• m82m

    Plastikoperation av öron på barn?

    Min 14-åriga dotter har kommit till mig och frågat efter öronoperation. Hon har under hela sin skolgång blivit småretad för hennes utstående öron till och från. Jag har dock inte lagt fram operation som förslag för henne tidigare, det känns inte ok, men nu har hon som sagt tagit upp det själv.

    Har för mig att landstinget kan bekosta detta eftersom hon är ett barn under 18? Stämmer det? Kan tillägga att vi bor i Gävle alltså Gävleborgs län.

    Var vänder vi oss nu? Någon här med erfarenhet av detta som vill dela med sig?

  • Svar på tråden Plastikoperation av öron på barn?
  • LoveRain

    Om hon blir retad för sina utåtstående öron så borde inte svaret vara en operation. Ska hon lära dig att om någon tycker man är ful så förändrar man sig? Är det inte bättre att du stärker henne i att utseende inte är det viktigaste och att hon duger som hon är?

    Man kan säkert få detta beviljat om barnet mår mkt dåligt av sina öron. Det är fortfarande bättre att du stöttar henne i att må bra än att lösa ett mående med en operation.

    Utstående öron är inget medicinskt problem i de allra flesta fall, endast kosmetiskt. Vill hon fortfarande operera öronen när hon är mogen för att bestämma sådant, dvs när hon är vuxen, så går det ju att bekosta själv.

Svar på tråden Plastikoperation av öron på barn?