• FrozenGarden

    Lån trots många UC förfrågningar??

    Någon som lyckats få lån trots många UC förfrågningar? Jag funderar framförallt på Bluestep men även andra långivare är av intresse. Jag har 17 UC förfrågningar senaste 12 månaderna. Hur många får man ha? Någon som har många men blivit beviljad ändå? Har även anmärkningar men alla är äldre än 6 månader och Bluestep tillåter upp till 10st står det och jag har 4st. Uppfyller alla kriterier men UC förfrågningar kanske ställer till det :/

  • Svar på tråden Lån trots många UC förfrågningar??
  • Vickis77

    Du ska nog inte låna något överhuvudtaget med tanke på hur slarvig du verkar vara med din ekonomi.

  • FrozenGarden

    Slarvig för att? Bad inte om svar på om jag ska låna eller ej. Har man inget svar på frågan jag ställde behöver man inte svara alls. Har inget intresse för åsikter.

  • FrozenGarden
    Vickis77 skrev 2019-09-26 08:28:10 följande:

    Du ska nog inte låna något överhuvudtaget med tanke på hur slarvig du verkar vara med din ekonomi.


    Vad vet du? Har inte bett om åsikter. Speciellt inte från folk som inte känner mig. Finns ingen basis till åsikt om man inte har bakgrundsinformation.
  • viktorjohan

    Jag kan tycka att det är märkligt att antalet förfrågningar skulle ha betydelse. Det borde väl vara vad de visar om ens betalningsförmåga som spelar roll.

    Jag jämförde olika bankers villkor på mina huslån. Då tog de varsin kreditupplysning. Vips så hade jag tre. Sen sitter jag i en bolagsstyrelse för ett mindre företag som finansierade några tjänstebilar genom leasingavtal. Vips så hade jag 4 upplysningsförfrågningar. Samma bolag bytte bank. Vips hade jag fem. Sen bytte jag bensinbolag och fick ett nytt kort med kredit. Vips hade jag sex förfrågningar. Jag är höginkomsttagare med endast normala skulder på min villa. Inga andra skulder. Varför skulle jag inte få låna pengar om jag behövde, bara för att det tagits ett visst antal kreditupplysningar?

  • Vickis77
    FrozenGarden skrev 2019-09-26 12:05:07 följande:

    Slarvig för att? Bad inte om svar på om jag ska låna eller ej. Har man inget svar på frågan jag ställde behöver man inte svara alls. Har inget intresse för åsikter.


    Din ekonomi är bevisligen allt annat än bra, eller vad skulle du själv säga?
  • Anonym (Ann-Britt)

    Allt spelar roll när det kommer till ens kreditscore, även antalet kreditupplysningar och vilka som har begärt det. Jag vet att Ferratum kan godkänna upp till 6 anmärkningar.

  • Giftskåneman

    Har du många kreditkoll, finns fler än uc, så får du högre ränta, kreditgivarna tror du är desperat.

    Samma sak om du har tex bensinkort, kreditkort i affärer etc, då tror långivarna att du har utnyttjat alla kort till max, även om du inte använder korten och har 0 i skuld.

    Har du en massa krediter och kort, ta bort dem så får du bättre ränta och lättare att få lån.

  • FrozenGarden
    Vickis77 skrev 2019-09-26 13:51:33 följande:

    Din ekonomi är bevisligen allt annat än bra, eller vad skulle du själv säga?


    Fortfarande inte intresserad av din åsikt. Har du inget svar på frågan jag ställde ser jag ingen poäng i att du kommenterar.
  • FrozenGarden
    Giftskåneman skrev 2019-09-26 16:48:11 följande:

    Har du många kreditkoll, finns fler än uc, så får du högre ränta, kreditgivarna tror du är desperat.

    Samma sak om du har tex bensinkort, kreditkort i affärer etc, då tror långivarna att du har utnyttjat alla kort till max, även om du inte använder korten och har 0 i skuld.

    Har du en massa krediter och kort, ta bort dem så får du bättre ränta och lättare att få lån.


    Jo jag har märkt att mitt kreditscore är olika beroende på var upplysningen kommer från. Ser till exempel bättre ut på Creditsafe än på UC
  • Anonym (12345)

    Det beror på, hur ser dina imkomster ut och hur mycket andra lån / krediter har du?

  • FrozenGarden
    Anonym (12345) skrev 2019-09-26 19:24:07 följande:

    Det beror på, hur ser dina imkomster ut och hur mycket andra lån / krediter har du?


    Har en årsinkomst på 319.000. Inga andra lån eller krediter. 3st anmärkningar. En försvinner i oktober, en i december och den sista ligger till januari 2022 Men den är äldre än 6 månader. Inget hos kronofogden. 17 UC förfrågningar.
Svar på tråden Lån trots många UC förfrågningar??