• Sat 21 Sep 2019 17:54
    1408 visningar
    24 svar
    24
    1408

    Ovanliga tjej och killnamn

    Hej!

    Försöker hitta ett namn till vår kommande bebis. Vet inte könet så är intresserad av både tjej och killnamn.

    Vilka är era favoritnamn som är bland de ovanligare? (Alltså inte William, Liam, Alice, Elsa osv).

    Vill ha massa tips så ös på!

  • Svar på tråden Ovanliga tjej och killnamn
  • Sat 21 Sep 2019 18:16
    #1

    Har du några andra kriterier än att det ska vara ovanligt? Hur ovanligt? Utanför topp 10 eller topp 100? Ovanligt bland barn eller ovanligt i allmänhet? Långt, kort, klassiskt, modernt, nyskapat eller redan existerande?

  • Sat 21 Sep 2019 18:23
    #2
    LoveRain skrev 2019-09-21 18:16:42 följande:

    Har du några andra kriterier än att det ska vara ovanligt? Hur ovanligt? Utanför topp 10 eller topp 100? Ovanligt bland barn eller ovanligt i allmänhet? Långt, kort, klassiskt, modernt, nyskapat eller redan existerande?


    Ovanligt överlag är min tanke. Allt är av intresse. Gör inget om det redan finns så klart men vill inte att varannat barn heter det :)

    Gärna inte på någon topplista. Ju färre som heter det desto bättre.
  • Sat 21 Sep 2019 18:41
    #3
    tugidaq skrev 2019-09-21 18:23:04 följande:

    Ovanligt överlag är min tanke. Allt är av intresse. Gör inget om det redan finns så klart men vill inte att varannat barn heter det :)

    Gärna inte på någon topplista. Ju färre som heter det desto bättre.


    Ok. Så inte topp 100?

    Här finns tips:

    loppi.se/16-fina-namn-som-fortfarande-ar-ovanliga-sverige/

    www.svd.se/10-vackra-fornamn-som-fortfarande-ar-ovanliga-i-sverige

    Här kan du leta upp ovanliga namn om du orkar bläddra

    svenskanamn.alltforforaldrar.se/statistik/sverige

    Mer statistik kring namn som kan vara till hjälp

    www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/amnesovergripande-statistik/namnstatistik/
  • Anonym (Hejhe­j)
    Sat 21 Sep 2019 20:59
    #4
    -3

    Jamie heter min son. De är ganska ovanligt i Sverige. Funkar jätte bra utomlands med :)

  • Sat 21 Sep 2019 23:25
    #5
    +1
    tugidaq skrev 2019-09-21 17:54:57 följande:

    Hej!

    Försöker hitta ett namn till vår kommande bebis. Vet inte könet så är intresserad av både tjej och killnamn.

    Vilka är era favoritnamn som är bland de ovanligare? (Alltså inte William, Liam, Alice, Elsa osv).

    Vill ha massa tips så ös på!


    Nikodemus Otis  Amadeus Uriel Jonah Arnold Douglas Leonidas Constantin Tord Viking 

    Ottilia  Amalia Snöfrid  Corina  Agnetha Bengtha  Adolfina Harriette Sabine Lexinor Eivor Nike 

    Det var väl de fina jag tänker på direkt. Det finns ju många namn som är ovanliga, men kanske inte så bra. Du kan ju döpa ditt barn till Potatis eller Lucifer men kanske inte så uppskattat när barnet växer upp. ;)
  • Sat 21 Sep 2019 23:29
    #6

    Ps, måste bara fråga om ditt nick TS, är det från WoW eller Harrison?

  • Sat 21 Sep 2019 23:29
    #7

    Nej, varken Potatis eller Lucifer blir godkänt som namn på ett barn.

  • Kusine­n
    Sun 22 Sep 2019 00:03
    #8

    Hermine, Solveig, Eira, Viva, Viveka, Cordelia, Harriet, Irja, Aino, Villemo, Rita, Ritva,, Eivor, Alfrida, Idun, Daga,Edda, Elida, Iselin, Embla, Jorunn, Ragna, Rosalie, Torun, Yrsa, Isla, Valeria, Tekla, Svava, Ilon, Albertina

    Gunnar, Georg, Ambjörn, Elis, Algot, Etienne, Quentin, Leander, Cesar, Åke, Even, Carsten, Einar, Albrekt, Folke, Eugen, Gotthard, Assar, Ossian, Valentin, Isidor, Ruben, Severin, Bernhard,

  • Sun 22 Sep 2019 00:51
    #9
    +1
    LoveRain skrev 2019-09-21 23:29:40 följande:

    Nej, varken Potatis eller Lucifer blir godkänt som namn på ett barn.


    Tyvärr har skatteverket släppt på reglerna de senaste åren
    www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/namnsok/Search/

  • Sun 22 Sep 2019 20:43
    #10

    På min lista står de ovanliga namnen: Esbjörn, Leander, Terje, Edel, Ellisiv, Hilla, Ingelin och Tiril.

    Sedan kan man ju för all del se typ Bengt som ovanligt om man tänker i generationer.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Ovanliga tjej och killnamn