• Utvandraren

    Nekad av BNK och nekad av BUP??!! Vad göra?

    Skolan vill ha en ny autismutredning på vår son för att bättre förstå hans behov. Vi har därför gjort egenremiss till både BNK och BUP men blivit nekade av båda. Vad ska vi göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-09-28 09:27
    Sonen fick diagnosen Autism i barndomen när han precis fyllt 4 år. Skolan vill att vi gör en ny utredning eftersom diagnosen ställdes när han var så liten och saker och ting kan ha förändrats med åren. Det händer ganska ofta att ytterligare diagnoser tillkommer eller att initialdiagnosen ändras/växer bort.

    Han är nu 7 år och går i en specialklass för barn vars ända funktionshinder är autism. Skolan, och på sistone även vi föräldrar, har börjat misstänka att han även har adhd.

  • Svar på tråden Nekad av BNK och nekad av BUP??!! Vad göra?
  • Utvandraren

    Han har blivit utskriven från habiliteringen för att han fyllt 7 och ska då tillhöra Bup säger dem. Väldigt förvirrande det här känns det som...

  • Utvandraren
    pyret013 skrev 2019-09-26 19:39:14 följande:

    Vad ger de för skäl till avslag? Varför kan inte skolan remittera? i vårt landsting finns den möjligheten. Finns det någon skolpsykolog som kan remitterar, de är ofta väldigt bra på att ta med de som behöver stå i en remiss.


    BNK nekade efterssom de ansåg att de hade för mycket att göra och att bup kunde sköta det. BUP... jag kommer inte ihåg vilket skäl de angav, har för mig att även de skyllde på att det var kö dit och att de var tvungen att prioritera andra. Jag ska logga in ikväll och titta efter.
  • Utvandraren
    mammatill6 skrev 2019-09-27 06:25:54 följande:

    Men har han en autismdiagnos redan? Eller fick han inte och därför vill ni ha ne ny utredning¨?
    Habiliteringen kan man ju gå till så länge man känner behov av det för att få stöd runt barnet.


    Han har alltid fungerat bättre hemma (eller så har jag väldigt mycket ork och tålamod)så vi har inte känt något behov av stöd så de skrev ut oss när han fyllde 7 och sa att ifall han hade problem så skulle han vända sig till BUP.
  • Utvandraren
    trollhona skrev 2019-09-27 18:09:52 följande:
    Kontakta skolkurator och be dem remittera till BUP.
    Vi kontaktade rektorn och hon sa att de inte gjorde så. Fast vår rektor verkar inte vidare kompetent förvisso... Vi kanske ska kontakta skolkuratorn själva...
  • Utvandraren
    trollhona skrev 2019-09-27 20:26:12 följande:
    Tala direkt med skolkuratorn. Blir det fortfarande nej så boka tid på vårdcentral och be husläkare om hjälp att skriva remiss.

    Som sagt det där med att egenremittera får du garanterat nej på. BUP har idag väldigt långa köer till följd av att mycket tid går åt till ensamkommande och barn som behöver långa utredningar för de har dubbla nfp-diagnoser. Så du behöver en kurator eller läkare som pushar remissen. Även då kan det ta ett halvår innan BUP har en tid.

    Lycka till
    Ok. Tack. 

    Hmm... Kan det gå fortare ifall vi polisanmäler vårt eget barn? Eller är det kanske en väldigt dum idé? Trött och tänker kanske lite skevt just nu....
  • Utvandraren
    Utvandraren skrev 2019-09-27 22:04:16 följande:
    Ok. Tack. 

    Hmm... Kan det gå fortare ifall vi polisanmäler vårt eget barn? Eller är det kanske en väldigt dum idé? Trött och tänker kanske lite skevt just nu....
    Oj. Jag måste varit rejält trött igår. Orosanmälan honom menade jag inte polisanmäla. Lol..

    Jag har för mig att jag läst i någon tråd om att socialtjänsten hjälpt föräldrar att få till stånd en ny utredning av deras barn. 

    Vi misstänker att han eventuellt har Autism OCH Adhd. 
  • Utvandraren
    2barnsmorsan skrev 2019-09-28 08:21:44 följande:
    Så han har blivit utredd men har ingen diagnos?

    I så fall förstår jag att de inte vill utreda igen. Ett av kriterierna brukar vara att man vill att barnet har problem i flera olika miljöer. Därför att annars kan det vara miljön som gör att han mår dåligt.

    Vad har skolan gjort? Har de gjort en pedagogisk utredning med sin specialpedagog? Har de infört några anpassningar i klassrummet? Det är sånt som de ska göra själva helt oavsett om barnet har en diagnos, om de ser att barnet har behov av det.

    Om det fungerar bra hemma , kan ni då försöka få till ett möte med specialpedagog och lärare och höra vilka problem han har i skolan ni kanske har idéer som ksn hjälpa honom där?

    Jag tycker verkligen inte att ni ska orosanmäla er själva.
    Han fick diagnosen autism i barndomen när han precis fyllt fyra. Skolan vill nu ha en ny diagnos för att se ifall saker och ting förändrats. Vi misstänker att han även har adhd.

    Vi har försökt hjälpa skolan, till och med varit där vissa dagar men tyvärr så lyssnar de inte riktigt eller förstår sig på honom. Lite konstigt faktiskt eftersom han går i en specialklass för barn med just Autism. 

    Hmm... Jag måste ha varit väldigt trött igår så jag har visst missat att skriva all relevant info.

  • Utvandraren
    2barnsmorsan skrev 2019-09-28 10:04:19 följande:
    Ja jag förstår att det måste vara jätte jobbigt för dig. Man vill ju att ens barn ska ha det bra.

    Jag tycker att skolan är ute och cyklar. Han har ju redan en diagnos hur ska flera diagnoser kunna hjälpa dem eller honom? Alla barn som har autism är ju inte exakt lika så har de problem så måste de ju utreda hur de på skolan ska kunna bemöta och hjälpa just honom bättre.

    Speciellt när han dessutom går i en specialklass för barn med autism. De borde ju ha mycket bra tillgång till stöd från specialpedagoger och resursteam.

    Synd att de inte tar till sig din kunskap och också synd att ni inte har fått stöd från habiliteringen för jag vet att de i vissa fall kan gå in och ge bra stöd till skolor med anpassningar.

    Kan du på något sätt försöka få stöd av habiliteringen eller bup i förhållande till skolan. Förklara att det inte är du som förälder som vill utreda honom utan att skolan inte klarar av att ge rätt stöd till honom i skolan och att du, barnet och skolan behöver hjälp för att göra situationen i skolan hållbar?
    Jag håller med dig. Vi har känt oss ganska chockade av hur dålig förståelse och kunskap de verkar ha kring autism. Vi hade hört väldigt gott om den skolan innan sonen började men de hade visst precis bytt rektor när vi började. 

    Enligt dem så kan han enbart gå i autism klassen ifall hans primära funktionshinder är Autism. Ifall han skulle få en ytterligare diagnos, med adhd i det här fallet, och dessa symptom skulle bli de mest framträdande så får han byta till en annan klass har vi förstått det som. 

    Vi vill ändå försöka gå dem till mötes i den här frågan med förhoppningen att kommunikationen och samarbetet med oss föräldrar skall förbättras. Vi har även funderat över att anmäla till grundskoleförvaltningen så att de kan få hjälp med pedagogiskt stöd och utbildning inom autism. Men vi vill prova allt annat innan då en anmälan riskerar att försämra samarbetet ändå desto mer. 

    Informationen som vi fick från habiliteringen när vår nu 7:årige son skrevs ut var att han vid eventuella framtida problem/behov fick vända sig till Bup för att det är dom som tar över efter att barnen fyllt 7 år.

    Vi har krävt en åtgärdsplan och ska snart ha utvecklingssamtal och vi har redan innan bett dem att fundera över hur de ska göra för att förbättra samarbetet och kommunikationen mellan hem och skola. Vi har bett dem skriva in olika punkter i åtgärdsplanen som vi vill ha med och bett dem förbereda sådant som de vill ha med.
  • Utvandraren
    trollhona skrev 2019-09-28 15:21:02 följande:
    Nej det kommer inte skynda på processen att orosanmäla honom.
    Endast läkare eller kurator har befogenhet att pusha fram en remiss, socialtjänsten har inte den befogenheten och BUP kommer inte stressa pga av dem. Soc kan i vissa fall hjälpa till om barnet är en fara för sig själv och andra och INGEN diagnos finns.
    I detta fallet har ni en diagnos och vad jag förstår så är det skolan som av någon anledning vill ha en ny utredning.

    De upplever kanske att hans agerande i skolan är annorlunda från vad de är vana vid, och hoppas att om han får en ny diagnos så kan de flytta på honom.
    Jag tycker ni ska sätta er ned med rektor och fråga efter vilket syfte de vill få till stånd en ny utredning. Är det för deras skull, pojkens skull, bägge...?
    Ja. Det ska jag göra faktiskt. Det var en bra idé.
Svar på tråden Nekad av BNK och nekad av BUP??!! Vad göra?