• Koncentration

    Hänga upp flagga med enbart eyelets

    Hej!

    Jag har länge velat hänga upp min flagga utan att använda spikar eller någon typ av tejp eller så. Nu har jag hittat Eyelets. Men tydligen behöver man spikar i alla fall och den informationen har jag inte fått höra talas om tidigare. Så vilket är korrekt? Kan man inte hänga upp min flagga med enbart eyelets?

    Måste man använda borr till betong?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Hänga upp flagga med enbart eyelets
  • myskmalva

    Öljetter, som det heter på svenska, fäster inte på väggen. De är bara till för att stärka kanten runt hål i tyget.

    Vill du sätta krokar i betong rekommenderar jag det som helt enkelt kallas betongkrok. Det är som en liten plastkrok som fäster med 2-3 smala spikar i betongen (man slår i dem med hammare). De håller inte för jättemycket belastning, men till en flagga eller en liten tavla funkar de utmärkt.

  • Koncentration
    myskmalva skrev 2019-09-22 16:17:55 följande:

    Öljetter, som det heter på svenska, fäster inte på väggen. De är bara till för att stärka kanten runt hål i tyget.

    Vill du sätta krokar i betong rekommenderar jag det som helt enkelt kallas betongkrok. Det är som en liten plastkrok som fäster med 2-3 smala spikar i betongen (man slår i dem med hammare). De håller inte för jättemycket belastning, men till en flagga eller en liten tavla funkar de utmärkt.


    Fast det kan jag inte spika upp på min flagga. Skulle ju se jätteknasigt ut om jag spika upp den på flaggan för att den skall sitta fast.

    Öljetter är alltså ingenting som hjälper? Jag fick en sådan rekommendation att de skulle hjälpa...
  • myskmalva
    Koncentration skrev 2019-09-22 19:38:03 följande:
    Fast det kan jag inte spika upp på min flagga. Skulle ju se jätteknasigt ut om jag spika upp den på flaggan för att den skall sitta fast. Öljetter är alltså ingenting som hjälper? Jag fick en sådan rekommendation att de skulle hjälpa...

    Ska du ha öljetter måste du göra en rad med hål i överkanten på flaggan och sedan får du antingen sätta upp en krok för varje öljett eller trä en lina genom öljetterna och fästa linans båda ändar på något vis.
  • myskmalva

    Ett annat alternativ är att sy på ett avlångt tygstycke/band på baksidan i ovankanten av flaggan, så att det blir som en kanal där du kan trä in en pinne eller lina som du sedan fäster på något sätt.

  • Kodia

    Personen som tipsade dig om öljetter menade nog att du skulle sätta öljetter i flaggan för att det skulle bli snygga hål, och att du sedan skulle hänga upp den genom att trä öljetterna på spikar eller krokar.
    Om du inte vill/kan göra större hål i väggen är nog det bästa att använda tavelkrokar. Sy små upphängningsband på baksidan av flaggan, nära överkanten, som du hänger upp den i.

Svar på tråden Hänga upp flagga med enbart eyelets