• Kepler

    Hur förklara troende objekt som astronomin ofta talar om?

    Skulle vara intressant att få veta lite hur troende resonerar om astronomiska objekt som till exempel svarta hål, pulsarer, neutronstjärnor, kvasarer och galaxer, nebulosor osv. Tillhör det guds skapelse det också?  

  • Svar på tråden Hur förklara troende objekt som astronomin ofta talar om?
  • Tintin i Amerika
    Kepler skrev 2019-09-26 22:09:45 följande:

    Skulle vara intressant att få veta lite hur troende resonerar om astronomiska objekt som till exempel svarta hål, pulsarer, neutronstjärnor, kvasarer och galaxer, nebulosor osv. Tillhör det guds skapelse det också?  


    ja allt är guds skapelse 
    precis allt 
  • Kepler
    Dr Nail skrev 2019-09-26 22:37:12 följande:

    Varför skulle de inte göra det?


    Tja det kan ju bero på att många av objekten definitivt betyder att det är adjö med allt om man kommer för nära. Medan andra kan betyda en ny början. Hur som helst så skulle jag vilja ha ett mer utvecklat svar. Kan man inte t ex tänka sig att det kan vara satan själv som ligger bakom så destruktiva krafter som svarta hål, mörk energi och materia, mm. Jag önskar man kunde komma med mer fantasifulla personliga svar. Mycket av det som sker i universum kan förvisso även vara mycket vackert och nyskapande. Men mycket kan även vara till synes fruktansvärt ondskefullt. Ja bara betyda död så som vi känner det. Eller kan man som troende även se något gott i detta som t ex förgås i ett svart hål. Vem vet. Ett svart hål kanske är ett maskhål till paradiset. Äpple      
  • Kepler
    Tintin i Amerika skrev 2019-09-26 22:41:29 följande:
    ja allt är guds skapelse 
    precis allt 
    Det är ofta väldigt trevligt att prata existentiella ting med troende. Men varför så tråkiga när man ger svar i skrift. Ångrar redan att jag ställde frågan här.
  • Tintin i Amerika
    Kepler skrev 2019-09-26 23:23:53 följande:
    Det är ofta väldigt trevligt att prata existentiella ting med troende. Men varför så tråkiga när man ger svar i skrift. Ångrar redan att jag ställde frågan här.
    allt beror på hur DU väljer att se på saker 
    Du har glömt att fl är ett skriftställe
  • Kepler
    Tintin i Amerika skrev 2019-09-27 08:33:42 följande:
    allt beror på hur DU väljer att se på saker 
    Du har glömt att fl är ett skriftställe
    Men snälla, jag är själv troende. Alla behöver inte ha en kreationistisk syn på tillvaron. Och "DU" det verkar finnas en förutfattad mening om hur man bara ska skriva när man kommunicera på såhär sätt. Själv önskar jag bara att man såhär kunde vara lite mer nyanserad och målande när man ger sina svar såhär. Allt för att få en intressantare diskussion. För livet är väl inte så svart eller vitt, allt eller inget, Gud eller motsatsen för dig som troende? Eller?   
  • FDFMGA

    Nu är jag inte troende - men om jag hade varit så skulle knappast svarta hål ha stått i vägen för min tro.

    Kanske hade jag tänkt att vid tiden ände så är all materia förintad och samlad i det enda återstånde svarta hålet - precis som det var i begynnelsen då gud skapade det universum vi känner tillSolig

  • Kepler
    FDFMGA skrev 2019-09-27 14:35:05 följande:

    Nu är jag inte troende - men om jag hade varit så skulle knappast svarta hål ha stått i vägen för min tro.

    Kanske hade jag tänkt att vid tiden ände så är all materia förintad och samlad i det enda återstånde svarta hålet - precis som det var i begynnelsen då gud skapade det universum vi känner tillSolig


    Bara vår egen hemgalax Vintergatan finns det cirka 200 miljarder stjärnor. Och då räknas ändå inte Vintergatan till en speciellt stor galax. Till detta kan vi sedan lägga. Att det nu tycks finnas mångdubbelt många fler objekt som galaxer och kvasarer än stjärnor i universum. Detta enligt Christopher Conselice och en grupp internationella kollegor. Ja med därtill skrämmande objekt som svarta hål mm.


    Denna ofattbara storlek. Ja om man nu kan förstå lite av innebörden av t ex ens egna galax storlek med alla sina stjärnor mm. Gör ju så att i alla fall jag ser mig road att tänka i banorna. Att universum storlek. Med alla sina galaxer. Kanske har mer än en Gud. För så länge man inte kan peka på vad detta med Gud är. Så tycker i alla fall jag. Med hänvisning till universums storlek. Och med allt som nu tycks finnas där. Att det nu även borde kunna finnas plats för mer än en Gud.


    Inte för att jag vill tro det. Men som jag med hänsyn till universums storlek. Inte kan låta bli att att ägna en ödmjuk tanke åt.


     


    För så stort som nu universum tycks vara. Så till vida man inte har en kreationistisk åskådning. Och därmed vill ha en mer begränsad syn på saker och ting samt kunna peka på att detta med Gud som något mer bestämt. Så anser jag dock man måste vara mer ödmjuk i frågan. Speciellt om man nu ser till vår egen litenhet ?Jorden i dess egna stjärnsystem?. Hur obetydligt skulle vi då inte kunna vara i detta ofattbara stora rum. 

  • FDFMGA
    Kepler skrev 2019-09-27 16:10:48 följande:

    Bara vår egen hemgalax Vintergatan finns det cirka 200 miljarder stjärnor. Och då räknas ändå inte Vintergatan till en speciellt stor galax. Till detta kan vi sedan lägga. Att det nu tycks finnas mångdubbelt många fler objekt som galaxer och kvasarer än stjärnor i universum. Detta enligt Christopher Conselice och en grupp internationella kollegor. Ja med därtill skrämmande objekt som svarta hål mm.


    Denna ofattbara storlek. Ja om man nu kan förstå lite av innebörden av t ex ens egna galax storlek med alla sina stjärnor mm. Gör ju så att i alla fall jag ser mig road att tänka i banorna. Att universum storlek. Med alla sina galaxer. Kanske har mer än en Gud. För så länge man inte kan peka på vad detta med Gud är. Så tycker i alla fall jag. Med hänvisning till universums storlek. Och med allt som nu tycks finnas där. Att det nu även borde kunna finnas plats för mer än en Gud.


    Inte för att jag vill tro det. Men som jag med hänsyn till universums storlek. Inte kan låta bli att att ägna en ödmjuk tanke åt.


     


    För så stort som nu universum tycks vara. Så till vida man inte har en kreationistisk åskådning. Och därmed vill ha en mer begränsad syn på saker och ting samt kunna peka på att detta med Gud som något mer bestämt. Så anser jag dock man måste vara mer ödmjuk i frågan. Speciellt om man nu ser till vår egen litenhet ?Jorden i dess egna stjärnsystem?. Hur obetydligt skulle vi då inte kunna vara i detta ofattbara stora rum. 


    Tydligen är forskarna lite oense om universums storlek och ålder, beroende på vilken mätmetod de använder kommer de till olika resultat.

    Men om du är troende så borde vål skapelsen ses som det ögonblick då universum började expandera och då kan man ju tänka sig en gud som på något sätt befinner sig utanför universum - elelr omvänt: som är en del av universum elelr som är universum.

    Det senare är rätt tilltalande tycker jag, eftersom den tankegången uppmuntrar till en mer tidsenlig gudssyn. T ex att vi alla är delar av gud och gud är oss alla tillsammans. Om man sen utgår från att universums expension upphör och att det i stället till slut kommer att kollapsa kommer allt att samlas igen som en gemensam gudSolig
  • Kepler
    FDFMGA skrev 2019-09-27 16:31:06 följande:
    Tydligen är forskarna lite oense om universums storlek och ålder, beroende på vilken mätmetod de använder kommer de till olika resultat.

    Men om du är troende så borde vål skapelsen ses som det ögonblick då universum började expandera och då kan man ju tänka sig en gud som på något sätt befinner sig utanför universum - elelr omvänt: som är en del av universum elelr som är universum.

    Det senare är rätt tilltalande tycker jag, eftersom den tankegången uppmuntrar till en mer tidsenlig gudssyn. T ex att vi alla är delar av gud och gud är oss alla tillsammans. Om man sen utgår från att universums expension upphör och att det i stället till slut kommer att kollapsa kommer allt att samlas igen som en gemensam gudSolig

    År 2021 ska gamla Hubble teleskopet ersättas. Och med det nya James Webb teleskopet ska man kunna se längre bort i universum än vad man någonsin gjort tidigare. Och det påstås att man ska kunna se så långt bort så man kan se en skymt av universums första generationens stjärnor. Det vill säga 200 miljoner år efter Big Bang. (Vår egen sol sägs tillhöra tredje generationens stjärnor) Sägs ha med vår jord beståndsdelar att göra.


    Jag själv tycker detta med att man nu kan se så långt bort. Ja och därmed också tillbaka i tiden. Det tycker jag låter mycket spännande. Tänkt nu om man inte ser det man föreställt sig. För om det vore någon gång som man kanske skulle få en skymt av detta med vad Gud kan vara. Så är det väl då.

    Själv tror jag man kan göra en liknelse med detta med Gud. Med en slags universell kraft mm. För det är ju faktiskt som så att forskarna nu anar denna kraft. Visserligen kallas den i vetenskapliga för mörk energi. Men att man kallar den för mörk. Det beror ju på att man just bara kan ana den tillsammans med mörk materia. Det vill säga något man hitintill bara kan ana men inte se ännu. Ja egentligen är det precis som vi troende kan känna om detta med Gud. Så varför kan då inte detta även vara det vi kallar för Gud.


    Räcker inte detta när man nu talar om denna enormt starka kraft som mörk energi är. Nej det finns väldigt mycket mer som till exempel mörk materia skulle kunna vara detta med Gud. Något som man anser måste finnas för att få det till att gå ihop rent vetenskapligt. Visserligen en hypotes. Men som till och med forskarna tror kan vara något som påverka oss alla dagligen. Så vad man i religionen behöver egentligen vara så olikt det många forskare tror.       


     

Svar på tråden Hur förklara troende objekt som astronomin ofta talar om?