• Bibbopappa

    Grannar ringer mitt i natten och vill ha skjuts

    Vi är en småbarnsfamilj som lägger oss tidigt. 03:30 ringer våra grannar och väcker oss och säger att deras taxi, som de beställt och ska ta dem till flygplatsen, inte kommit. De är ett par i sextioårsåldern. Mannen undrar vad han ska göra och låter stressad, nästan panikslagen. Sedan frågar han om JAG kan köra dem till flygplatsen, "nu på en gång". De ska åka på en veckas semester till Grekland. Det tar kanske 45 minuter till flygplatsen med bil. Jag säger att jag inte kan köra då jag druckit någon öl tidigare under kvällen. Grannen säger då stressat att "Nä vi måste lösa detta, vi får ta bilen".

    Istället för att bara ta sin egen bil ringer de alltså och väcker oss och ber mig köra dem till flygplatsen och när jag inte kan så tar de sedan sin egen bil. Vi umgås inte med grannarna, men vattnar deras blommor, och dylikt, när de är borta.

    Hur ska man förklara detta beteende? Vi förstår inte hur de resonerar - man väcker väl inte grannarna mitt i natten och ber om skjuts när man lika väl kan köra själv? Vad är orsaken till detta? Någon som kan förklara, för vi fattar inte detta.
     Citera
  • Svar på tråden Grannar ringer mitt i natten och vill ha skjuts
  • Aamon

    Är det inte bättre att du frågar grannen varför han ringde sen när han kommer hem från Grekland?

  • Elviram

    Antar pga av panik och stress att de ringde dig. Tar de sin egna bil tillkommer parkering vilket kan vara krångligt och dyrt. De tänkte nog inte så mycket utan var nog bara väldigt stressade och kunde inte få ordning på sina tankar.

  • Kusinen
    Elviram skrev 2019-09-21 22:12:48 följande:

    Antar pga av panik och stress att de ringde dig. Tar de sin egna bil tillkommer parkering vilket kan vara krångligt och dyrt. De tänkte nog inte så mycket utan var nog bara väldigt stressade och kunde inte få ordning på sina tankar.


    Tror jag också. Kanske kommer de med en blomma väl hemma och ber om ursäkt.
  • viseversa
    Elviram skrev 2019-09-21 22:12:48 följande:

    Antar pga av panik och stress att de ringde dig. Tar de sin egna bil tillkommer parkering vilket kan vara krångligt och dyrt. De tänkte nog inte så mycket utan var nog bara väldigt stressade och kunde inte få ordning på sina tankar.


    Allvarligt talat så hade jag struntat fullständigt i varför dom ringde och väckte mig och min familj mitt i natten. Hade krävt en jävligt bra ursäkt. Och att deras parkering blir dyr är fan inte mitt problem heller.
  • plättarmedsylt

    Så där beter man sig inte. Hur stressad man än är, så borde man fortfarande förstå att man inte ringer och väcker folk mitt i natten för att man ska åka på semester. Om de inte självmant kommer och ber om ursäkt när de kommer hem, så skulle jag ta ett snack med dem. Förklara lugnt och sakligt att jag inte vill att de ringer och väcker mig av sådana orsaker, i synnerhet inte om de kan lösa problemet själva. Det är alldeles för mycket begärt att man ska få sin nattsömn förstörd bara för att någon inte har lust att betala parkering på flygplatsen.

  • viseversa

    Jag hoppas du fått en ordentlig ursäkt nu ts. För det är fan inte okej. Hade skämta rejält om jag var din granne. Fy

Svar på tråden Grannar ringer mitt i natten och vill ha skjuts