• nathalies123

    Frågor och funderingar kring befruktning - första barnet

    Hej, vi planerar vårat första barn och jag har lite frågor och funderingar.. 

    Jag hade ägglossning igår den 22/9 enligt appen FLO samt att jag alltid känner av, får ont och flytningar. Att tillägga är att jag ALLTID haft regelbunden cykel osv osv. 

    Vi hade sex den 17,18 samt 19/9 och såklart igår på ägglossningsdagen. 

    Min fråga är då ifall spermierna från dem tidigare dagarna överlevt befruktar dem ägget direkt när det släpper då, eller hur funkar det? 
    Vet att det tar ett par dagar innan ägget fäster o så. 

    Är ny på detta så håll gärna god ton!! :) Hoppas vi kan följas åt! 

  • Svar på tråden Frågor och funderingar kring befruktning - första barnet
  • Anonym (Sex)

    Jag hade sex 5 dagar innan ägglossning och blev gravid.

    Spermier kan överleva 3-5 dagar (kan även leva lite längre) i kroppen och om ägget släpper i rätt tid innan spermierna dör så kan du absolut bli gravid.

    Jag och min sambo har alltid börjat ha sex ca 1 vecka innan ägglossning. Vi har sex varannan dag bara för att bara säkra på att täcka dagen för ägglossning.

    Lycka tilll

  • nathalies123

    Tack för svar!! :)

    Någon mer som kan komma med lite tips, tankar och idéer? 

  • Jagerika

    Ligg varannan dag så missar ni inte ägglossningen :) att ligga för ofta kan ge dålig kvalité på spermierna har läkaren sagt till oss då vi försökt i snart 2 år och ska göra IVF nästa månad :) och ni har pickat riktigt bra så håller alla tummarna! Är det första månaden ni försöker?

  • Anonym (Em)
    Jagerika skrev 2019-09-24 08:34:06 följande:

    Ligg varannan dag så missar ni inte ägglossningen :) att ligga för ofta kan ge dålig kvalité på spermierna har läkaren sagt till oss då vi försökt i snart 2 år och ska göra IVF nästa månad :) och ni har pickat riktigt bra så håller alla tummarna! Är det första månaden ni försöker?


    Det där är en myt som inte stämmer. Mängden spermier blir färre om man ejakulerar ofta men kvalitén blir inte sämre. Antingen påverkas den inte alls, troligen blir kvalitén bättre.
     
    https://www.rfsu.se/sex-och-relationer/for-dig-som-undrar/kropp-och-kon/kukkunskap/sperma/

    https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2009/06/30/sex-varje-dag-bast-for-man-med-fertilitetsproblem/

    https://www.svd.se/sex-varje-dag-okar-kvaliteten-pa-spermier

    https://www.sydsvenskan.se/2009-06-30/mycket-sex-gav-battre-spermier
  • nathalies123

    [quote=79920866][quote-nick]Jagerika skrev 2019-09-24 08:34:06 följande:[/quote-nick]Ligg varannan dag så missar ni inte ägglossningen :) att ligga för ofta kan ge dålig kvalité på spermierna har läkaren sagt till oss då vi försökt i snart 2 år och ska göra IVF nästa månad :) och ni har pickat riktigt bra så håller alla tummarna! Är det första månaden ni försöker?[/

    Tack för svar, hoppas också!! :) Ja det är första månaden!

    Hoppas ni också plussar snart, lycka till!

  • nathalies123
    Anonym (Em) skrev 2019-09-24 10:34:47 följande:

    Det där är en myt som inte stämmer. Mängden spermier blir färre om man ejakulerar ofta men kvalitén blir inte sämre. Antingen påverkas den inte alls, troligen blir kvalitén bättre.

     

    www.rfsu.se/sex-och-relationer/for-dig-som-undrar/kropp-och-kon/kukkunskap/sperma/

    www.dagensmedicin.se/artiklar/2009/06/30/sex-varje-dag-bast-for-man-med-fertilitetsproblem/

    www.svd.se/sex-varje-dag-okar-kvaliteten-pa-spermier

    www.sydsvenskan.se/2009-06-30/mycket-sex-gav-battre-spermier


    Åh, läser så mycket olika hela tiden haha.. blir inte klok på allt!

    Hoppas på det bästa bara!!
  • nathalies123

    Vet att det antagligen redan finns ganska många sånna här trådar redan, men ska vi försöka göra någon ?grupp? där vi som försöker plussa följs åt?! Hade varit så kul att få följa varandra, dela tips och allt där emellan?

    Jag är ny här på Familjeliv så har inte riktigt 100% koll ännu hehe ????

  • Anonym (Em)
    nathalies123 skrev 2019-09-24 13:12:41 följande:

    Åh, läser så mycket olika hela tiden haha.. blir inte klok på allt!

    Hoppas på det bästa bara!!


    Jag tror definitivt att det bästa är att ligga mycket innan och runt ägglossning! Spermier kan leva upp till fem dagar så ni har nog gjort ett riktigt bra försök denna månad.

    Lycka till!
  • nathalies123
    Anonym (Em) skrev 2019-09-24 13:18:53 följande:

    Jag tror definitivt att det bästa är att ligga mycket innan och runt ägglossning! Spermier kan leva upp till fem dagar så ni har nog gjort ett riktigt bra försök denna månad.

    Lycka till!


    Jag håller tummarna!! :D TACK!
  • nathalies123

    Om spermierna från tidigare dagar överlevt till ägglossning möts dem direkt då när ägget släppt? Om allt går som det ska vill säga.

    Och isåfall, uteblir ägglossnings symptom? Eller en del symptom kanske?

    Tacksam för svar!!

  • Ssandra
    nathalies123 skrev 2019-09-24 13:56:56 följande:

    Om spermierna från tidigare dagar överlevt till ägglossning möts dem direkt då när ägget släppt? Om allt går som det ska vill säga.

    Och isåfall, uteblir ägglossnings symptom? Eller en del symptom kanske?

    Tacksam för svar!!


    Vill du vara med i våran hemliga grupp på Facebook där vi försöker att bli gravida med Bf 2020 :) vi är hur nu 40st medlemmar som diskuterar allt frän ägglossning till graviditet :) inga dumma frågor :) skriv namn och efternamn samt hur din Facebookprofilbild ser ut till mig så kan jag lägga till dig :)
  • Anonym (Em)
    nathalies123 skrev 2019-09-24 13:56:56 följande:

    Om spermierna från tidigare dagar överlevt till ägglossning möts dem direkt då när ägget släppt? Om allt går som det ska vill säga.

    Och isåfall, uteblir ägglossnings symptom? Eller en del symptom kanske?

    Tacksam för svar!!


    Om spermier från tidigare dagar har överlevt- det beror på spermiekvalitet och miljön i slidan hur många och hur länge de kan leva- så finns det ju i alla fall flera spermier som har chans att träffa ägget. Men även om man har lyckats träffa rätt så blir det inte alltid en graviditet ändå.

    Ägglossningssymptom bör du ha ändå, om du brukar ha det, för ägget måste ju släppa om det ska kunna komma till livmodern.

    Vissa får vissa symptom när ägget fäster. Tex nidblödning eller molvärk. men alla märker inte av det. Det sker i så fall ca 5-10 dagar efter befruktning.
  • nathalies123

    Fick för en stund sedan ett kraftigt hugg i vänster äggstock, så ont att jag vek mig på mitten och sen bara gick det över? Har svag ?mensvärk? efter nu..

    Kan man verkligen känna något om det skulle ske en befrukting?

  • Anonym (Em)
    nathalies123 skrev 2019-09-24 15:18:27 följande:

    Fick för en stund sedan ett kraftigt hugg i vänster äggstock, så ont att jag vek mig på mitten och sen bara gick det över? Har svag ?mensvärk? efter nu..

    Kan man verkligen känna något om det skulle ske en befrukting?


    Nej man kan inte känna självsvåldiga befruktningen. Det är ju när spermien penetrerar ägget. Du känner ju inte spermierna som simmar runt i dig.

    Däremot kan man känna ägglossningen och vissa kan känna när ägget fäster i livmoderslemhinnan.
  • nathalies123

    [quote=79921861][quote-nick]Anonym (Em) skrev 2019-09-24 17:49:50 följande:[/quote-nick]Nej man kan inte känna självsvåldiga befruktningen. Det är ju när spermien penetrerar ägget. Du känner ju inte spermierna som simmar runt i dig.

    Däremot kan man känna ägglossningen och vissa kan känna när ägget fäster i livmoderslemhinnan.[/

    Tack för svar! Vet i sjutton vad det var jag kände då, för ägglossning har jag haft och att det var ägget jag kände fäste känns lite väl tidigt kanske?

  • Anonym (Em)
    nathalies123 skrev 2019-09-24 18:04:59 följande:

    [quote=79921861][quote-nick]Anonym (Em) skrev 2019-09-24 17:49:50 följande:[/quote-nick]Nej man kan inte känna självsvåldiga befruktningen. Det är ju när spermien penetrerar ägget. Du känner ju inte spermierna som simmar runt i dig.

    Däremot kan man känna ägglossningen och vissa kan känna när ägget fäster i livmoderslemhinnan.[/

    Tack för svar! Vet i sjutton vad det var jag kände då, för ägglossning har jag haft och att det var ägget jag kände fäste känns lite väl tidigt kanske?


    Svårt att veta. Jag tycker ibland jag känner lite stick eller smärta i äggstockarna från och till. Är du hundra på din ägglossning?
  • nathalies123
    Anonym (Em) skrev 2019-09-24 17:49:50 följande:

    Nej man kan inte känna självsvåldiga befruktningen. Det är ju när spermien penetrerar ägget. Du känner ju inte spermierna som simmar runt i dig.

    Däremot kan man känna ägglossningen och vissa kan känna när ägget fäster i livmoderslemhinnan.[/

    Tack för svar! Vet i sjutton vad det var jag kände då, för ägglossning har jag haft och att det var ägget jag kände fäste känns lite väl tidigt kanske?

    [quote=79921894][quote-nick]Anonym (Em) skrev 2019-09-24 18:08:17 följande:[/quote-nick]Svårt att veta. Jag tycker ibland jag känner lite stick eller smärta i äggstockarna från och till. Är du hundra på din ägglossning?


    Är hundra på att ägglossningen var i helgen iaf, då jag hade sekret samt ägglossningssmärtor, har alltid väldigt punktlig cykel osv så kan nästan ställa klockan efter mensen samt ägglossningen haha! Använder mig också av appen FLO och det stämmer med vad jag har känt (vet att appar inte är att förlita sig 100% på) men jag känner ju min kropp iaf!

    Har varit gravid en gång tidigare vilket tyvärr slutade i abort och jag minns att jag också kände av ett sånt hugg då.

    Men som du säger, det är så svårt att veta!
Svar på tråden Frågor och funderingar kring befruktning - första barnet