• AldrigHemma

    Sjukskrivning - hur, praktiskt?

    Hej!


     


    Jag är 33 år gammal och har - tur nog - aldrig varit sjukskriven. Häromveckan så var jag med om en olycka (axlar/nacke) och åkte in till VC. Fick ett knippe olika recept på smärtstillande, anti-inflammatoriskt, anti-muskelspasm osv. samt orden "du kan vara hemma i 5 dagar utan intyg och vila". 


     


    Det är 5:e dagen imorgon och jag kom knappt ur sängen i morses, och jag har fått obefintlig sömn. Jag har en chef som sympatiserar/förstår min situation men samtidigt svarar han till en HR-avdelning och jag måste helt enkelt ha ett intyg för att vara hemma några dagar till, eller sådär. 


     


    ....Hur...."gör man"? 


     


    Vill absolut inte kritisera Svensk Sjukvård men allting kändes superstressat när jag var där. In och ut på 10 minuter. 


     


    Ringer jag ned till receptionen och helt enkelt säger att jag inte blivit bättre och behöver sjukskrivas? Är så rädd att dom ska "känna varningsklockor" att jag bara vill stanna hemma från arbetet. Eller att dom säger "din läkare har tid om först 3 dagar" och då missar jag ju ett intyg på 3 dagar osv. 


     


    Ledsen för svammel. Jag har ingen erfarenhet, som ni märker. 

  • Svar på tråden Sjukskrivning - hur, praktiskt?
  • MrsAJ88

    Ring vårdcentralen så kan de prata med den läkare du träffat, denne kan skriva ett intyg utan att träffa dig igen eller välja att boka in en telefonkontakt eller en mottagningstid. Skulle du få tid först efter några dagar går det bra att sjukskriva retroaktivt, så länge läkaren gör bedömningen att du skall vara sjukskriven. (Arbetar själv som läkare)

  • LoveRain

    Du behöver läkarintyg från 7:e sjukdagen. Ring snarast och boka en tid!

    Ring chefen och förklara situationen så hen vet. Du måste inte lämna in intyget den 7:e dagen, det kan du göra några dagar senare. Dock måste intyget vara daterat rätt

    Även om du kan få en läkartid först dag 9 så bör det inte vara problem för en läkare att sjukskriva från dag 7 på intyget. Ditt problem har ju funnits hela tiden och inget nytt som uppkommit.

Svar på tråden Sjukskrivning - hur, praktiskt?