• Sofiam­ari89
    Thu 26 Sep 2019 19:03
    6738 visningar
    69 svar
    69
    6738

    Ingen egen ägglossning - provera & letrozol

    Hej, vi har efter utredning fått reda på att jag inte har någon ägglossning och därför fått provera, letrozol och ovitrelle utskrivna. Har någon testat det? Hur har det gått? Jag är så orolig att jag aldrig kommer bli gravid :(

  • Svar på tråden Ingen egen ägglossning - provera & letrozol
  • Sat 2 Nov 2019 09:00
    #11
    Soffan1989 skrev 2019-11-01 14:29:25 följande:

    Vad kul att höra, stort grattis! Jag har BIM 12 november så jag räknar ned.. inbillar mig att jag känner graviditetssymtom men det är säkert bara i mitt huvud.

    Hade du några symtom efter ägglossningen och innan du testade positivt? När plussade du? :) 


    Jag hade typ inga symtom alls! Var tvärsäker jag inte var gravid.jag grät och tog ut sorgen 4-5 dagar innan BIM.vid befruktning (kollat att det var då appen beräknat befruktning i efterhand) åkte jag på nå magsjukeliknande men sambon mådde bra så vet inte vad fan det var.jag kräktes nästan,hade ont både i livmoder,tarmar,magsäcken,somnade sittandes osv,fick knappt i mig mat på 3 dygn.

    Haft äcklig smak i munnen men har också svamp i munnen så det var inget som behöver vara tecken,svamp smakar äckligt.inte så mkt molvärk,kanske nåt tillfälle svagt men det har jag ibland innan BIM ändå.Jag plussade svagt på bim,tog digitalt som sade 1-2 v dagen efter det.brösten var lite svullna men de blir så för mig efter äl så inget jag skulle kalla tecken.Fick även värre migrän så som jag får innan mens.

    Min förra graviditet som slutade i missfall blev jag extremt kissnödig på BIM och kissade mängder så där var tecken mer tydliga.hade mer kraftig värk innan med,typ 1 v innan.

    Håller tummarna för dig <3
  • Sat 2 Nov 2019 09:08
    #12
    minnie768 skrev 2019-11-01 10:02:43 följande:

    Vad underbart, grattis!! :) Jag hoppas verkligen att det går vägen för er! <3 

    Vi har inte ens blivit erbjudna varken UL eller ovitrelle fast jag frågat/bett om det så jag känner mig inte så hoppfull tyvärr :( Haft egen ägglossning tidigare men blev inte gravid då heller..

    Håller alla tummar för er att det går vägen! :) 


    Tack det hoppas jag med.blödde efter sex här om dagen så känslorna är en aning mkt panik.blivit ett vrak av detta väntande inför alla ultraljud och att veckor ska gå.Man vet inte om det ens existerar ngt inuti.går ni privat el via landstinget? Vi gick privat,Pga missfall så skulle vi fått vänta till januari nästa år på hjälp,vi orkade inte det.Vi har försökt 1 år och 6 mån.jag hade egen äl ibland eftersom jag ju blev gravid naturligt 1 gång.märket du nån skillnad i hur dina hormoner beter sig? Detta är egen teori..men vissa månader har jag ju haft progesteron osv för brösten svällt,temphöjning osv.andra månader har jag inte alls haft svullna bröst osv.att kroppen o hormonerna känts helt olika,tänker det då kan vara strul med hormonerna/Äl.vilket det ju var för mig.
  • Mon 4 Nov 2019 08:41
    #13
    Felicia3 skrev 2019-11-02 09:08:38 följande:
    Tack det hoppas jag med.blödde efter sex här om dagen så känslorna är en aning mkt panik.blivit ett vrak av detta väntande inför alla ultraljud och att veckor ska gå.Man vet inte om det ens existerar ngt inuti.går ni privat el via landstinget? Vi gick privat,Pga missfall så skulle vi fått vänta till januari nästa år på hjälp,vi orkade inte det.Vi har försökt 1 år och 6 mån.jag hade egen äl ibland eftersom jag ju blev gravid naturligt 1 gång.märket du nån skillnad i hur dina hormoner beter sig? Detta är egen teori..men vissa månader har jag ju haft progesteron osv för brösten svällt,temphöjning osv.andra månader har jag inte alls haft svullna bröst osv.att kroppen o hormonerna känts helt olika,tänker det då kan vara strul med hormonerna/Äl.vilket det ju var för mig.
    Det kan jag förstå, speciellt om ni haft missfall tidigare. Hoppas verkligen det går hela vägen för er denna gången!! Vi går via landstinget, men är inte alls imponerad. Det känns som att oavsett vad jag frågar om just nu blir svaret "nu tar vi en sak i taget, försök fokusera på andra saker så får vi se vad som händer"...typ. Då har jag frågat varför jag inte får göra ul innan äl (äter letrozol), eller varför det inte varit något prat om oterivelle alls.
    Jag har aldrig känt av ägglossning, inga symtom alls förutom att jag möjligen får lite mer flytningar men inte märkvärt. Blir inte överdrivet påverkad av mensen heller förutom aningen molvärk. Haft regelbundna cykler fram tills i februari i år men utslag på äl-test och temphöjnigar men i feb hände något. Sedan dess har cyklerna gått bananas och mina ägglossningar har uteblivit :/
  • Mon 4 Nov 2019 09:14
    #14
    minnie768 skrev 2019-11-04 08:41:32 följande:

    Det kan jag förstå, speciellt om ni haft missfall tidigare. Hoppas verkligen det går hela vägen för er denna gången!! Vi går via landstinget, men är inte alls imponerad. Det känns som att oavsett vad jag frågar om just nu blir svaret "nu tar vi en sak i taget, försök fokusera på andra saker så får vi se vad som händer"...typ. Då har jag frågat varför jag inte får göra ul innan äl (äter letrozol), eller varför det inte varit något prat om oterivelle alls.

    Jag har aldrig känt av ägglossning, inga symtom alls förutom att jag möjligen får lite mer flytningar men inte märkvärt. Blir inte överdrivet påverkad av mensen heller förutom aningen molvärk. Haft regelbundna cykler fram tills i februari i år men utslag på äl-test och temphöjnigar men i feb hände något. Sedan dess har cyklerna gått bananas och mina ägglossningar har uteblivit :/


    Hm vad knepigt att de inte kollar.

    Hade de kollat slemhinna tex? Är lutefasen lagom lång? Minns inte om jag frågat detta redan.

    Tror jag får MF nu,haft mer blod.inte mkt men jag känner mig ju inte heller gravid.andra missfallet isf och nu får vi ingen hjälp i januari.utom måste vänta ytterligare ett år troligtvis.totalt 2,5 år.jag hatar vården.3
  • Mon 4 Nov 2019 11:05
    #15
    Felicia3 skrev 2019-11-04 09:14:03 följande:
    Hm vad knepigt att de inte kollar.

    Hade de kollat slemhinna tex? Är lutefasen lagom lång? Minns inte om jag frågat detta redan.

    Tror jag får MF nu,haft mer blod.inte mkt men jag känner mig ju inte heller gravid.andra missfallet isf och nu får vi ingen hjälp i januari.utom måste vänta ytterligare ett år troligtvis.totalt 2,5 år.jag hatar vården.3
    Nej åh vad jobbigt, men avvakta ett tag och se, det kanske slutar att blöda snart? Tempar du och har koll på din temperatur om den har sjunkit? Jag håller alla tummarna för att det går vägen <3. Det kanske är vanligt att få en liten blödning just efter ägget fäst? 

    Jag känner fortfarande av massa symptom, men som sagt, brukar ha det vanligtvis också, vill bara att dagarna ska gå så jag kan testa. Velar fram och tillbaka vilken dag jag ska testa, vågar man testa BIM-2?! Är så orolig för att det kommer va negativt och att jag kommer bli så ledsen. Har inte haft lika höga tempvärden som förra månaden efter ÄL så är orolig att jag haft en dålig ägglossning och att det därför inte kommer att ta sig.. 
  • Mon 4 Nov 2019 11:06
    #16
    Felicia3 skrev 2019-11-04 09:14:03 följande:
    Hm vad knepigt att de inte kollar.

    Hade de kollat slemhinna tex? Är lutefasen lagom lång? Minns inte om jag frågat detta redan.

    Tror jag får MF nu,haft mer blod.inte mkt men jag känner mig ju inte heller gravid.andra missfallet isf och nu får vi ingen hjälp i januari.utom måste vänta ytterligare ett år troligtvis.totalt 2,5 år.jag hatar vården.3
    Ja tycker det också. De har kollat slemhinna, livmoder, tapp osv via ultraljud, det såg bra ut sa läkaren. Lutealfasen är lagom, i alla fall när jag har regelbundna cykler och får utslag på äl-test.

    Neej!! Hoppas att det inte är så :( Är det något man kollar upp eller behöver du vänta lite till? Tycker det är så märkligt att man inte får hjälp bara för att man får mf! Nästan så man inte vill säga det till sin läkare/bm när man går en utredning ju. Helt fel tycker jag! KRAM
  • Mon 4 Nov 2019 11:28
    #17
    minnie768 skrev 2019-11-04 11:06:08 följande:
    Ja tycker det också. De har kollat slemhinna, livmoder, tapp osv via ultraljud, det såg bra ut sa läkaren. Lutealfasen är lagom, i alla fall när jag har regelbundna cykler och får utslag på äl-test.

    Neej!! Hoppas att det inte är så :( Är det något man kollar upp eller behöver du vänta lite till? Tycker det är så märkligt att man inte får hjälp bara för att man får mf! Nästan så man inte vill säga det till sin läkare/bm när man går en utredning ju. Helt fel tycker jag! KRAM
    Så jobbigt när allt verkar se bra ut (likadant för oss) men att det ändå inte händer något :( Vi går privat och det kan jag verkligen rekommendera! Fick provera, letrozol och ägglossningsspruta utskrivet utan att jag ens bad om det,  men förstår om det känns jobbigt att byta kanske nu när ni kommit igång via landstinget. Har du fått ägglossning ännu av letrozolen? Testar du med teststickor? 
  • Mon 4 Nov 2019 11:51
    #18
    Soffan1989 skrev 2019-11-04 11:28:09 följande:
    Så jobbigt när allt verkar se bra ut (likadant för oss) men att det ändå inte händer något :( Vi går privat och det kan jag verkligen rekommendera! Fick provera, letrozol och ägglossningsspruta utskrivet utan att jag ens bad om det,  men förstår om det känns jobbigt att byta kanske nu när ni kommit igång via landstinget. Har du fått ägglossning ännu av letrozolen? Testar du med teststickor? 
    Har hört väldigt mycket gott om att gå privat!! Men det kostar ju därefter också :( Hur mycket har ni betalat än så länge?
    Tycker bara det är så fel att man får olika vård beroende på om man betalar eller inte! Att allt går fortare privat är jag helt med på. Men när de via landstinget inte ens vill diskutera ultraljud för att säkerhetsställa att jag reagerat ok på behandling, eller ens prata om oterivelle gör mig bara ledsen :( Har du gjort ultraljud efter letrozolen? Innan äl.
    Jag tog sista tabletten idag, så vi får se till helgen. Tänkte börja med äl-test imorgon för att inte missa något.
  • Mon 4 Nov 2019 11:59
    #19
    minnie768 skrev 2019-11-04 11:51:01 följande:
    Har hört väldigt mycket gott om att gå privat!! Men det kostar ju därefter också :( Hur mycket har ni betalat än så länge?
    Tycker bara det är så fel att man får olika vård beroende på om man betalar eller inte! Att allt går fortare privat är jag helt med på. Men när de via landstinget inte ens vill diskutera ultraljud för att säkerhetsställa att jag reagerat ok på behandling, eller ens prata om oterivelle gör mig bara ledsen :( Har du gjort ultraljud efter letrozolen? Innan äl.
    Jag tog sista tabletten idag, så vi får se till helgen. Tänkte börja med äl-test imorgon för att inte missa något.
    Har faktiskt endast betalat 350 kr (för utredningen) än så länge, samt all medicin som kostar en del. Men annars ingenting, kan det vara olika i olika städer? vi bor i sthlm. 

    jag fick komma in på ultraljud efter jag ätit letrozol i några dagar, och så kollade de att allt såg bra ut, dvs att det var ett moget ägg, och sen sa de ok på att jag fick ta ägglossningssprutan dagen efter.

    gör det! jag gjorde faktiskt också ägglossningstester första gången förra månaden (innan jag börjat med kuren) men jag fick aldrig positivt på dem :/ dock använder jag natural cycles och har på så sätt kunnat se när jag hade ägglossning sist. Kan verkligen tipsa om natural cycles, det är ett fantastiskt sätt att lära känna sin kropp och har fattat att det är många som verkar kombinera NC med ägglossningstest så det kanske kan vara ett alternativ för er? :) 
  • Mon 4 Nov 2019 13:13
    #20
    Soffan1989 skrev 2019-11-04 11:59:27 följande:
    Har faktiskt endast betalat 350 kr (för utredningen) än så länge, samt all medicin som kostar en del. Men annars ingenting, kan det vara olika i olika städer? vi bor i sthlm. 

    jag fick komma in på ultraljud efter jag ätit letrozol i några dagar, och så kollade de att allt såg bra ut, dvs att det var ett moget ägg, och sen sa de ok på att jag fick ta ägglossningssprutan dagen efter.

    gör det! jag gjorde faktiskt också ägglossningstester första gången förra månaden (innan jag börjat med kuren) men jag fick aldrig positivt på dem :/ dock använder jag natural cycles och har på så sätt kunnat se när jag hade ägglossning sist. Kan verkligen tipsa om natural cycles, det är ett fantastiskt sätt att lära känna sin kropp och har fattat att det är många som verkar kombinera NC med ägglossningstest så det kanske kan vara ett alternativ för er? :) 
    Okej, trodde det sprang iväg mer, men det kanske det blir när det blir fler undersökningar osv i samband med ivf. Jag vet inte. Jag bor nere i Göteborgstrakten. Ska faktiskt kolla upp detta!

    De vill inte ens diskutera ägglossningsspruta eller ultraljud med mig, bm jag pratade med trodde att de endast var på privata kliniker de godkände de. I vilket fall gör de inte de på den kliniken jag går på nu :/

    Jag har använt nc i drygt ett års tid nu också och det fungerar ju bra. Men det känns ändå bra att ta tester också tycker jag :) Hade en del hemma så använder iaf slut dom :)
Svar på tråden Ingen egen ägglossning - provera & letrozol