• darrala10

    Ägglossning och mens 2 ggr/mån (provera)

    Hej! I ren desperation vill jag nu veta om någon upplevt samma sak som jag. Med risk för ett långt inlägg ska jag försöka förklara.


    Jag slutade ta p-piller i sep-18 och vi har sedan dess försökt klocka ägglossning samt bli gravida. Jag är 23 och sambon 22. Jag har sedan jag slutade ta mina p-piller haft blödningar 2 gånger i månaden och en LH-ökning 2 gånger i månaden.


    Mens har sett ut på följande sätt:


    2/8-6/8 samt 22/8-28/8 och LH ökning den 1 sep, mens igen 10/9-16/9 samt LH-öning den 19/9. Jag har alltså i flera månader haft 2 blödningar i månaden (ser likadana ut, samma värk innan och liknande flytningar innan samt efter). Jag har inga fysiska symtom vid ägglossning i form av smärta, den 19/9 kände jag mig dock öm och det var lite "trångt/ömt" vid samlag, varför jag misstänker att jag hade en riktigt ÄL då. Annars känns ägglossningarna på samma sätt, samma sekret och flytningar. Observera att CBs rosa test visat positivt på LH ökning under både 1/9 och 19/9. 

    Jag har sökt hjälp och fått provera utskrivet, problemet är att jag efter 7 dagars användning mådde jag så sjukt dåligt, var yr och deprimerad. Under denna tiden gick jag inte till skolan och låg i princip i sängen dygnet runt. Fortsatte ta tabletterna och fick till mig från min gynekolog att jag skulle ta dessa UNDER TIDEN som jag försökte bli gravid medan 1177 menar på att dessa INTE ska tas när man försöker bli gravid eftersom att dessa förhindrar en ägglossning och dessutom inte ska tas i samband med att man är gravid. Eftersom att jag dessutom inte fick något annat utskrivet, t.ex. ägglossningsstimulering så menade 1177 på att dessa tabletter inte skulle lösa mitt problem. Nu försöker jag kontakta gyn igen men kommer inte fram. Jag tänker att just nu är min cykel väldigt kort och min lutealfas är i genomsnitt 8 dagar. Jag har en genomsnittlig menscykel på 19 dagar.

    Är det någon som varit i samma situation? Börjar verkligen bli psykiskt påfrestande att veta att något förmodligen är fel och att man av den anledningen inte kan få barn.. 

  • Svar på tråden Ägglossning och mens 2 ggr/mån (provera)
  • EllaLo

    Har du endast haft en stegring eller har du till 100% haft äl? Det kan inte vara så att du har spottings? Provera ska ju hjälpa till att få en regelbunden cykel och minska spottings, samt att det kan kicka igång äl. Att få äl-stimulerande när du har en så pass oregelbunden cykel är nog inte helt bra så jag tycker du ska lyssna på din gyn.

    Har du riklig mens kanske det är orsaken till din yrsel och att du mår sämre. Du hat säkert ett riktigt hormonellt krig i kroppen efter du slutade med p-piller. Hade jag varit du hade jag fortsatt med provera och kontaktat gyn för att ta blodprov/göra ett VUL kanske för att se om du har äl :)!

    Lycka till :)

  • darrala10
    EllaLo skrev 2019-09-24 16:59:43 följande:

    Har du endast haft en stegring eller har du till 100% haft äl? Det kan inte vara så att du har spottings? Provera ska ju hjälpa till att få en regelbunden cykel och minska spottings, samt att det kan kicka igång äl. Att få äl-stimulerande när du har en så pass oregelbunden cykel är nog inte helt bra så jag tycker du ska lyssna på din gyn.

    Har du riklig mens kanske det är orsaken till din yrsel och att du mår sämre. Du hat säkert ett riktigt hormonellt krig i kroppen efter du slutade med p-piller. Hade jag varit du hade jag fortsatt med provera och kontaktat gyn för att ta blodprov/göra ett VUL kanske för att se om du har äl :)!

    Lycka till :)


    Ja alltså jag har ju haft en LH-stegring samt trådiga flytningar och dessutom har jag haft en molande mensvärk och varit öm i samband med LH-stegringen på CB stickorna. Problemet är ju att eftersom att min mens är så oregelbunden så är ju även "ägglossningarna" oregelbundna, hur ska jag då veta när jag behöver boka en tid för att se om jag har ägglossning? Tänker att man behöver pricka ett visst datum?

    Känns så hopplöst allt det här! Tack för ditt svar iallafall..
  • EllaLo
    darrala10 skrev 2019-09-25 10:56:24 följande:

    Ja alltså jag har ju haft en LH-stegring samt trådiga flytningar och dessutom har jag haft en molande mensvärk och varit öm i samband med LH-stegringen på CB stickorna. Problemet är ju att eftersom att min mens är så oregelbunden så är ju även "ägglossningarna" oregelbundna, hur ska jag då veta när jag behöver boka en tid för att se om jag har ägglossning? Tänker att man behöver pricka ett visst datum?

    Känns så hopplöst allt det här! Tack för ditt svar iallafall..


    Efter du haft mens och kanske 10+ dagar på det borde väl vara realistiskt för att ifall äggen mognar och är påväg att släppa som de ska. :) om du nu har äl/mens två gånger kanske du behöver undersökas och lämna prov 2 gånger under samma cykel.

    Hoppas de rättar till sig för dig:)
Svar på tråden Ägglossning och mens 2 ggr/mån (provera)