• Wed 25 Sep 2019 07:17
    1506 visningar
    5 svar
    5
    1506

    Svartsjuk på bonusbarnens mamma

    Jag är tillsammans med en fantastisk kille och vi bor tillsammans. Han har två barn sedan ett tidigare förhållande som fortfarande är väldigt små. Jag har inga barn. Killen har barnen varannan vecka. Det mesta går ganska bra men emellanåt kan jag känna ett enormt sting av svartsjuka när mamman till barnen kommer på tal eller så. Jag vet att de har en relation där de enbart fokuserar på barnen och han har egentligen aldrig gett mig några skäl till att vara svartsjuk på något men ändå känner jag ibland att jag får ont i magen. Jag är inte van vid en relation där exet måste ?hänga? kvar med tanke på att det finns barn i bilden.

    Eftersom de har barn tillsammans har de ju relativt mycket kontakt. Barnen går på förskola och det är ganska mycket roddande med logistiken.

    Vid vissa överlämningar kommer exet hit och lämnar bilbarnstolar, vagn och dylikt. Då mår jag som allra sämst. Jag vet att jag inte kan eller får känna så egentligen, men när hon kommer hit utan barnen känns det som ett intrång i vårt hem. (Ett hem som hon visserligen bott i före mig men lämnade). Huset har svårt att kännas som mitt.

    Hur ska jag tänka kring det här?

  • Svar på tråden Svartsjuk på bonusbarnens mamma
  • Wed 25 Sep 2019 07:29
    #1
    +1

    Du kanske skulle ha gett förhållandet längre tid och vant dig vid situationen innan du flyttade in. Du skriver ingenting om konflikter så det låter som om din sambo har ett bra, fungerande förhållande med sitt ex. Det hedrar honom. Men du kommer behöva acceptera att hon finns där, inte bara som barnens mamma utan även som en viktig person i din sambos liv. Den man har barn ihop med kan aldrig bli vem som helst. Kan du inte acceptera det ska du nog hitta en man utan barn i stället.

  • Wed 25 Sep 2019 07:50
    #2

    Att de har barn som de måste samarbeta kring samt att du flyttat in i det hus som tidigare har varit deras gör ju att det blir väldigt påtagligt att de har haft ett liv ihop.
    Annars kan man ju välja att inte tänka på ens partners ex om man tycker att det är jobbigt, men här blir det ju svårt att tänka bort att han har en historia (med henne).

    Om det tröstar dig så skulle jag tro att hon tycker att situationen är rätt dryg också, att en annan kvinna bor i "hennes" hus med hennes barn..

  • Wed 25 Sep 2019 10:43
    #3
    +1

    Det är svårt att ge råd, men det bästa är nog acceptans av situationen.

    Om de fortfarande är så små att de åker vagn kommer föräldrarna ha mycket med varandra att göra i många år än. 

    Ingen lätt situation, särskilt inte för barnen. 

  • Wed 25 Sep 2019 10:49
    #4
    +1

    Är nog bara att komma över och acceptera det.

    Det som är väldigt positivt med det hela är att både din sambo och hans ex verkar vara två välfungerande och smarta individer som sätter sina barn först och främst och ser till att allt funkar för dem. Super för dig att veta det om du och din sambo i framtiden kommer att skaffa gemensamma barn.

    Värre hade ju varit om de hade varit ovänner och svartsjuka på varandra och gjorde allt för att sabba relationer med barnen och med ny partners och aldrig ville hjälpas åt.. sånt finns ju också.

  • Wed 25 Sep 2019 10:53
    #5

    Jag lever i den här sortens bonusfamiljsituation fast med större barn och ex med bettendestörning.

    Var oerhört tacksam för att föräldrarna samarbetar och att det fungerar.
    Det mår barnen bäst av. Motsatsen förgiftar så mångas vardag och särskilt barnen tar skada.

    Det är bra att du känner och reflekterar över din svarsjuka, fundera på om du kan leva ut den hos ett proffs eller vän så att du kan komma igenom den känslan till du förhoppningsvis kan komma till acceptans att din kille alltid kommer att vara pappa.

    Mitt råd är att tänka på ditt eget agerande och se till att det blir så positivt, värdigt, vänligt, glatt och omsorgsfullt som möjligt. Då utvecklar du och stärker ditt förhållande till din kille, bonusbarnen och även hans ex. Du klarar detta. Kärleken övervinner allt. Min bästa egna strategi är att vara den bästa bonuspappan/partnern och pappan jag kan vara. Då kan jag vara stolt och säga att jag verkligen gjorde mitt bästa. Se till bara att ha andra intressen, vänner och egentid. 

    På sikt kanske det finns möjlighet att byta till ett helt nytt eget boende och kanske finns det tankar på att bonusbarnen ska få nya halvsyskon?

Svar på tråden Svartsjuk på bonusbarnens mamma