• Anonym (Kaffedraken)

    Hjälp

    Jag har länge gått i tankar om att jag vill ha barn, har ingen partner och har inte haft något seriöst på ett bra tag.

    Men nu har jag blivit gravid, pappan är en kille jag haft ett kkförhållande med till och från dom senaste åren. Men ingen av oss vill ha något seriöst med den andra.

    Det gör mig inget att bli ensam förälder det tror jag att jag klarar då jag har bra vänner och familj.

    Men nu till problemet.. tre av mina närmsta vänner är gravida. De har sambo och barn sen tidigare, jag känner nu att alla i omgivningen kommer tro att jag blivit gravid med "flit" bara för att mina vänner är gravida. Men så är det värkligen inte, det här var inte planerat och det är inget jag tänkt skulle hända med killen jag varit med.

    Står mellan valet å avsluta graviditeten eller låta tiden gå...?! Vet att ingen kan säga åt mig vad jag ska göra, då de är mitt eget beslut. Men vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Hjälp
  • Anonym (Kaffedraken)

    Då ingen kan tvinga dig till abort så är valet ditt.

    Skit i vad andra tror angående graviditeten. Du vet och det är huvudsaken. Var sann till dig själv.

    Angående barnet och föräldraskap. Antingen kommer du få göra allt själv som ensamstående då pappan kanske inte vill ha kontakt eller något med dig eller barnet att göra.

    Eller så vill han vara en del av ditt och barnets liv och kommer ta sitt ansvar. Han kanske vill ha gemensam vårdnad med varannan vecka och en dag kanske ditt barn växer upp med en bonus mamma varannan vecka.

    Livet kan sluta på olika vägar då framtiden är ovis.

    Men först och främst så ska du bestämma dig för vad du vill samt prata med den blivande pappan.

    Lycka till med vad som än blir bestämt

  • Anonym (Kaffedraken)

    Absolut bestämmer du själv hur du ska göra! Men samtidigt skulle jag råda dig att prata med pappan innan du tar beslutet. Hade det varit jag hade jag inte tyckt att det kändes rätt att föda barnet utan att den andra parten visste om det och fick framföra sina åsikter.

    Då får du även en bättre känsla för vad som skulle kunna hända framöver. Som Anonym ovan säger så finns det en massa tänkbara scenarion som kanske inte alla är det du hade tänkt dig när du föreställer dig livet som mamma.

Svar på tråden Hjälp