• Anonym (Ledsen)

    missar sin aktivitet på pappans helger

    Mitt barn har fritidsaktivitet på söndagar, något hen sett fram emot jättemycket o tycker är kul.

    Hen har varit orolig inför pappans helger, orolig över att inte få gå på sin aktivitet. Hen valde t om att stanna hemma två helger för stt vara säker på att inte missa aktiviteten.

    Idag ringer hen o ber mig hämta för dom har ?missat? bussen till aktivitet o inte kommer hinna. Jag arbetar de helger hen är hos sin pappa och hade ej möjlighet.

    Eftersom det är mitt barns önskan att få på aktiviteten som bara går att utföra på söndagar så tycker jag det är pappans ansvar att varannan söndag att sköta aktiviteten. Det är ju i barnets intresse.

    Nu återstår alternativ, insistera på att barn lämnas på lördag och jag får lösa så att hen kommer till aktivitet eller så får hen umgås med pappa på lov.

    Papppan var sur då jag meddelande dag o tid för aktivitet då han ansåg att det tog tid ut hans umgänge. Det var svårt att hitta en aktivitet barnet vill utföra och överlagt svårt att fånig aktivitet så att det passar ALLAS schema.

    Hur ska jag bete mig?

    Barnet är stort nog att ta ställning till alternativ som finns om ej pappa går ledning på att sköta aktiviteten

    1. Umgänge pappa fredag - lördag

    2. Pappa på lov o lång helger alternativt mitt i veckan om hen så önskar, dåligt alternativ då pappa bor ca 1 timmes kollektivtrafik färd bort

  • Svar på tråden missar sin aktivitet på pappans helger
  • Anonym (Sara)

    Om ni är oense om umgänge och inte kommer överens är det bästa oftast att ha samaebetssamtal på Familjerätten. Har nj dom eller avtal nu eller bara en muntlig överenskommelse?

    Du kan inte på egen hand besämma över umgänget och tex bara bestämma att den andra föräldern bara får träffa barnet på lovet. Det msåte ni komma överens om eller få en dom på.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Sara) skrev 2019-09-22 11:16:56 följande:

    Om ni är oense om umgänge och inte kommer överens är det bästa oftast att ha samaebetssamtal på Familjerätten. Har nj dom eller avtal nu eller bara en muntlig överenskommelse?

    Du kan inte på egen hand besämma över umgänget och tex bara bestämma att den andra föräldern bara får träffa barnet på lovet. Det msåte ni komma överens om eller få en dom på.


    Nej inget avtal. Klarat oss med nöd o näppe hittills vad gäller allt.

    Ska ringa dom.

    Nej jag kan inte bestämma men barnet är stortr nog att välja om hon vill till pappa eller ej o hur länge den vistelsen ska vara?? Hen är stor nog att ta beslut kring vad som är viktigt enligt sig själv.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Sara) skrev 2019-09-22 11:16:56 följande:

    Om ni är oense om umgänge och inte kommer överens är det bästa oftast att ha samaebetssamtal på Familjerätten. Har nj dom eller avtal nu eller bara en muntlig överenskommelse?

    Du kan inte på egen hand besämma över umgänget och tex bara bestämma att den andra föräldern bara får träffa barnet på lovet. Det msåte ni komma överens om eller få en dom på.


    Nej inget avtal. Klarat oss med nöd o näppe hittills vad gäller allt.

    Ska ringa dom.

    Nej jag kan inte bestämma men barnet är stortr nog att välja om hon vill till pappa eller ej o hur länge den vistelsen ska vara?? Hen är stor nog att ta beslut kring vad som är viktigt enligt sig själv.
  • Anonym (Mamma till 3)

    Hur gammalt är barnet och hur många aktiviteter har det?

  • whitestar

    När exakt på söndag ligger aktiviteten? Om det inte är alltför tidigt kan sonen vara till söndag o efter aktiviteten åker han hem direkt till dig

  • Anonym (Sara)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-09-22 11:21:41 följande:

    Nej inget avtal. Klarat oss med nöd o näppe hittills vad gäller allt.

    Ska ringa dom.

    Nej jag kan inte bestämma men barnet är stortr nog att välja om hon vill till pappa eller ej o hur länge den vistelsen ska vara?? Hen är stor nog att ta beslut kring vad som är viktigt enligt sig själv.


    Hur gammalt är barnet då? Det låter ju inte som ett jättestort barn/ungdom om hen ej kan hålla reda på busstider och sånt till träning själv. Jag tror inte att det räcker som orsak att minska umgänget mot förälderns vilja bara för att barnet vill gå på en aktivitet. Lite beroende på ålder då.
  • Anonym (pippi)

    Alltså du kan ju inte styra och ställa när barnet är hos sin pappa. Låt det vara.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2019-09-22 11:24:43 följande:

    Hur gammalt är barnet och hur många aktiviteter har det?


    Barnet är snart 10. Under veckorna jobbar jag så att jag hämtar på fritids kl 1730. Under veckor finns alltså ingen tid för aktiviteter, utbudet för åldersgrupp o barnets intresseområde har gjort det svårt näst intill att finna aktivitet.

    Barnet behöver en aktivitet i rörelse. Detta är den enda aktiviteten.
  • Anonym (Ledsen)
    whitestar skrev 2019-09-22 11:26:35 följande:

    När exakt på söndag ligger aktiviteten? Om det inte är alltför tidigt kan sonen vara till söndag o efter aktiviteten åker han hem direkt till dig


    Ja barnet hämtade av pappa efter skola fredag o planen barn att barnet ska tas till aktivitet av pappa. Aktivitet startar 1130-1300, därefter umgänge o lämning ca 16.

    Problemet är ju att pappan inte ser barberare behov av aktiviteten . Barnet ringde mig o grät idag för att hen inte kom iväg på aktivitet.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Sara) skrev 2019-09-22 11:27:40 följande:

    Hur gammalt är barnet då? Det låter ju inte som ett jättestort barn/ungdom om hen ej kan hålla reda på busstider och sånt till träning själv. Jag tror inte att det räcker som orsak att minska umgänget mot förälderns vilja bara för att barnet vill gå på en aktivitet. Lite beroende på ålder då.


    Fast aktiviteten är ju barnets vilja o behov. Det handlar om att pappan missar 1 1/2 timme umgänge då barnet är på aktivitet.

    Vill inte en förälder ge den tiden till socialt umgänge , motion och utveckling?
Svar på tråden missar sin aktivitet på pappans helger