• Anonym (X)
    Sat 21 Sep 2019 15:00
    3371 visningar
    113 svar
    -1 +2
    113
    3371

    Tråkigt att politisk hemvist ofta är en dealbreaker vid dejting!

    Fler som känner igen sig i detta?
    För 10 år sedan minns jag inte ens att frågan kom upp vid dejting.

    Nu händer det att frågan kommer tidigt.

    Vad tycker ni?
    Står exempelvis ofta i texten på dejtingsidor att "SD-killar kan dra".
    Killar kanske skriver att de inte vill dejta feminister, V-röstare.

  • Svar på tråden Tråkigt att politisk hemvist ofta är en dealbreaker vid dejting!
  • Sat 21 Sep 2019 15:10
    #1
    +2

    Folk har fler sätt att träffa en partner idag och är därför kräsnare. Sen har det politiska klimatet blivit hårdare fast partierna står närmare varann, det är motsägelsefullt. Förr träffade man någon irl och då var politisk hemvist inte det första man talade om, när man fick reda på den var man redan kär...

    Håller med om att det är en tråkig och fördomsfull utveckling.

  • Anonym (A)
    Sat 21 Sep 2019 15:11
    #2
    +1
    Tecum skrev 2019-09-21 15:10:10 följande:
    Folk har fler sätt att träffa en partner idag och är därför kräsnare. Sen har det politiska klimatet blivit hårdare fast partierna står närmare varann, det är motsägelsefullt. Förr träffade man någon irl och då var politisk hemvist inte det första man talade om, när man fick reda på den var man redan kär...

    Håller med om att det är en tråkig och fördomsfull utveckling.
    Ett plus på det.
  • Sat 21 Sep 2019 15:20
    #3

    Jag upplever att politisk tillhörighet har varit uppe på tapeten redan på 90-talet när jag gick på gymnasiet. Jag tycker att det är bra att diskutera värderingar från start, varför slösa tid på någon som man aldrig kommer kunna fungera med?

  • Anonym (jenny­)
    Sat 21 Sep 2019 15:31
    #4
    -3

    Varför är det tråkigt? Det är bara bra att man gallrar ur nonos redan från början. Många söker ju något seriöst och att leva med och uppfostra barn med någon som har(i ens tycke) skräpåsikter funkar ju sällan.

    Hade jag sökt partner hade jag inte haft något intresse av att spilla tid på att möta sojapojkar. Blir någon kjänkt över det är det deras problem.

  • Sat 21 Sep 2019 15:38
    #5
    +1

    Om man letar en seriös och varaktig relation så är väl liknande grundläggande värderingar väldigt bra.

  • Sat 21 Sep 2019 15:41
    #6
    -2 +3
    BurningDiamond skrev 2019-09-21 15:20:50 följande:
    Jag upplever att politisk tillhörighet har varit uppe på tapeten redan på 90-talet när jag gick på gymnasiet. Jag tycker att det är bra att diskutera värderingar från start, varför slösa tid på någon som man aldrig kommer kunna fungera med?
    Värderingar är en sak, politisk hemvist något annat. Det är inte så enkelt att de alltid matchar varann. Det är t ex inget ovanligt att en socialdemokrat har värderingar som ligger närmast SD, medan en moderat kan ha en människosyn som är väldigt empatisk och tolerant. Du måste ändå "slösa tid" på personen för att bli på det klara med dennes värderingar.
  • Anonym (Kvinn­a)
    Sat 21 Sep 2019 15:48
    #7
    -2 +1

    Inget konstigt...Man vill ju inte dela livet med en som inte har liknande åsikter åtminstone.

  • Sat 21 Sep 2019 15:55
    #8
    +1
    Tecum skrev 2019-09-21 15:41:50 följande:
    Värderingar är en sak, politisk hemvist något annat. Det är inte så enkelt att de alltid matchar varann. Det är t ex inget ovanligt att en socialdemokrat har värderingar som ligger närmast SD, medan en moderat kan ha en människosyn som är väldigt empatisk och tolerant. Du måste ändå "slösa tid" på personen för att bli på det klara med dennes värderingar.
    Jag tolkar inte partipolitisk tillhörighet och politisk hemvist som synonymer.

    När jag säger "slösa tid" så menar jag att om det är en deal-breaker för mig med en partner som är buddist, eller vegetarian, eller hårdrockare, eller socialdemokrat, eller förälder, eller lokförare, ja då är det väl ganska bra att tala om det från början så slipper man ens gå på dejt.
  • Anonym (Emeli­e)
    Sat 21 Sep 2019 16:01
    #9
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-09-21 15:48:07 följande:

    Inget konstigt...Man vill ju inte dela livet med en som inte har liknande åsikter åtminstone.


    Håller inte med. Skulle tycka det var trist om partnern tyckte lika som mig i allt.
  • Sat 21 Sep 2019 16:03
    #10
    BurningDiamond skrev 2019-09-21 15:55:45 följande:
    Jag tolkar inte partipolitisk tillhörighet och politisk hemvist som synonymer.

    När jag säger "slösa tid" så menar jag att om det är en deal-breaker för mig med en partner som är buddist, eller vegetarian, eller hårdrockare, eller socialdemokrat, eller förälder, eller lokförare, ja då är det väl ganska bra att tala om det från början så slipper man ens gå på dejt.
    Ok, då är vi överens. Men TS skrev "politisk hemvist" och det säger egentligen inte mycket om värderingar.

    Trevlig helg!
Svar på tråden Tråkigt att politisk hemvist ofta är en dealbreaker vid dejting!