• soppsylta

    Kopparspiral och sen mens. Behöver era råd!

    Hej!

    Vill bara höra vad ni kloka människor tycker att jag ska göra. Har ni varit i en liknande situation? Kanske oroar jag mig i onödan?

    Har träffat en kille under en månads tid som varje gång vi haft sex känt av min kopparspiral. Från ägglossning ända fram till mensen skulle komma har jag haft blodblandade flytningar (aldrig hänt innan). Eftersom killen är ganska mycket större än vad jag har varit med om tidigare tänkte jag att blödningen kunde bero på att han kom så långt in och liksom "irriterade" livmodertappen (?) så tänkte inte så mycket på det.

    Nu är dock mensen en vecka sen. Idag började jag då bli orolig att jag trots min spiral är gravid men testet är negativt.

    Har haft mens i 15 år och den har aldrig gjort såhär. Det känns inte ens som att den är påväg att komma.

    Anledningen till min oro är väl lite att jag haft ett utomkvedshavandeskap innan och då tog det runt en vecka innan testet blev svagt positivt. Tänker att risken är rätt stor att det är ett X om jag nu är gravid i och med att jag haft det innan plus att jag har spiral.

    Eller har jag bara inte haft någon ägglossning alls helt plötsligt? Då oroar jag ju mig isåfall för att kroppen inte funkar som den ska istället...

    Tycker ni att jag bara ska vänta på att mensen ska komma eller bör jag ringa sjukvården och höra?

  • Svar på tråden Kopparspiral och sen mens. Behöver era råd!
  • Anonym (Två utomkveds med sprial)

    Först å främst ska du ta ett test. E detta positivt så ska du åka in till gynakuten och plocka ut spiralen. Där efter kan ni fundera på vad alternativen e. E de positivt kommer de troligen att göra ett ultraljud också. Samt blodprov. Men börja med att ta ett test.

    E killen större än du burkarna känner av trådarna. Så skulle jag även rekommendera dig att kontakta bm för att korta trådarna. Inte meningen att man ska länna dem samt att de retar sin slemhinna som börjar blöda.

  • soppsylta
    Anonym (Två utomkveds med sprial) skrev 2019-09-22 19:47:48 följande:

    Först å främst ska du ta ett test. E detta positivt så ska du åka in till gynakuten och plocka ut spiralen. Där efter kan ni fundera på vad alternativen e. E de positivt kommer de troligen att göra ett ultraljud också. Samt blodprov. Men börja med att ta ett test.

    E killen större än du burkarna känner av trådarna. Så skulle jag även rekommendera dig att kontakta bm för att korta trådarna. Inte meningen att man ska länna dem samt att de retar sin slemhinna som börjar blöda.


    Jag har gjort test, senast idag, och jag är inte gravid.

    Blöder dock fortfarande så är uppe i en månad nu med "småmens". Jag fattar ingenting.
  • Anonym (...)
    soppsylta skrev 2019-09-30 13:18:40 följande:
    Jag har gjort test, senast idag, och jag är inte gravid.

    Blöder dock fortfarande så är uppe i en månad nu med "småmens". Jag fattar ingenting.
    Kanske kolla så att spiralen sitter som den ska om du inte redan har gjort det.
  • Anonym (...)
    soppsylta skrev 2019-09-30 13:18:40 följande:
    Jag har gjort test, senast idag, och jag är inte gravid.

    Blöder dock fortfarande så är uppe i en månad nu med "småmens". Jag fattar ingenting.
    ...och ta cellprov om du inte har gjort det nyligen, även testa dig också mot andra könsjukdomar. Både cellförändringar och olika infektioner kan ge småblödningar som symptom...
  • soppsylta
    Anonym (...) skrev 2019-09-30 14:57:03 följande:
    Kanske kolla så att spiralen sitter som den ska om du inte redan har gjort det.
    Ringde tillslut och har tid på måndag. Blödningen slutade passande nog idag dock, men hoppas ändå jag kan få en förklaring på vad som hände.
Svar på tråden Kopparspiral och sen mens. Behöver era råd!