i dem men de sa fortsätt att använd dem, de blir bättre. Efter två-tre veckor gick jag tillbaka och sa att jag fortfarande såg dåligt. Jag fick en tid till optiker någon vecka efter. Optikern gjorde ett snabbt test och konstaterade att synundersökningen var korrekt. Och tyckte att det kan ta upp till 3 månader innan glasögonen fungerar. Hon gjorde däremot inget test på glasen.
Hon tyckte dock att det kan vara smart för mig att börja med Linser för då kan jag inte ta av dem. Så då fick jag komma tillbaka en gång i veckan för att prova ut ett par linser. Har nu gjort detta i ca en månad och ser i princip inget med linserna.. Har ringt och sagt att jag vill avsluta detta påhitt.
Sa även att glasögonen inte fungerar än. Men de kan ju ta upp mot 6 månader fick jag beskrivet för mig då.
Nu börjar jag bli less och gick till en annan optiker och gjorde en synundersökning. Som jag förstår det är synundersökningen korrekt men inställningen på glasen är alldeles för låg och enl den optikern kommer det aldrig bli bättre utan de behöver ställa in dem bättre.
Det har nu gått lite över 3 månader och
Enl specsavers kan jag inte lämna åter glasögonen direkt utan optikern måste godkänna och se om hon kan göra något först.
Men vad säger lagen? Jag känner att förtroendet har försvunnit och jag vill inte ha dessa glasögon längre.. Vad har jag som konsument rätt till?