• Melkorka

    Narcissism och medberoende

    Hej!
    Jag är ett s.k. vuxet barn från en dysfunktionell familj präglad av "fungerande" alkoholism och medberoende. Jag går på ACA gruppmöte, men söker fler sätt att hjälpa mig själv att komma ur min inlärda hjälplöshet. 

    Jag är ganska insatt i ämnet narcissistisk misshandel och i min strävan att behålla medvetandet kan jag också hjälpa andra. 

    Det jag gör i min läkning är att göra min bild av den jag vill vara starkare och övar på att bete mig enligt den bilden! 

    Det är svårt, ungefär 99% av min tid är jag en version av mig själv jag inte vill vara. Det är  dock värt det att försöka ansamla kraft och fokus för att bryta de beteendemönster som man har fått i dysfunktionell familj, även om det känns som att man gör en evighetsdans. 

    Finns det fler där ute, som jag, som gör sitt yttersta för att behålla motivationen och viljan och identiteten färskt i medvetandet?

    Jag skulle uppskatta att höra andras historier, kan dela med mig av min också, så länge vi strävar efter att bli vuxna individer som tar ansvar för våra egna känslor och beteenden så är jag villig att stifta bekantskaper med andra vuxna barn ????

    Vänligen,
    Melkorka

Svar på tråden Narcissism och medberoende