• Anonym­5777
    Wed 25 Sep 2019 21:39
    222 visningar
    1 svar
    1
    222

    Ska jag fortsätta med detta eller ge upp/sluta?

    Hej!

    Jag jobbar som IT-ansvarig på en skola. Tyvärr har jag inte fått 100% men för att fylla ut tjänsten fick jag erbjudande att hålla en kurs inom det område jag är utbildad till och jobbat inom. Det är på ett gymnasium och det är en relativt liten grupp elever.

    Grejen är att jag aldrig tidigare jobbat som lärare, och trodde aldrig det skulle krävas så här mycket arbete. Det är främst lektionsplanering jag lagt tid på men jag har insett att jag behöver lära mig mycket själv för att ha kunskap nog att lära ut inom det. Även om jag jobbat i dessa datorprogram är det mycket basala saker som jag hoppat över men som jag inser att jag måste kunna för att kunna utbilda eleverna.

    Det är fina elever som har ambitioner men det är också en speciell grupp av personer som har väldigt lite tålamod. Jag försöker så gott jag kan att lära ut på ett både pedagogiskt och roligt sätt och det har funkat (nätt och jämt) än så länge. Dock var senaste lektionen halvt kaos och man märkte att eleverna inte förstod så mycket och dom blev frustrerade och började pyssla med annat.

    Det blev även några awkward tillfällen när jag inte kunde hjälpa eleverna eftersom jag faktiskt inte visste hur vissa saker funkade, och det underminerade förtroendet för mig en aning. Hur som helst har jag jobbat tvåsiffrigt antal timmar övertid hittills på hemmaplan bara för att få det att gå ihop, men jag orkar inte det längre och jag har inte heller någon så kallad ferietjänst där detta ingår. Ändå måste jag göra det om det överhuvudtaget ska bli något av detta.

    Det började jättebra och jag fick en väldigt fin kontakt med eleverna, men nu har jag insett hur komplext det är då dom besitter olika kunskaper (en kan t om mer än mig inom vissa delar). Vidare har flera varit sjuka och det börjar bli smått kaos och jag vet inte hur jag ska få det att funka, och än så länge har jag fått kämpa in i det sista för att få ihop material till lektionerna. Allt efterarbete och långtidsplanering har därmed fått läggas åt sidan och det vet jag inte hur jag ska ta tag i. Pratat med min chef om detta men hon tycks inte förstå hur svårt det är för mig eftersom hon är lärare i grunden men jag inte har någon kunskap alls.

    Tyvärr stressar hela denna situationen mig väldigt mycket och det är inte längre kul utan mest ett ok. Känner att jag inte har kontroll över klassen och inte vet vad jag gör riktigt. Tanken var att faktiskt dra nytta av detta själv för att bli bättre inom dessa program då jag har en tanke med just detta som är långsiktig för min egen del, men så mycket tid går åt saker som jag redan kan och själva planeringen av lektionen som gör att jag känner att den biten inte blev riktigt som jag tänkt mig.

    Jag vet ärligt inte vad jag ska göra för även om jag gör mitt bästa funkar det inte om jag inte ska fortsätta jobba galet mycket övertid. Chefen förstår inte hur mycket arbete det ligger bakom detta hur mycket jag än försöker förklara. Det går också ut över mitt privatliv dels för att jag stressar över det och dels måste jobba hemma som sagt för att fixa det (obetalt). För om jag jobbar med lektionen ett par timmar i veckan som det är sagt blir det ingenting av det och då blir det bara jobbigt för mig och en dålig utbildning till eleverna. Jag vill verkligen att dom ska känna att detta är kul och bra.

    Så vad hade ni gjort? Det är klart att om jag fixar detta växer jag ju som person vilket behövs i mitt liv just nu, men samtidigt är ju ens frågan om det går att lösa detta. Jag vill inte sitta timme efter timme på hemmaplan med detta, vill inte känna mig lost och uppleva fler awkward lektioner som den senaste och framför allt vill jag göra ett bra jobb.

    Problemet om jag hoppar av detta är att det blir svårt för chefen att hitta ny person, det är synd om eleverna eftersom det blir kaos mitt i terminen (mer kaos än det är) och jag förlorar 2-3000kr i månaden. Men samtidigt kan det inte fortsätta så här. Dessutom jobbar jag med annat på skolan och det skulle bli jobbigt läge att vara där efter att ha hoppat av detta, särskilt nu när jag börjar lära känna kollegorna.

    Vad hade ni gjort? Sagt upp er från tjänsten? Försökt utan övertid? Kämpat på med övertid bara för att fixa detta? Att prata med chefen känns ju givet men hon har ingen förståelse för jag gjorde det förra veckan och det ledde ingenstans.

    Tacksam för råd!

  • Svar på tråden Ska jag fortsätta med detta eller ge upp/sluta?
  • Fri 27 Sep 2019 21:01
    #1

    Säg till chefen du jobbar terminen ut, och sen sluatar du. Det ger er båda god tid att planera for det. Och eleverna lider inte av det. Det ar ju bara typ 2,5 månader kvar.

Svar på tråden Ska jag fortsätta med detta eller ge upp/sluta?