• Mon 23 Sep 2019 17:18
    509 visningar
    3 svar
    3
    509

    Gravid trots akut-piller?

    Hej!

    Jag är så förvirrad! I augusti hade jag oskyddat sex och tog akut-piller 24 timmar efter. Fick efter någon dag blödning i en vecka. Fick mens den 31 augusti till 6 september och hade oskyddat sex på mensens första dag. Sedan ca två veckor tillbaka har jag haft en kraftigt molande värk varje dag i livmodern, ryggen och underlivet. Brösten känns lite ömma och jag är extremt trött. Har tagit grav-test som visar negativt.

    Tror ni att jag kan va gravid eller är det akut-pillret som kan späka?!

  • Svar på tråden Gravid trots akut-piller?
  • Mon 23 Sep 2019 22:18
    #1

    Det beror på när i din menscykeln du tog akut p-pillret. Ett akut p-piller skjuter upp ägglossningen och är inget magiskt piller man kan ta för att förhindra graviditet. Om ägglossningen tex pågår när man har oskyddat sex och tar ett akut p-piller så kommer det tyvärr inte skydda någonting. Ibland kan det även vara lite för sent att ta pillret så pass långt efter samlaget. Vänta ett par dagar till och se om din mens kommer, annars borde du testa dig på nytt! Lycka till

  • Mon 23 Sep 2019 22:25
    #2

    Missade att du hade haft oskyddat sex än en gång. Under mensen ska man egentligen inte kunna bli gravid, men spermierna kan överleva i slidan i upp till 7 dygn och beroende på om din menscykel är regelbunden eller oregelbunden så skulle din ägglossning kunna ske tidigare än beräknat och därför skulle du kunna vara gravid. Jag tycker dock fortfarande att du ska vänta lite och sedan testa igen om mensen inte kommer, den borde väl komma när som helst nu? 

    Någon biverkning av akut p-pillret tror jag inte att det är, det har nog gått för lång tid för det 

  • Tue 24 Sep 2019 14:23
    #3

    Tack för ditt svar! Tycker också att det gått för lång tid för att det skulle vara biverkningar.. ska ta ett nytt test imorgon! Så får se då :)

Svar på tråden Gravid trots akut-piller?