• Namne4

    NIPT vs Moderkaksprov

    Är det någon skillnad på vad man kan få reda på vid utökat prov vid NIPT respektive Moderkaksprov?

  • Svar på tråden NIPT vs Moderkaksprov
  • Anonym (Alba)

    Nipt analyserar cellmaterial från barnet som spillt över i mammans blod. Det är inte 100% men ändå bland det bästa av de icke-invasiva sorternas fosterdiagnostik. Dvs du behöver inte gå in med nål genom fosterhinnan utan ett enkelt blodprov från mamman räcker. Till skillnad från moderkaksprov eller fostervattenprov.

  • Anonym (K)

    Vid moderkaksprov går man inte genom fosterhinnorna utan tar provet från moderkakan från andra sidan eller hur man ska säga. Därför går det inte att ta moderkaksprov om moderkakan ligger i bakvägg för då måste man gå genom fosterhinnorna för att komma åt den. NIPT ger ett säkert svar men moderkaksprov och fostervattenprov ger ännu säkrare svar.

  • Namne4

    Jag tänkte mer på vika kromosomfel man kan få reda på. Man kan ta utökat test på båda och vet att vid moderkaksprov kan de se alla olika kromosomavvikelser. Hur mycket an an se vid NIPT?

  • Anonym (Alba)
    Namne4 skrev 2019-10-04 11:34:16 följande:

    Jag tänkte mer på vika kromosomfel man kan få reda på. Man kan ta utökat test på båda och vet att vid moderkaksprov kan de se alla olika kromosomavvikelser. Hur mycket an an se vid NIPT?


    Det finns olika nipt också, nåt som heter "mosaic" som tittar på fler varianter av fel på kromosomer. Det jag har erfarenhet av kollade bara de tre vanligaste trisomierna och att barnet har en "frisk " uppsättning av könsceller.
  • nypan78

    Har hört att moderkaksprovet inte är lika tillförlitligt som fostervattensprov, kan det vara så? Varför isf?

  • Anonym (Mosaicism)
    nypan78 skrev 2019-11-02 18:21:55 följande:

    Har hört att moderkaksprovet inte är lika tillförlitligt som fostervattensprov, kan det vara så? Varför isf?


    Jag tror att det handlar om sk mosaicism i moderkakan, alltså att det i moderkakan kan finnas celler som har en annan kromosomuppsättning än vad fostret har. Tror inte att det är ett stort problem dock.
Svar på tråden NIPT vs Moderkaksprov