• Anonym­5777
    Wed 25 Sep 2019 21:39
    222 visningar
    1 svar
    1
    222

    Ska jag fortsätta med detta eller ge upp/sluta?

    Hej!

    Jag jobbar som IT-ansvarig på en skola. Tyvärr har jag inte fått 100% men för att fylla ut tjänsten fick jag erbjudande att hålla en kurs inom det område jag är utbildad till och jobbat inom. Det är på ett gymnasium och det är en relativt liten grupp elever.

    Grejen är att jag aldrig tidigare jobbat som lärare, och trodde aldrig det skulle krävas så här mycket arbete. Det är främst lektionsplanering jag lagt tid på men jag har insett att jag behöver lära mig mycket själv för att ha kunskap nog att lära ut inom det. Även om jag jobbat i dessa datorprogram är det mycket basala saker som jag hoppat över men som jag inser att jag måste kunna för att kunna utbilda eleverna.

    Det är fina elever som har ambitioner men det är också en speciell grupp av personer som har väldigt lite tålamod. Jag försöker så gott jag kan att lära ut på ett både pedagogiskt och roligt sätt och det har funkat (nätt och jämt) än så länge. Dock var senaste lektionen halvt kaos och man märkte att eleverna inte förstod så mycket och dom blev frustrerade och började pyssla med annat.

    Det blev även några awkward tillfällen när jag inte kunde hjälpa eleverna eftersom jag faktiskt inte visste hur vissa saker funkade, och det underminerade förtroendet för mig en aning. Hur som helst har jag jobbat tvåsiffrigt antal timmar övertid hittills på hemmaplan bara för att få det att gå ihop, men jag orkar inte det längre och jag har inte heller någon så kallad ferietjänst där detta ingår. Ändå måste jag göra det om det överhuvudtaget ska bli något av detta.