• babyloonez

    kommer han att dö?

    mina barns pappa är snart 40 år gammal, röker mycker, har ett bmi på 43 vilket innebär grav fetma. han rör sig minimalt, har grova andningsuppehåll på nätterna och orkar absolut ingenting.

    jag har sagt till honom att han kommer dö i förtid, men han menar på att nej han mår bra. han har redan problem med knä och rygg. jag kan inte tvinga någon ta tag i det men vad fan, mina barn kommer bli utan pappa för att han vägrar leva hälsosamt. ibland känns det som han är med död än levande, kan sitta upp och somna mitt i ett samtal. men tycker som sagt jag är löjlig.

    vad kan man göra? överdriver jag? hur länge lever en person som lever så extremt ohälsosamt?   :(

  • Svar på tråden kommer han att dö?
  • Jag är bara jag

    I vårt landsting blir man kallad till hälsoundersökning ( frivilligt förstås) vid 40, 50 och 60. Då får man på olika skalor reda på hur man ligger till hälsomässigt och vad man kan förbättra. Din sambo/make hade inte blivit godkänd öht pga hans farliga leverne.  Tror inte han blir 50 ens med det där levernet. Men övertyga nån som själv förtränger eller vägrar inse hur illa man lever är svårt! Ultimatum, ilska, fakta, slänga allt onyttigt som finns hemma, boka egen tid på V.c- vad av det har du provat? Funkar ingenting får du ta dig en funderare på om du verkligen ska fortsätta leva med den mannen. Du eller barnen kommer hitta honom död nån dag. Fråga om det är vad han verkligen vill!

  • babyloonez
    Jag är bara jag skrev 2019-09-25 15:43:40 följande:

    I vårt landsting blir man kallad till hälsoundersökning ( frivilligt förstås) vid 40, 50 och 60. Då får man på olika skalor reda på hur man ligger till hälsomässigt och vad man kan förbättra. Din sambo/make hade inte blivit godkänd öht pga hans farliga leverne.  Tror inte han blir 50 ens med det där levernet. Men övertyga nån som själv förtränger eller vägrar inse hur illa man lever är svårt! Ultimatum, ilska, fakta, slänga allt onyttigt som finns hemma, boka egen tid på V.c- vad av det har du provat? Funkar ingenting får du ta dig en funderare på om du verkligen ska fortsätta leva med den mannen. Du eller barnen kommer hitta honom död nån dag. Fråga om det är vad han verkligen vill!


    så bra med såna undersökningar! tror tyvärr inte vi har det här, bor i en av de större städerna. vi är inte tillsammans längre bla pga han inte orkade ta hand om varken barn eller hem , eller ens sig själv...... och nu när han bor och lever ensam är jag ännu mer rädd att han ska bli värre med sin livstil då jag inte är där och....tjatar
  • Jag är bara jag
    babyloonez skrev 2019-09-25 23:00:06 följande:
    så bra med såna undersökningar! tror tyvärr inte vi har det här, bor i en av de större städerna. vi är inte tillsammans längre bla pga han inte orkade ta hand om varken barn eller hem , eller ens sig själv...... och nu när han bor och lever ensam är jag ännu mer rädd att han ska bli värre med sin livstil då jag inte är där och....tjatar
    Då finns det nog inte mycket du kan göra tyvärr. Han måste vilja själv. Är barnen så pass stora att de kan prata med honom?
  • babyloonez
    Jag är bara jag skrev 2019-09-26 11:58:35 följande:
    Då finns det nog inte mycket du kan göra tyvärr. Han måste vilja själv. Är barnen så pass stora att de kan prata med honom?
    barnen 2,5år och 1år....
  • Jag är bara jag
    babyloonez skrev 2019-09-28 10:12:21 följande:
    barnen 2,5år och 1år....
    Aj då... Har själv barn i exakt samma ålder. Det kan vara rätt påfrestande så jag förstår verkligen om han inte orkar med den dåliga fysiken. Kan inte barnen bli en motivator? Vill han finnas där när de tar studenten måste han ju göra nånting. Du får själv avgöra om du orkar prata med honom igen. Kanske finns det nån närstående som kan pressa honom lite (förälder, syskon, nära vän)? Kanske "biter" mer än om du tjatar.
  • legomum

    Ja han kommer att dö i förtid.

    Högst troligt kommer det bli hjärt och kärlsjukdomar, diabetes eller lungsjukdom.

    Om han inte tar tag i sin hälsa förstås. Kan ju bara hoppas han gör det.

  • Tomelilla15
    babyloonez skrev 2019-09-28 10:12:21 följande:

    barnen 2,5år och 1år....


    Han har väl inte blivit som han är snabbt? Varför skaffa barn tillsammans? Antar att du insåg det när du blev gravid att barnen riskerade att bli utan pappa

    Oavsett, om det går att motivera honom så är det bra. Men troligen måste det komma från någon annan är från dig.
Svar på tråden kommer han att dö?