• Anonym (EM)

    Stor inkomstskillnad, hur slippa dåligt samvete?

    Jag och min flickvän ska flytta ihop. Hon är låginkomsttagare och just nu arbetslös, hon kommer dock sannolikt få jobb. Jag tjänar flera gånger så mycket som hon och är van vid ett bekvämt liv utan att behöva vända på slantarna. Jag har ett rejält sparkapital och en fastighet utan lån.

    Hon säger att hon inte vill vara en guldgräverska och jag litar på henne men faktum kvarstår att vi kan komma att få problem med olika ekonomiska förutsättningar.

    Vi ska köpa nytt hus som jag kommer att äga, hon vill betala hyra men hur mycket är skäligt? Hur gör vi med matpengar och andra utgifter? Känsligt! Jag vill kunna fortsätta köpa den mat jag vill, åka på resor osv men hon kan ju inte göra det. Är det möjligt att ha olika matkonton tex? Hur kan jag föreslå att vi gör med ekonomin så att det känns bra för oss båda och att jag slipper ha dåligt samvete? Hon ska ju helst inte behöva stanna hemma om jag reser. Hon har erbjudit sig att städa och sköta vissa andra hushållssysslor mot lägre hyra, men jag vet inte. Jag vill inte gifta mig pga känsligt då jag ju blir försörjningsskyldig. Hon vill gifta sig och har sagt att hon gärna skriver på äktenskapsförord för det är inte pengar hon är ute efter, men jag känner tveksamhet.

    Vi har inte och ska inte ha gemensamma barn, vi har båda vuxna barn sedan tidigare.

  • Svar på tråden Stor inkomstskillnad, hur slippa dåligt samvete?
  • Anonym (Karin)

    Det ni inte ska göra är att hon står för förbrukningsvaror och du för investeringar (brukar inte vara en helt ovanlig överenskommelse).

    I övrigt är det väldigt svårt att svara på eftersom det ju beror väödigt mycket på hur ni ser på ekonomi och samboskap.

    Ni hamnar ju i en i mitt tycke märklig mellansituation där ni ser er som sambos samtidigt som du är hennes hyresvärd. Det blir ju en mer osäker hyressituation för henne än om hyrt lägenhet på vanligt sätt. Om hon är beedd och ta den osäkerhetsfaktorn så bör hon kompemenseras på något sätt för det så hon har ennhögre trygghetsgras om ni går isär.

    En annan sak som är viktig är att öven om du öger fastigheten så är det lika mycket hennes hem. Konflikter som man har läst om här är ofta baseeade på att husägaren också ser hemmet som bara sitt och bestämmer över hemmet. När man hyr lägenhet får man dels information och dessutom en hel del att säga till om (när det inte handlar om direkt fastighetsunderhåll).

    Ska ni ha helt separata matkonton får ni ju laga mat var för sig också (eller att en person gör två rätter varannan dag) och typ av separata kylar/pkan i kylen. Jag skulle dock tycka att det skulle kännas superkosntigt att ha det så. Ett förslag är annars att ni står för handling och matlagning varannan vecka. Då handlar och lagar hon efter sin standard och sina preferenser och du efter dina.

    Ett annat generellt råd är att det alltid är den med bäst ekonomi som får anpassa sig till den med sämre ekonomi. Du får anpassa din standard efter hrnnes ekonomiska förmåga när det gäller gemensamma semestrar, inköp mm.

    Ett tips för feamtiden, om ni tänkt skaffa barn är att du tar huvuddelen av fl så att hon inte förlorar sså mycket på det då det ju slpr hprdare på en med lägre inkomst att förlora inkomst och kanske att vara borta från jobbet om hon har möjlighet att avancera där.

    Det är svårt att leva ihop och ha det seperareat på samma sätt som när man inte levde ihop.

  • Anonym (Karin)

    Förlåt missade att ni inte ska ha barn, så skippa det stycket.

  • Anonym (n)

    Jag skulle saga gör slut med henne. Du förtjänar bättre. Hon är förmodligen tillsammans med dig för att du kan erbjuda henne saker. Varför var du aldrig tillsammans med någon kvinna som köpte dig saker? Tänk på den saken

  • Anonym (Karin)
    Anonym (n) skrev 2019-09-22 09:35:28 följande:

    Jag skulle saga gör slut med henne. Du förtjänar bättre. Hon är förmodligen tillsammans med dig för att du kan erbjuda henne saker. Varför var du aldrig tillsammans med någon kvinna som köpte dig saker? Tänk på den saken


    Det framgår ingenstans i ts att ts köpt något åt sin blivande sambo eller att han tänker göra det i framtiden. Eller att hon vill att han gör det.

    Du tänker att det enda han har att erbjuda sin nuvarande är pengar men för framtida partners

    har han mer att erbjuda?
  • Anonym (n)
    Anonym (Karin) skrev 2019-09-22 09:48:46 följande:
    Det framgår ingenstans i ts att ts köpt något åt sin blivande sambo eller att han tänker göra det i framtiden. Eller att hon vill att han gör det.

    Du tänker att det enda han har att erbjuda sin nuvarande är pengar men för framtida partners

    har han mer att erbjuda?
    Jo, han erbjuder lägenhet som hon bor i, Han erbjuder bättre standard än kvinnan själv. Han har mycket pengar, hon är fattig. Han äger tillgångar hon äger inget. 

    Han förtjänar bättre som sagt. Han borde genast göra slut och leta vidare.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (n) skrev 2019-09-22 09:56:21 följande:

    Jo, han erbjuder lägenhet som hon bor i, Han erbjuder bättre standard än kvinnan själv. Han har mycket pengar, hon är fattig. Han äger tillgångar hon äger inget. 

    Han förtjänar bättre som sagt. Han borde genast göra slut och leta vidare.


    Att han har mycket pengar är ju inte samma sak som att hon får ta del,av dem.

    Ja, han erbjuder henne att hyra ett hem hos honom. Vad hon har för standard på sitt nuvarande boende och om hon skulle kunna få samma standard till samma kostnad och med samma villkor med en annan hyresvärd vet vi inte. Eller om det ens är en standard som hon vill ha.

    Du får naturligtvis anse att hon är en sämre person än han enbart baserat på hennes inkosmt och att han förtjänar någon i ditt tycke bättre, men jag tolkade dig som att han hade köpt saker åt henne och det framgår inte av vad han skriver.
  • Anonym (000)
    Anonym (EM) skrev 2019-09-22 09:05:51 följande:

    Jag och min flickvän ska flytta ihop. Hon är låginkomsttagare och just nu arbetslös, hon kommer dock sannolikt få jobb. Jag tjänar flera gånger så mycket som hon och är van vid ett bekvämt liv utan att behöva vända på slantarna. Jag har ett rejält sparkapital och en fastighet utan lån.

    Hon säger att hon inte vill vara en guldgräverska och jag litar på henne men faktum kvarstår att vi kan komma att få problem med olika ekonomiska förutsättningar.

    Vi ska köpa nytt hus som jag kommer att äga, hon vill betala hyra men hur mycket är skäligt? Hur gör vi med matpengar och andra utgifter? Känsligt! Jag vill kunna fortsätta köpa den mat jag vill, åka på resor osv men hon kan ju inte göra det. Är det möjligt att ha olika matkonton tex? Hur kan jag föreslå att vi gör med ekonomin så att det känns bra för oss båda och att jag slipper ha dåligt samvete? Hon ska ju helst inte behöva stanna hemma om jag reser. Hon har erbjudit sig att städa och sköta vissa andra hushållssysslor mot lägre hyra, men jag vet inte. Jag vill inte gifta mig pga känsligt då jag ju blir försörjningsskyldig. Hon vill gifta sig och har sagt att hon gärna skriver på äktenskapsförord för det är inte pengar hon är ute efter, men jag känner tveksamhet.

    Vi har inte och ska inte ha gemensamma barn, vi har båda vuxna barn sedan tidigare.


    Låter som ni ska fortsätta som särbos, eftersom ni bara vill dela vissa delar av ert liv. 

    Varför är ni egentligen tillsammans?
  • Anonym (n)
    Anonym (Karin) skrev 2019-09-22 10:01:00 följande:
    Att han har mycket pengar är ju inte samma sak som att hon får ta del,av dem.

    Ja, han erbjuder henne att hyra ett hem hos honom. Vad hon har för standard på sitt nuvarande boende och om hon skulle kunna få samma standard till samma kostnad och med samma villkor med en annan hyresvärd vet vi inte. Eller om det ens är en standard som hon vill ha.

    Du får naturligtvis anse att hon är en sämre person än han enbart baserat på hennes inkosmt och att han förtjänar någon i ditt tycke bättre, men jag tolkade dig som att han hade köpt saker åt henne och det framgår inte av vad han skriver.
    Hon vill att han köper saker åt henne. Hon är inget att se upp till eller ha, han borde jämföra henne med kvinnor på nattklubb som endast kisser de (snyggaste, längsta, rikaste och charmigaste)

    Varför skulle det vara undantag för kvinnor? om kvinnor kan välja och vraka mellan de bästa borde kvinnor bli behandlade detsamma. Inga undantag bara för att du snackar skit och försöker manipulera ts 
  • Anonym (n)

    Ts kola denna video och få din uppfattning av hur du vill gå väga till, verkar som att du saknar denna erfarenhet:



  • Anonym (Karin)
    Anonym (n) skrev 2019-09-22 10:07:06 följande:

    Hon vill att han köper saker åt henne. Hon är inget att se upp till eller ha, han borde jämföra henne med kvinnor på nattklubb som endast kisser de (snyggaste, längsta, rikaste och charmigaste)

    Varför skulle det vara undantag för kvinnor? om kvinnor kan välja och vraka mellan de bästa borde kvinnor bli behandlade detsamma. Inga undantag bara för att du snackar skit och försöker manipulera ts 


    Hur vet du att hon vill att han köper saker till henne? Känner du henne? Eller baserar du det på en fördom om kvinnor med låglönejobb? Det står ju inget om det i ts i alla fall.

    Jag tycker alla oavsett kön ska välja den partner som de trivs bäst med och mår bra tillsammans med. Så givetvis ska ts välja den han trivs bäst med. Vet inte varför du tror att jag tycker nåot annat. Men han ska ju gå från sina prefenser och inte dina.

    Men nu blir det lite väl ot, vill inte ta över tråden med saker som jnte handlar om ts fråga.
Svar på tråden Stor inkomstskillnad, hur slippa dåligt samvete?